مذاکرات بصورت پنهانی هم دنبال می‌شود

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۳ کد : ۱۹۳۲۵۷۰ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید چه منتقدان و چه حامیان مذاکرات خواستار توافق نهایی بر سر پروند هسته ای هستند.

مذاکرات هسته ای کارشناسی در نیویورک با ابراز رضایت ایران و گروه 1+5 به پایان رسید تا 23 اردیبهشت چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین در چارچوب دستیابی به توافق نهایی برگزار شود. اما این روزها همه از امکان دستیابی به توافق نهایی و خوش بینی در این باره می گویند و تندروها در تهران و واشنگتن و به موازات آن عربستان و تل آویو هم بر طبل توافق بد و نگرانی از مذاکرات می کوبند. قرار است در این دور از گفت وگوها گام های تدوین پیش نویس توفق نهایی برداشته شود، در همین حال اختلافات بر سر تاسیاست اراک و تعداد سانتریفیوژها و همچنین «غنی سازی» در ایران همچنان ادامه دارد.

در همین راستا «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل بین المللی در گفت وگو با خبرنگار «نامه نیوز» در این باره گفت: در واقع روند مذاکرات به خوبی به سمت و سوی شفاف سازی فعالیت های ایران در حوزه هسته ای در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نشست کارشناسی نیویورک آخرین هماهنگی ها برای برگزاری دور چهارم مذاکرات هسته ای وین را صورت دادند، افزود: پیش بینی می شود تیم مذاکرات ایران و ١+٥ بتوانند به یک توافق نهایی و جامع در خصوص پرونده هسته ای ایران دست پیدا کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی با اشاره به اینکه مذاکرات در ٢٣ اردیبهشت ماه برگزار می شود و امید است توافق نامه ای برای بررسی نهایی در تاریخ ٢٩ تیر آماده شود، تصریح کرد: با وجود کارشکنی ها و مانع تراشی هایی تندروها در تهران و واشنگان و همچنین تلاش روافزودن صهیونیست ها برای به چالش و شکست کشاندن مذاکرات هسته ای، طرف های مذاکره کننده برای پیشبرد مذاکرات به سختی تلاش می کنند و همزمان به توافق ژنو تعهدات خود بر اساس این توافق نامه موقت هم پایبند هستند تا اعتماد سازی میان تهران-غرب روند خود را که پس از انتخابات 24 خرداد آغاز شد ادامه دهد.

هانی زاده در این باره، افزود: ایران همه ی مسیرهایی را که به آن متعهد شده، پیموده است و شفاف سازی های لازم در زمینه فعالیت های هسته ای خود را انجام داده و اکنون توپ را در زمین ١+٥ انداخته است. با وجود آنکه تحولات اوکراین نیز موثر بوده است و روسیه را تحت فشار قرار داده اما ایران سعی دارد به دور از مناقشات منطقه به روند مذاکرات هسته ای ادامه دهد.

وی گفت: هدف نهایی ایران در این مذاکرات رفع تحریم هاست که تهران این موضوع را مد نظر قرار داده است؛ طبیعی است که آقای ظریف در صدد پیشبرد مذاکرات است و نگرانی حاصل از نگاه ملی به مذاکرات را نیز مد نظر قرار داده است.

هانی زاده، افزود: چه کسانی که موضع انتقادی دارند و چه کسانی که از مذاکرات حمایت می کنند و دلسوز نظام هستند همه به دنبال توافق هسته ای هستند به همین خاطر تیم مذاکره کننده ما با هوشمندی بالا به سمت حقوق هسته ای کشور در حال حرکت هستند؛ به نظر می رسد مذاکرات هسته ای که بطن آن به دور از چشم رسانه ها وخبرنگاران در جریان است در ٢٩ تیر نهایی و  به نتیجه برسد. هرچند کشور عربستان و رژیم صهیونیستی می خواهند این مذاکرات و توافق نهایی اتفاق صورت نگیرد، ولی تیم مذاکره کننده ما باید بدون فشار داخلی و خارجی پیش رود تا نتیجه مطلوب به دست آید.


نظر شما :