آمریکا علیه روسیه با عربستان سعودی متحد می‌شود؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۳۲۵۵۸ سرخط اخبار

طی هفته های اخیر، تقابل آمریکا با روسیه بر سر مسئله اوکراین به اوج خود رسیده و هر روز اخباری مبنی بر اعمال تحریم هایی جدید از سوی واشنگتن علیه روسیه به گوش می رسد. اما به موازات روند تحریم ها، برخی از تحلیلگران از احتمال تلاش آمریکا برای ضربه زدن به روسیه از طریق دیگر ابزار ها سخن می گویند که اتحاد با عربستان سعودی یکی از این ابزارهاست. 

 
به گزارش «تابناک»، هفته نامه روسی «آرگومنتی ای فاکتی» در مطلبی به بررسی راهبرد جدید غرب در قبال روسیه پرداخته و می نویسد غرب به منظور مجازات کردن روسیه حاضر است به وحشتناک ترین سلاح خود متوسل شود.
 
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، به همین منظور به عربستان سعودی رفت و آنجا با ملک عبدالله گفتگوی جداگانه ای داشت. تصمیم گرفته شده برای دومین بار در تاریخ، با تحریک سقوط قیمتهای نفت، روسیه را بی خون کرده و گلوی آن را به شدت بفشارند. 
 
در ادامه این مطلب آمده است: 
این طرح مبارزه غرب با روسیه است که متخصصین «نظریه توطئه» پیشنهاد میکنند. آیا این ادعا ها بی اساس است یا اینکه مسکو واقعاً باید نگران توطئه خطرناک ریاض و واشنگتن شود؟ تا کنون فقط وقوع ملاقات باراک اوباما و ملک عبدالله واقعیت انکار ناپذیر تمام این داستان است. ناظران نتایج آن را به گونه های مختلف تعبیر میکنند. 
 
برای مثال، ولادیمیر رزون مأمور سابق اداره کل اطلاعات شوروی که به غرب فرار کرد، میگوید: «اگر نفت عربی به بازار جهانی سرازیر شود، فروپاشی روسیه تا یک سال دیگر تضمین شده است». او سرنوشت اتحاد شوروی بعد از اعزام نیرو ها به افغانستان را یادآوری میکند: «رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهور ایالات متحده، مشاوران خود را گرد هم آورده و تصمیم گرفت عربستان سعودی را تحت فشار قرار دهد تا قیمتهای نفت را پایین آورد». 
 
و ی می افزاید: «آمریکا از اهرمهای نفوذ بر ریاض برخوردار بود، زیرا آمریکا به این کشور سلاحهای زیادی میفروخت و نیز دارایی عربستان سعودی را پیش خود نگه میداشت». عرب ها تولید نفت را افزایش دادند، نفت ارزان شد و اتحاد شوروی که تا آن موقع به درآمدهای نفتی وابسته شده بود، از این دنیا رخت بر بست. 
 
یوگنی ساتانوفسکی، رئیس انستیتوی خاورمیانه به هفته نامه «آرگومنتی ای فاکتی» گفت: «باراک اوباما مانند هر شاگرد ضعیف مدرسه، سعی کرد مشق را از روی دفتر پرزیدنت ریگان کپی کرده و پادشاه فعلی عربستان سعودی را متقاعد کند کار ۳۰ سال پیش را تکرار کند.  ولی به باراک اوباما جواب رد دادند. اولاً، تجدید اتحاد کریمه با روسیه – بر خلاف عملیات شوروی در کشور اسلامی افغانستان – با منافع عربستان سعودی ارتباطی ندارد. ثانیاً، آمریکایی ها با امتناع از بمباران ایران، دشمن قسم خورده عربستان سعودی و عدم صدور سامانههای موشکی به گروهکهایی که در سوریه با اسد میجنگند، ریاض را ناخرسند ساختند. ثالثاً، خود عربستان سعودی که هزینههای اجتماعی عظیمی تحمل میکند، تن ها در صورتی که قیمت نفت حد اقل ۱۰۰ دلار بابت هر بشکه باشد، میتواند بودجه خود را درست تنظیم کند. آن ها به چه مناسبتی باید قیمت نفت را پایین آورده و ورشکست شوند تا آمریکایی ها بتوانند بازیهای ژئوپلتیکی خود را بکنند؟»
 
