تصاویر: مواجهه سرد پوتین و اوباما

۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۳۳۹۵۷ سرخط اخبار
فرارو- روسای جمهور آمریکا و روسیه برای اولین بار از آغاز بحران اوکراین دقایقی کوتاه در نرماندی دیدار و گفت وگو کردند. پوتین با همتای اوکراینی خود نیز چند دقیقه ای صحبت کرد. دو رئیس جمهور با یکدیگر دست دادند.
 
سران کشورهایی که در بلوک متفقین در جنگ دوم جهانی عضویت داشتند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نرماندی گردهم آمدند تا هفتادمین سالروز آغاز عملیات نرماندی را گرامی بدارند. 
 
مراسم گرامی داشت هفتادمین سالگرد عملیات نرماندی به دلیل بحران فعلی کریمه در اوکراین و تنش و رویارویی روسیه در برابر اتحادیه اروپا و آمریکا، از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
 
از بعد از آغاز بحران کریمه و اخراج روسیه از گروه "جی هشت" سابق و "جی هفت" فعلی، اولین بار است که سران کشورهایی مثل روسیه، آمریکا و آلمان باهم در یک جا حضور می یابند و صحبت می کنند.
 
خبرگزاری رویترز عصر روز جمعه (۶ ژوئن) گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه ی مراسم بزرگداشت عملیات نرماندی با هم گفت وگوی کوتاهی داشتند.
 
تنش میان روسیه و آمریکا از آغاز بحران کریمه بالا گرفته است. از بعد از پایان دوران جنگ سرد، روابط آمریکا و روسیه هیچ وقت تا این اندازه متشنج نبوده است. آمریکا تحریم هایی را نیز علیه روسیه و برخی مقامات این کشور تصویب و اجرایی کرده است. یک مقام کاخ سفید" نیز تایید کرد که میان اوباما و پوتین دیدار کوتاه غیررسمی در نرماندی صورت گرفته است. این مقام که نامش فاش نشد گفت که مجموع صحبت این دو رهبر از ده دقیقه بیشتر نبوده است.
 
پیش از این کاخ سفید و کرملین به مقامات فرانسه اعلام کردند که اوباما و پوتین حاضر نیستند در مراسم شام رسمی در کاخ الیزه فرانسه باهم سر یک میز بنشینند. در نتیجه این درخواست فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه مجبور شد در ضیافت شام رسمی دو میز پیش بینی کند تا این دو رهبر مجبور به نشستن دور یک میز نشوند.

کلید واژه ها: نرماندی


نظر شما :