چگونه تکفیری‌ها بیشتر شهر امامان عسکری را تصرف کردند؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۰ کد : ۱۹۳۳۸۸۳ سرخط اخبار

پس از دو حمله دردآور عناصر تکفیری به حرمین عسکریین در سامرا در اسفند 84 و خرداد 86، امروز نیز عناصر تکفیری تلاش کردند به حرم دو امام شیعه حمله کنند که خوشبختانه ناکام مانده است.

به گزارش «تابناک»، اخبار منتشره از سامرا حاکی از این است که پس از تسلط تکفیری های داعش بر 5 منطقه شهر سامراء، درگیری های شدیدی در این مناطق صورت گرفته است که در ساعات ابتدایی به کشته شدن 51 تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق منجر شده است.

چرا تکفیری‌ها بیشتر شهر امامان عسکری را تصرف کردند؟

شاهدان تأکید کرده اند که عناصر گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" با انواع سلاح سنگین و سبک و ده ها خودرو و بولدوزر وارد شهر شدند، و چندین مرکز ایست و بازرسی را تخریب کردند. تروریستها همچنین پرچم سیاه خود را بر فراز چندین مسجد "سامراء" نصب کردند. آنان همچنین ساختمان مرکز جوانان شهر سامراء را نیز که در 2 کیلومتری مرقد امامین عسکریین (ع) قرار دارد، تحت کنترل خود در آورده و پرچم خود را بر فراز آن قرار دادند.

تروریستها همچنین به منزل "عبدالکریم السامرائی" در منطقه سبز حمله کرده و 3 تن از نیروهای امنیتی را به قتل رساندند. سایت عراقی "سومریه نیوز" به نقل از منبعی در پلیس استان "صلاح الدین" تأکید کرد نیروهای مسؤول حمایت از مرقد امامین عسکریین در سامراء حملات تروریستهای داعش به این مکان مقدس را ناکام گذاشتند و به شدت با آنها درگیر شدند. عناصر مسلح که به قصد تصرف مرقد امامین عسکریین (ع) به آن حمله کرده بودند، با مقاومت نیروهای پلیس مواجه شدند و پا به فرار گذاشتند.

به گفته منابع عراقی، عناصر داعش از بامداد امروز از سمت شهرک "المعتصم" در جنوب استان صلاح الدین وارد شهر سامراء شده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در این حمله یک زن و 5 تن از نیروهای امنیتی کشته و 15 نفر مجروح شدند. پس از آن، گروه دیگری از نیروهای امنیتی به آن منطقه اعزام شدند تا در صورت حمله مجدد داعش، با آنها مقابله کنند.

منابعی در استان صلاح الدین نیز از جلسه فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق با فرماندهان عملیات استان صلاح الدین برای بررسی اوضاع این شهر خبر داد.

شاهدان عینی از قدرت نمایی عناصر داعش در مناطق تحت سیطره شان در شهر سامرا خبر دادند و گفته اند که خودروهای داعش در مناطق مختلف با پرچم های مخصوص این گروه تروریستی در حال حرکت در شهر هستند و بلندگوهای مساجد نیز جوانان را به پیوستن به داعش و جهاد دعوت می کند.

 


 

در گزارش ساعاتی پیش شبکه تلویزیونی المنار از اوضاع شهر سامرا نیز آمده است که افراد مسلح گروه داعش توانستند وارد شهر سامرا و به مرقدهای مطهر امامین عسکریین علیهما السلام نزدیک شوند و هم اکنون درگیری ها در 800 مطهری حرمین مطهر ادامه دارد. درب های حرمین مطهر نیز بسته شده و زائران ایرانی، عراقی، پاکستانی و ... در حرمین حضور دارند.

 

اما ارتش عراق توانست این درگیریهای ایجاد شده در منطقه را به خوبی کنترل کند و نگذاشت هیچ یک از افراد مسلح وارد مرقدهای مطهر شوند. نیروهای داعش دیوارهای بتنی اطراف شهر را ویران و به سمت مردم تیراندازی کردند اما در نهایت ارتش عراق با درگیری با آنها توانست آنها را به عقب براند.

پس از آن نیز نیروی هوایی عراق وارد عمل شد و پایگاهها و مراکز استقرار افراد مسلح را بمباران کرد به طوری که تعداد کشته های نیروهای داعش به دهها تن رسیده است. 51 تن از نیروهای ارتش عراق نیز به شهادت رسیدند

 


 

داعش به قدرتمندترین گروه جهادی تبدیل شده است؟

در حالی که در ماه های اخیر گروه های تکفیری در عراق باعث ایجاد تهدیدهای جدی شده اند، اکنون تصور می شود گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام یا داعش به رهبری ابوبکر البغدادی به قدرتمندترین گروه مدعی جهاد تبدیل شده باشند. بیشتر منابع غربی تصور می کنند این چهره کمتر شناخته شده، اکنون پرنفوذتر و قدرتمندتر از ایمن الظواهری رهبر القاعده شده باشد.

این گروه بسیار خشن که با خشونت های وحشتناک و عملیات انتحاری در سوریه و عراق به شهرت رسیده است، در پنج ماه اخیر توانسته است بعضی از شهرهای مهم عراق را نیز به کنترل خود در آورد.

اکنون این ترس وجود دارد که وی نیز به تقلید از القاعده به حملاتی در خارج از قلمرو خود دست بزند. مهدی نموشه از اعضای فرانسوی همین گروه بود که در هفته های اخیر در بروکسل دست به ترور زده است. وی از جمله افرادی بوده مه در جنگ در سوریه شرکت داشته است. در توجیه موج حضور عناصر تندروی منطقه و حتی اتباع غربی در جنگ در سوریه و عراق به جذابیت گروه داعش و گروه های مشابه به دلیل فعال و درگیر بودن انها اشاره شده است، در حالی که الظواهری رهبر القاعده در مرزهای پاکستان و افغانستان منزوی شده است.

 


( ۱ )

نظر شما :