آمریکا تنها نظاره‌گر سوختن اوکراین در آتش است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۹۳۲۴۰۱ سرخط اخبار

یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی با انتقاد از رویکرد مقامات آمریکایی در مقصر جلوه دادن روسیه در ناآرامی های اوکراین نوشت: اوکراین در آتش می سوزد و آمریکایی ها تنها به نظاره نشسته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس در مقاله ای به بررسی تحولات اخیر اوکراین پرداخت و ضمن انتقاد از موضع گیری کنونی آمریکا و غرب در قبال این تحولات تأکید کرد: اوکراین در آتش می سوزد و آمریکا همچنان تنها به نظاره نشسته است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: همزمان با شدیدتر شدن خشونت ها در اوکراین طی روزهای گذشته، تنها اقدامی که از جانب مقامات آمریکایی قابل توجه بود، سخنرانی تعدادی از قانونگذاران آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی روز یکشنبه بود که باز هم تنها درباره شدیدتر شدن تحریم ها علیه روسیه هشدار دادند.

اما آیا این تحریم ها واقعا می تواند جلوی درگیری ها و ناآرامی های اوکراین را بگیرد و از نابود شدن این کشور در شعله های آتش خشم مخالفان و موافقان کی یف جلوگیری کند. آنچه تا کنون شاهد آن بوده ایم این است که این تحریم ها هیچ اثری در خاموش کردن حامیان پیوستن به روسیه در اوکراین و همچنین کاهش خشونت ها و ناآرامی ها در این کشور اروپایی نداشته است.

درگیری ها در شهرهای شرقی اوکراین از روز جمعه و بعد از حمله گسترده نیروهای نظامی اوکراین به این شهرها، بیش از پیش تشدید شده است. روز جمعه در جریان آتش سوزی عمدی در یک ساختمان در شهر اودسا، دستکم 38 نفر از استقلال طلب های هوادار روسیه کشته شدند. این آتش سوزی در حین درگیری ها میان استقلال طلب ها و نظامیان اوکراینی که عملیات گسترده ای را در مناطق شرقی این کشور آغاز کرده اند، رخ داد. در این حادثه حدود 200 نفر نیز زخمی شده اند.

وزارت خارجه روسیه بامداد شنبه با صدور بیانیه ای شدیدالحن، رخدادهای روز جمعه در شهر «اودسا» واقع در شرق اوکراین را به شدت محکوم کرد.

امروز دوشنبه نیز شبکه خبری بی بی سی از محاصره اسلاویانسک توسط نظامیان ارتش اوکراین و همچنین نگرانی مخالفان از آغاز جنگ در این منطقه خبر داد.

از سوی دیگر کشورهای غربی بار دیگر روسیه را به تنش آفرینی در اوکراین متهم و تهدید کرده اند که تحریم های تازه ای علیه مسکو تصویب می کنند. مسکو با رد اتهامات، حمله اخیر نیروهای ارتش به مناطق شرقی را حمله به مردم بی دفاع خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

این ها همه در شرایطی است واشنگتن خود اذعان داشته که روسیه هیچ دخالتی در این درگیری ها نداشته است. سفیر آمریکا در اوکراین با تاکید بر اینکه مدرکی از دست داشتن روسیه در فاجعه آتش سوزی در اودسا وجود ندارد، گفت: «آزادی ناظرین اروپایی ثابت کرد که روسیه اگر بخواهد می تواند نقش سازنده ای در حل بحران اوکراین داشته باشد.»

با وجود همه این مستدلات ارائه شده از سوی خود آمریکایی ها مبنی بر عدم دخالت روسیه در ناآرامی های اوکراین، دولت اوباما هفته گذشته باز هم تنها به هشدار علیه روسیه اکتفا کرد و ترجیح داد تا از دور نظاره گر این ناآرامی ها باشد.

قانونگذاران آمریکایی در کنگره این کشور نیز همانند دیگر مقامات واشنگتن کمر به مخالفت با روسیه بسته اند و هر اتفاقی که در اوکراین می افتد، بدون توجه به عواقب آن و مردم بی گناهی که در این میان خون آنها ریخته می شود، این وقایع را بهانه کرده و تلاش می کنند تا موضع سرسختانه تری علیه روسیه اتخاذ کنند.

اما ناآرامی ها و خشونت ها در اوکراین همچنان رو به گسترش است.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :