مگر ممکن است رهبری برای فاتحه‌خوانی نظام، بفرمایند بروید مذاکره؟

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۹۳۲۸۱۴ سرخط اخبار


رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد که چرا ظریف حتی به قیمت استیضاح هم حاضر نشد به سوالات برخی نمایندگان پاسخ دهد.


به گزارش «تابناک»، علاءالدین بروجردی شب گذشته در حاشیه همایش تجلیل از مدافعان حرم حضرت زینب (س)، در جمع خبرنگاران علت عدم پاسخگویی ظریف به مجلس شورای اسلامی را این گونه عنوان کرد: ایشان روز اول وارد جلسه شدند و گفتند من از جلسه با مقام معظم رهبری می آیم، مطالب ما طبقه بندی شده است؛ من همه مسائل را در مجلس مطرح خواهم کرد ولی نمایندگان نباید مطلبی را بیرون از مجلس عنوان کنند، اما دوستان نماینده گفتند نه، ما می گوییم، آن موقع آقای ظریف هم گفت که من حرفی نمی زنم.


بروجردی با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان با کشورهای 1+5 اظهار کرد: کار دکتر ظریف در مذاکرات هسته ای مشکل است و فکر نمی کنم در یک یا دو دور مذاکره به پایان برسد.


وی افزود: ماموریت تیم مذاکره کننده دفاع جدی از منافع ملی ماست که شورای عالی امنیت ملی کاملا آن را مشخص کرده و همان ها باید مبنای توافق قرار گیرد. البته با توجه به زیاده خواهی های آمریکایی ها بعید می دانم کار به سادگی پایان پذیرد.


بروجردی خاطرنشان کرد: من با اطمینان می گویم شورای عالی امنیت ملی محدوده تصمیم گیری ها را به صورت جزئی مشخص کرده است و خارج از آن هیچ تصمیمی نمی تواند اتخاذ شود.


ظریف روز اول وارد جلسه شد و گفت مطالب ما طبقه بندی شده است؛ همه مسائل را مطرح خواهم کرد ولی نمایندگان نباید مطلبی را بیرون از مجلس عنوان کنند، اما دوستان نماینده گفتند نه، ما می گوییم، آن موقع آقای ظریف هم گفت که من حرفی نمی زنم.


این نماینده مجلس یادآور شد: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یک نامه 12 ماده ای را خدمت رئیس جمهور فرستادیم و نقطه نظرات کمیسیون را که نشان دهنده نظرات مجلس بود، منعکس کردیم.


بروجردی تاکید کرد: در صورتی که 1+5 شرایط ما را بپذیرند، نکاتی که شورای عالی امنیت ملی مشخص کرده اند، منافع ملی ما را تضمین می کند. سامانه های موشکی خط قرمز ماست و تیم مذاکره کننده اجازه ندارند به این حوزه ورود پیدا کنند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی درباره بیانات آیت الله علم الهدی درخصوص رشد سلفی گری و افزایش وهابی ها در مشهد و احتمال حمله طالبان، بیان کرد: ما اطلاعات آن را داریم، ولی آن طور نیست که جرات حمله داشته باشند. مشهد، مقدس ترین پایتخت معنوی جهان است و نباید شرایطی ایجاد شود که این نگرانی بوجود بیاید و امام جمعه محترم ناگزیر باشد این نگرانی را ابراز کند.


وی افزود: امیدواریم استاندار خراسان رضوی، به عنوان رئیس شورای تامین استان برای آن تدبیری بیندیشد.


بروجردی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان تحقق تعهدات غرب، گفت: ما در این باره چندین جلسه در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و درباره انتقال پول و لوازم یدکی هواپیماها صحبت کردیم، این روند خیلی با کندی صورت گرفته اما معضلات انتقال پول برطرف شده و براساس گزارش بانک مرکزی در حال انتقال است.


این نماینده مجلس اضافه کرد: درباره هواپیما هم فعلا یک رقابت جدی بین شرکت های آمریکایی و اروپایی برای فروش هواپیما به ایران وجود دارد. همه مترصد هستند به مجرد اینکه توافق نهایی صورت گیرد، به بازار حمله کنند. نمایندگان بوئینگ و ایرباس در حال مذاکره با مسئولین ذیربط هواپیمایی ما هستند.


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وضعیت سرباز گروگان گرفته شده در پاکستان، اظهار داشت: این موضوع فعلا در هاله ای از ابهام است و نمی توان درباره آن نظری داد تا نتیجه تحقیقات کامل شود.


گزارشی که ما از مذاکره و برخوردهای آقای ظریف داریم، خیلی هم محکم و تهاجمی است.


بروجردی هم چنین در پاسخ به سوالی درباره علت اینکه ظریف در غرب نرم صحبت می کند و در مجلس محکم، بیان کرد: گزارشی که ما از مذاکره و برخوردهای آقای ظریف داریم، خیلی هم محکم و تهاجمی است. لبخند در مصاحبه ها یک مقوله است. مذاکره بسیار جدی است و چندین بار روند کار به سوی قطع مذاکره و بازگشت تیم به تهران رفت، اما این بار خیلی جدی تر است.


وی درباره عدم خوش بینی مقام معظم رهبری به مذاکرات یادآور شد: سخنان مقام معظم رهبری را باید جامع در نظر گرفت، ایشان اعلام کردند که «مذاکره باید ادامه یابد، ما نسبت به دشمن کاملا بدبین هستیم و نسبت به تیم خودمان اعتماد داریم».


بروجردی ادامه داد: خروجی مذاکره این است که اگر به نتیجه برسد چه بهتر و اگر نرسد ما به دنیا اعلام کردیم صادقانه ورود پیدا کردیم و طرف مقابل است که بازی درمی آورد، ما دشمن را خلع سلاح کرده ایم.


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوال یکی از حضار جلسه که معتقد بود تیم مذاکره کننده، «فاتحه نظام را خوانده اند»، گفت: مگر ممکن است مقام معظم رهبری برای فاتحه خوانی نظام، بفرمایند بروید جلو و مذاکره ادامه پیدا کند؟

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری


نظر شما :