سنا به دنبال اعلام نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۳۲۹۳۹ سرخط اخبار

سناتور «باب کراکر» طرحی را به کنگره آمریکا معرفی کرده که در صورت تصویب به نمایندگان اجازه می دهد در مورد توافق نهایی با ایران اعلام نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «دیلی بیست»، یکی از سناتورهای ارشد «جمهوری خواهان» آمریکا در تلاش است تا طرحی را در کنگره به تصویب برساند که بر اساس آن قانونگذاران حق خواهند داشت بر روی توافق هسته ای با ایران نظر داده و اگر خواستند آن را رد کنند.

سناتور «باب کراکر» که پیش از این هم طرح هایی علیه مذاکره با ایران ارائه کرده بود، روز پنج شنبه این متمم قانونی که به کنگره حق «رأی مخالف» به توافق با ایران را می دهد، معرفی کرده و سه شنبه هفته جاری آن را به صحن سنا می برد. این متمم همچنین به نمایندگان اجازه می دهد تا از نمایندگان دولت بخواهند که برای ادای توضیحات در مورد توافق، در جلسات استماع حضور یابند. به نوشته دیلی بیست، رأی نمایندگان علیه توافق بر اساس این قانون تنها جنبه اعلام نظر داشته و جنبه اجرایی ندارد.

کراکر در این مورد به دیلی بیست گفته است: «ببینید، کنگره از همان ابتدای این موضوع، کنار گذاشته شده است. فکر نمی کنم موضوعی مهم تر از مذاکره با ایران در مورد تسلیحات هسته ای، برای اسرائیل وجود داشته باشد. امیدوارم که بسیاری از دموکرات ها موافق باشند که ما دستکم باید فرصت ارزیابی توافق نهایی را... بعد از آنکه مذاکرات انجام شد، داشته باشیم.»

نمایندگان کنگره پیش از این هم تلاش هایی را برای اعمال نظر و تصویب حق رد یا پذیرش توافق نهایی، انجام داده اند. در جریان تلاش پیشین، گروهی از اعضای هر دو حزب آمریکا خواستار تصویب چنین طرحی شدند، اما اغلب دموکرات های حامی این طرح و نهایتا لابی اسرائیلی «آیپک» تحت فشار دولت «باراک اوباما» مجبور به عقب نشینی شدند.


نظر شما :