توافق با تهران بین دو دوره کنگره صورت می‌گیرد

۱۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۳۳۷۱۹ سرخط اخبار

«رابرت اینهورن» با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا نمی خواهد بحث مذاکرات هسته ای در انتخابات کنگره نقشی داشته باشد، می گوید اگر قرار به توافق باشد، این توافق در فاصله زمانی بین دو دوره کنگره صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در زمینه موضوعات هسته ای، با بیان اینکه «باراک اوباما» نمی خواهد مذاکرات هسته ای با ایران با انتخابات کنگره ارتباط پیدا کند، می گوید اگر قرار باشد توافقی با تهران صورت گیرد، این اتفاق پیش از ماه ژانویه و در زمستان رخ می دهد.

«رابرت اینهورن» کارشناس ارشد امور هسته ای که با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گفت وگو می کرد، در مورد احتمال دستیابی به توافق هسته ای با ایران پیش از ضرب الاجل 6 ماهه، می گوید: «برای قدرت ها بسیار دشوار است که پیش از ضرب الاجل 20 جولای با ایران به توافقی برسند. دور اخیر مذاکرات، آنطور که انتظار می رفت، پیش نرفت. این امید وجود داشت که دستکم برخی از موضوعات اصلی نظیر رآکتور اراک، حل شود، اما این اتفاق نیفتاد.»

وی افزود: «طرفین انتظارات یکدیگر را ارزیابی می کنند و به این نتیجه می رسند که احتمال دستیابی به توافق اندک است. ارزیابی شخص من این است که آن ها وقتی با احتمال پایان مذاکرات روبرو شوند، با تمدید مذاکرات موافقت می کنند.»

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سوم آذر سال گذشته به توافق موقتی دست یافتند که طرفین را به مذاکره برای دستیابی به راهکاری جامع، ملزم کرد. بر اساس آن توافق، طرف ها تا روز 29 تیر برای رسیدن به این راهکار جامع زمان دارند و در این مدت تهران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را کاهش داده و در مقابل طرف غربی نیز از بار تحریم های ایران کاسته است.

با این وجود، اینهورن مدعی است که اکنون گذر زمان به نفع آمریکاست، چراکه کاهش تحریم ها آنطور که تهران انتظار داشت، ثمربخش نبوده و «ایرانی ها بسیار بیش از این را انتظار داشتند.» این مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا، می گوید با وجود برخی نگرانی ها که از احتمال از بین رفتن رژیم تحریم ها وجود داشت، اما شرکت های بین المللی از زمان توافق ژنو بسیار محتاطانه عمل کرده و با تهران وارد معامله نشده اند.

وی در مورد وضعیت دولت آمریکا در قبال توافق هسته ای، می گوید: «از یک طرف، دستیابی به توافق پیش از انتخابات به نفع کاخ سفید نیست. او (اوباما) نمی خواهد ایران در طول انتخابات یکی از موضوعات مطرح باشد. از طرف دیگر، این نگرانی وجود دارد که جمهوری خواهان در انتخابات سنا به پیروزی برسند.»

اینهورن در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر همچون مقامات آمریکایی به مسئله موسوم به «زمان گریز» اشاره می کند و می گوید واشنگتن قصد دارد این زمان را کوتاه کند. به گفته وی، این مسئله تنها از طریق کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران امکان پذیر می شود.

این در حالی است که تهران با رد هرگونه تلاش برای رسیدن به بمب اتم و با استناد به متن توافق موقت اعلام کرده است که تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی باید بر اساس «نیازهای عملی» ایران، تعیین شود.

مشاور سابق اوباما در ادامه هرچند می گوید واشنگتن مشکلی با ادامه وضعیت فعلی برای یک دوره 6 ماهه دیگر ندارد، اما تأکید می کند که «اوباما می خواهد نهایتا ظرف یکسال از زمان آغاز مذاکرات، نتیجه ای حاصل شود. او این نتیجه را لازم دارد و به شدت از سوی کنگره و اسرائیل تحت فشار است. واقعیت این است که اگر دستیابی به توافق طی یک سال غیرممکن باشد، رسیدن به آن در زمان بیشتر هم غیرممکن است.»

اینهورن در ادامه تلویحا ایران را نیز به استفاده از قوای نظامی تهدید کرده و می گوید شک ندارد که در صورت نقض توافقات از سوی تهران، اوباما از اختیارات خود در این زمینه استفاده می کند. وی همچنین به رژیم صهیونیستی توصیه کرده است که خود را برای بدترین سناریوهای ممکن آماده کند.


نظر شما :