اردوغان در پی تغییر نظام سیاسی ترکیه

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۴:۱۳ کد : ۱۹۳۲۶۷۶ سرخط اخبار

پایگاه خبری تودی زمان نوشت که ' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر ترکیه در پی تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری ' تودی زمان ' وابسته به جماعت ' گولن ' مخالف آمریکانشین دولت آنکارا امروز نوشت: اردوغان که هنوز به عنوان رییس جمهوری ترکیه انتخاب نشده است، قصد دارد پس از تصدی این پست نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر دهد.

در پی عملیات فساد مالی و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول در 26 آذر ماه گذشته که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه شد ، ' فتح الله گولن ' مخالف آمریکانشین، اردوغان را مسوول این عملیات دانست.

پایگاه خبری تودی زمان می نویسد : اردوغان آشکارا عنوان کرده است ، در صورتی که به عنوان رییس جمهوری ترکیه برگزیده شود، قصد ندارد یک رییس جمهوری 'نمادین و بدون قدرت' باشد.

به نوشته این پایگاه خبری ، اردوغان به صراحت تمایل خود را به تغییر نظامی سیاسی ترکیه اعلام کرده است.

احزاب مخالف دولت ترکیه به دفعات اعتراض خود را با تغییر سیستم نظامی این کشور با ادعای این که این تغییر ترکیه را به سوی دیکتاتوری سوق می دهد ، اعلام کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ، نوزدهم مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد و حزب حاکم ' عدالت و توسعه ' خواستار نامزدی اردوغان در این انتخابات شده است.


نظر شما :