نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات ایران و آژانس مشاهده نمی‌شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۹۳۲۸۵۳ سرخط اخبار

خبرگزاری انگلیسی رویترز عدم پاسخ دهی آژانس درباره روند مذاکرات بین ایران و این نهاد نظارتی سازمان ملل را نشانه ای از عدم پیشرفت در این مذاکرات دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری انگلیسی رویترز درگزارشی مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به شبهات درباره پایبندی ایران به موعد زمانی پاسخدهی به نگرانی ها درباره برنامه هسته ای خود اجتناب کرده است. این خبرگزاری انگلیسی عدم پاسخگویی آژانس در این مورد را نشانه عدم پیشرفت در مذاکرات بین ایران و این نهاد نظارتی سازمان ملل دانسته است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر توافق کرده بودند ایران هفت گام اعتمادساز را تا ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) برای رفع آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی ها از برنامه هسته ای ایران می گویند انجام دهد.

چاشنی های هسته ای که علاوه بر استفاده های نظامی دارای مقاصد صلح آمیز هستند از جمله موضوعاتی بود که گفته می شود آژانس درباره آن از ایران توضیحات بیشتری خواسته است.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای این کشور که می گویند تهران به دنبال دستیابی به بمب اتمی است را ردکرده است. تهران همچنین پیشنهاد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در راستای رفع این اتهامات مطرح کرده است.

مذاکرات بین ایران و آژانس متفاوت از مذاکرات این کشور با کشورهای ۱+۵ است که به دنبال دستیابی به توافقی جامع برای رفع یک دهه تنش پیرامون این برنامه است. علی رغم این، این دو دسته از مذاکرات ارتباط تنگاتنگی هم با یکدیگر دارند.

مقامات غربی می گویند رفع نگرانی های آژانس از جمله گامهای لازم برای حصول هر گونه توافقی بین ایران و ۶ کشور مذاکره کننده است.

آخرین دور گفت وگوهای بین ایران و آژانس روز دوشنبه هفته جاری در وین، پایتخت اتریش انجام شد. مطابق آنچه منابع دیپلماتیک پیشتر گزارش داده بودند آژانس در این نشست خواستار توضیحات بیشتری درباره چاشنی های هسته ای شده بود.

امروز، پنجشنبه با پایان موعد اجرایی شدن هفت گام اعتمادساز ایران، یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته این نهاد سازمان ملل بیانیه ای در این خصوص صادر نمی کند. دیپلمات ها هم گفته اند گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران که هفته آینده منتشر می شود احتمالا حاوی اطلاعات بیشتری در این باره خواهد بود.


نظر شما :