سیاست خارجی آمریکا هیچ موفقیتی نداشته است

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۳۳۵۳۷ سرخط اخبار

ساعاتی پس از سخنرانی روز گذشته اوباما، تحلیگران بین المللی به ارزیابی این سخنان پرداخته ضمن «ناموفق» خواندن سیاست خارجی دولت وی، این اظهارات را «دو پهلو» ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد پرس ، اظهارات روز گذشته «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا درباره سیاست خارجی این کشور  که دیروز در دانشگاه «وست پوینت» نیویورک صورت گرفت، از سوی برخی تحلیلگران و کارشناسان بین المللی با واکنش مواجه شده است.

«دیوید لیوینگستون»، کارشناس ارشد اندیشکده «چتم هاس» در این باره گفته: «با توجه به تصمیم های رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از عراق و اجتناب از مواجهه در سوریه و کاهش تدریجی قوای آمریکا در افغانستان به نظر می رسد که واشنگتن نمی تواند خواست خود را به بقیه نقاط جهان تحمیل کند. سخنان اوباما بیانگر عدم مواجه وی با یک رخداد با به کارگیری قوای نظامی است.»

«سلمان شیخ»، مدیر شعبه اندیشکده «بروکینز» در قطر نیز درباره سخنان روز گذشته «اوباما» گفت:«اظهارات دیشب رییس جمهور آمریکا مورد تازه ای برای وی که در تلاش است خود را متفاوت از جرج بوش نشان دهد، نبود.»

وی افزود: «اوباما درباره همکاری و تعامل سخن گفت که همگی مورد قبول است اما آیا او واقعا خواهان این رویکرد در خاورمیانه است؟ مشخص نیست.»

در گزارش «آسوشیتدپرس» همچنین آمده است که «اوباما» در سخنان دیشب خود استفاده از قوای نظامی علیه ایران را رد کرد و از احتمال حصول توافق با ایران سخن گفت. این در حالی است که وی در سخنان خود تصریح کرد، همچنان همه گزینه ها درباره ایران روی میز است.

«سلمان شیخ» درادامه افزود:«این میراث سیاست خارجی اوباما است. البته وی در موارد مهمی در خاورمیانه چون حقوق بشر و دموکراسی ضعیف عمل کرده است.»

«بواز گانور»، تحلیل گر امور ضدتروریست نیز معتقد است که سخنان «اوباما» بیانگر  نوعی«فقدان درک از تهدیدهای خرابکارانه جهانی» است. وی همچنین این بخش از اظهارات اوباما را که گفته بود «خطر القاعده کاسته شده» رد کرد.

«گانور» این را هم گفت که «آمریکا در مصر و لیبی بازنده و از نفوذ این کشور در عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس کاسته شده است. ایران و متحدانش در منطقه هم اکنون مواضع قوی تری در منطقه دارند و این علامتی بسیار بد برای متحدین واشنگتن در منطقه است.»

 


( ۱ )

نظر شما :