تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک پازل پیچیده

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۳۳۷۶۸ سرخط اخبار

بازتاب وقوع طوفان بی سابقه در تهران، استقبال وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سفر امیر کویت به تهران، گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره روند همکاری ها با ایران و تکذیب انجام مذاکرات میان ایران و عربستان برای تعیین رئیس جمهور جدید لبنان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک «پازل پیچیده» است
 
به گزارش «تابناک»، وقوع طوفان بی سابقه در تهران، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «اسکای نیوز» از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد در اثر وقوع طوفان گرد و غبار و باد شدید در تهران، چهار نفر جان خود را از دست داده اند و آسمان شهر نیز در تاریکی فرو رفت. این سایت اشاره می کند که شکستن درخت ها و خرد شدن شیشه پنجره ها از جمله آثار این طوفان بوده است. اسکای نیوز ویدئو و تصاویری را نیز از طوفان مذکور منتشر کرده است.
 
تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک «پازل پیچیده» است
 
اما به جز این خبر، موضوع سفر امیر کویت به تهران و متن و حواشی این سفر، همچنان مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. در همین زمینه، خبرگزاری کویت از استقبال وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سفر امیر این کشور به ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزرای خارجه این کشورها سفر شیخ صباح را «مهم و تاریخی» خوانده و از آن استقبال کرده اند. آن ها با انتشار بیانیه ای در پایان سفر شیخ صباح، تأکید کرده اند که این سفر می تواند تأثیرات مثبتی بر روابط شش کشور عضو شورای همکاری با ایران داشته باشد. 
 
تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک «پازل پیچیده» است
 
اظهارات روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، موضوع دیگری است که بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد یوکیا آمانو روز گذشته اظهار داشته ایران به گونه ای موثر با تحقیقات آژانس از برنامه هسته ای خود همکاری داشته؛ اما هنوز باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود. وی اشاره کرده که یکی از جنبه های مهم همکاری ایران، پاسخ به سوالات آژانس درباره موضوع استفاده از چاشنی های انفجاری بوده است. در عین حال، وی روند تحقیقات از برنامه هسته ای ایران را همچون یک «پازل پیچیده» خوانده که دشواری های خاص خود را دارد.
 
تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک «پازل پیچیده» است
 
در همین زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخش دیگری از سخنان آمانو را مورد توجه قرار داده که درباره بازه زمانی احتمالی به نتیجه رسیدن تحقیقات آژانس درباره ایران اظهارنظر کرده است. این سایت می نویسد مدیرکل آژانس درباره اینکه این نهاد بتواند پیش از پایان بازه زمانی شش ماهه مدنظر قدرت های جهانی طرف مذاکره با ایران نسبت به حل و فصل مسائل موجود با ایران اقدام کند، ابراز تردید کرده است. آمانو با اشاره به پایان دوره شش ماهه مذکور در تاریخ 20 ژوئیه اظهار داشته: «این بازه زمانی ما نیست. این بازه زمانی آن هاست. ما برای حل و فصل همه موضوعات مدنظر، زمان مورد نیاز خود را خواهیم داشت».
 
تحقیقات از برنامه هسته‌ای ایران، یک «پازل پیچیده» است
 
در نهایت، در مطلبی درباره تحولات منطقه، روزنامه «دیلی استار» لبنان سخنان معاون وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از عدم طرح موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان در مباحثات ایران و عربستان سعودی سخن گفته است. این روزنامه می نویسد معاون وزیر خارجه ایران گفته ایران و عربستان سعودی درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان گفت و گویی نداشته اند. حسین امیرعبداللهیان ضمن بیان این مطلب، برخی شایعات درباره تلاش دو کشور برای به توافق رسیدن بر سر گزینه ای مشخص به عنوان رئیس جمهور لبنان را رد کرده است.

کلید واژه ها: تهران


نظر شما :