سعودیها واقعاً عادت دارند زندگی راحتی داشته باشند. قدرت خرید آن ها به میزان ۱۳۰% از روس ها بالا تر است. صادرات نفت این کشور (که دارنده دومین ذخایر بزرگ نفت جهانی بعد از ونزوئلاست) سه چهارم درآمدهای بودجه را تشکیل داده و ثروت عظیم نخبگان این کشور را تأمین میکند. در حالی که خود پادشاه عربستان ۸۹ سال دارد، ولیعهد و برادر کوچک تر او، پیرمردی ۷۹ ساله است. وارث ولیعهد که جدیداً انتخاب شد نیز ۶۹ سال دارد! دفتر سیاسی دوران برژنف در مقایسه با این گروه حکام سالخورده، دسته جوانان به حساب میآید. 
 
گئورگی میرسکی، پژوهشگر ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل توضیح میدهد: «عبدالعزیز بن سعود در سال ۱۹۳۲ این کشور را ساخت که بعد از مرگ وی در سال ۱۹۵۳ پسرانش به نوبت به تاج و تخت میرسند. مشکل بتوان شمار کلی فرزندان او را حساب کرد. ابن سعود چهار همسر و صیغههای زیادی داشت. همه فرزندان پادشاه اول همراه با پسر عمو ها و دیگران خانواده بزرگ سلطنتی را تشکیل دادند. همه آن ها سرمایههای عظیم، گاراژهای حاوی ماشینهای لوکس و غیره دارند. تصادفی نیست که یک جوک رواج دارد که شاهزادههای سعودی اتومبیل خود را هر موقعی عوض میکنند که جاسیگاری آن پر از ته سیگاری ها میشود». 
 
اما به هر حال، تلاش های عربستان سعودی برای بی ثبات کردن اوضاع منطقه قفقاز شمالی در روسیه همچنان ادامه دارد. یک کار شناس می گوید: «بندر بن سلطان (رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی و سفیر سابق سعودی در ایالات متحده) در سال ۲۰۱۳ دوبار به مسکو آمده و سعی کرد پوتین را شانتاژ کند که اگر روسیه در مورد سوریه بازنگری نکند، سعودی ها نمیتوانند ا منیت بازیهای المپیک سوچی را تضمین کنند. بعد از آنکه بار اول به او پاسخ منفی دادند، عمل تروریستی اول در ولگاگراد رخ داد. بعد از آنکه بار دوم با او گفتگوی شدیدی کردند، در ولگاگراد عمل تروریستی دوم به عمل آمد. این کار از طریق نیروهای غیر قانونی داغستانی انجام شد». 
 
البته چند هفته پیش، بندر را که واقعاً لجام گسیخته بود، از مقام رئیس سازمان اطلاعات برکنار کردند. در این شرایط، کرملین در انتظار حرکات خصمانه جدید از طرف شرق نیست و تبانی نفتی ریاض با ایالات متحده را هم باور نمیکند؛ زیرا در این صورت خود کشورهای عربی خواهند سوخت.
 
ولادیمیر پوتین در جریان برنامه مستقیم تلویزیونی خود با مردم خاطرنشان کرد: «ما با عربستان سعودی روابط بسیار نیکی داریم» و افزود که ملک عبدالله «شخصی بسیار عاقل با رفتار سنجیده است». به عقیده پوتین «دوستان سعودی ما نباید به ضرر روسیه رفتار کنند». ظاهراً رئیس جمهور روسیه میداند چه میگوید.

 


نظر شما :