انتقادهای تند عمان از عربستان

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۷ کد : ۱۹۳۲۸۱۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه عمان در اجلاس اخیر وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، با انتقاد از عربستان و قطر به دلیل دخالت در سوریه و حمایت از گروهک داعش، از درخواست آمریکا برای پنهان نگه داشتن درخواست مذاکره با تهران از اعراب سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک گزارش دیپلماتیک فاش کرد که یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در نشست اخیر شورای وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بشدت از عربستان و قطر انتقاد کرده است.

این نشست که در ماه گذشته میلادی (آوریل) برگزار شد، همچنین شاهد هشدار وزیر خارجه عمان درباره فروپاشی شورای همکاری و انتقاد تند بن علوی از عربستان و قطر بود.

به گزارش «المسله» عراق، بن علوی در این نشست گفت که کشورش علاقه ای به شرکت در این نشست نداشته است زیرا شورای همکاری در آستانه فروپاشی است و به نظر می رسد دیگر نمی توان آنرا به روزهای قبلش برگرداند. وی با کنایه به برخی سران عرب افزود برخی گمان می کنند که ارتش آمریکا و ناتو گوش به فرمانشان هستند و آنها می توانند هر طور که بخواهند این ارتش را در زمان و مکانی که می خواهند به کار گیرند. برخی این تصورات را دارند و کار شورای همکاری را به اینجایی کشاندند که هست و در حال فروپاشی است. «اینها نمی دانند که آمریکایی ها فقط به فکر منافع خودشان هستند نه منافع ما؛ آمریکایی ها وقتی سیاست [گشایش] با ایران را آغاز کردند منافع هیچ کس، جز خودشان را مد نظرشان قرار ندادند».

وزیر خارجه عمان سپس از دخالت برخی کشورهای عربی در جنگ سوریه و عراق انتقاد کرد گفت: «حافظ اسد» [رئیس جمهور سابق سوریه] همپیمان ایران بود ولی مطلقا در امور ما دخالت نمی کرد و زمانی که «شیخ جابر الاحمد» امیر پیشین کویت از وی به دلیل روابطش با ایران انتقاد کرد، با قدرت تمام پاسخ داد روابط میان سوریه وایران به نفع دولت های شورای همکاری است زیرا مانند پلی میان ماست.

بن علوی خطاب به عربستان قطر افزود چه نفعی از تخریب سوریه می برید کشوری که در حال حاضر تابعیت هایی از هشتاد کشور در آن می جنگند و برخی از ما از همین گروه ها حمایت می کنیم، آیا شما خواهان داعش و جبهه النصره هستید؟ همچنین ما چه نفعی از تکفیری هایی که تروریسم را در مصر و عراق پرورش داده اند می بریم؟ یک سوریه قدرتمند و یک مصر قوی به نفع خلیج [فارس] است اما آمریکایی ها فقط به منافع خود می اندیشند.

بن علوی تأکید کرد: ما در عمان مثل کاری که شما می کنید، از آمریکایی ها مشورت نمی خواهیم بلکه فقط به آنها اطلاع می دهیم، و هر کاری که بخواهیم می کنیم. بنابراین وقتی آنان (آمریکایی ها) خواستند با ایران گفت وگو کنند، با ما تماس گرفتند و خواستند که موضوع پنهان بماند و به هیچ یک از کشورهای خلیج [فارس] اطلاع داده نشود.

بن علوی سپس از مخالفت کشورش درمورد لغو عضویت سوریه از اتحادیه عرب سخن گفت و ادامه داد کشور من به دلیل همراهی با دولت های شورای همکاری با این تصمیم موافقت کرد و طرد سوریه از اتحادیه عرب اقدامی اشتباه بود.

وزیر خارجه عمان در ادامه به مسئله بحرین اشاره کرد و خطاب به وزرای خارجه عرب گفت: برای حل بحران پیشنهاد وساطت دادیم. اما تلاش های ما پذیرفته نشد، و به جایش به بحرین نیرو فرستادید. آیا بحران حل شد؟

بن علوی در انتقادی غیرمستقیم از عربستان گفت: برخی از ما می خواهند زمانی که دچار بحران شدند، شورای همکاری به بهانه توسعه، به مثابه سپری برای آنها باشد، اما این کمکی به پیشرفت شورای همکاری نمی کند؛ یا باید طبق سیاستی واقعی آن را توسعه بدهیم یا اینکه از آن خارج شویم. اکنون این شورا برای حل بحران میان ریاض و دوحه برگزار شده اما بحران های دیگری هم وجود دارد. آیا با پایان یافتن این بحران، بحران های دیگر هم تمام خواهد شد؟

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :