تغییر موضع اسرائیل در پرونده هسته ای ایران

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۲:۱۴ کد : ۱۹۳۲۲۸۷ سرخط اخبار


فرارو- مقامات سابق آمریکایی و کارشناسان سیاست ایران که اخیرا با مقامات اسرائیل گفتگو داشته اند می گویند که اسرائیل به طور روزافزونی انتظار دارد توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهان نهایی شود و نگرانی خود از شرایط نظارت و اعمال این توافق را به آمریکایی ها ابراز داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از المانیتور، در شرایطی که موضع رسمی اسرائیل هنوز این است که تنها توافق هسته ای قابل قبول در مورد ایران «صفر، صفر، صفر» -یعنی بدون سانتریفیوژ، بدون غنی سازی اورانیوم یا پلوتونیوم در داخل، بدون تاسیساتی برای تولید آنها- است، مقامات سابق آمریکایی و کارشناسانی که در رایزنی های اخیر با مقامات اسرائیلی در ارتباط بوده اند، دریافته اند که موضع اسرائیل در این مورد با توجه به افزایش احتمال دستیابی به یک توافق، تغییر کرده است.

مقامات اسرائیل در حال حاضر بر نگرانی ها در مورد اینکه اگر توافق هسته ای نهایی شود، چطور می توان نظارت و راستی آزمایی لازم در صورت نقض توافق را اجرایی کرد و نقض این توافقنامه با چه تنبیهی همراه خواهد بود، تمرکز کرده اند و این در حالی است که اسرائیل در حال ارزیابی اعتبار آمریکا است که به خصوص پس از اتفاقات اوکراین و سوریه تضعیف شده است.

یکی از اعضای گروهی از کاشناسان و مقامات ارشد سابق آمریکا که اخیرا برای مشاوره و رایزنی به اسرائیل سفر کرده بودند، به المانیتور گفت که به نظر می رسد اکثر مقامات و کارشناسان اسرائیلی دریافته اند «صفر، صفر، صفر» دیگر عملی نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: «به نظر می رسد آنها دریافته اند که ایرانیان برای مقابله با مخالفان داخلی خود به یک برنامه هسته ای غیرنظامی بومی احتیاج دارند.»

ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا طی هفته جاری در کنفرانس «اتحادیه ضدافترا» گفت: «اسرائیل نگران مذاکرات جاری با ایران است چراکه تمام نشانه ها حاکی از آن است که گروه 1+5 در حال پذیرش توافقی است که توانمندی تسلیحات هسته ای ایران را دست نخورده باقی می گذارد.»

درمر در ادامه افزود: «موضع ما آشکار است، بگذارید ایران تنها یک برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد نه چیزی بیشتر.»

یکی از دیپلمات های ارشد سابق آمریکا که در جلسات مشاوره ماه آوریل در اسرائیل حضور داشت به شرط برده نشدن نامش در مورد الزامات اسرائیل در توافق هسته ای ایران گفت: «در مورد مسائل اساسی، فضای کافی برای مانور وجود دارد. اما دو مسئله وجود دارد که متقاعد کردن اسرائیلی ها در موردشان سخت است. نخست نظارت است: کمتر کسی در اسرائیل باور دارد که بتوان توافق جامع را تحت نظارت درآورد و اطمینان یافت که فعالیت های پنهانی صورت نخواهد گرفت و ایرانیان به مرز فرار هسته ای نخواهند رسید.»

این دیپلمات آمریکایی در ادامه افزود: «این مسئله بسیار جدی است. نظارت مشکل بزرگی خواهد بود. ما مدت زمان مدیدی هیچ اطلاعاتی در مورد تاسیسات غنی سازی زیرزمینی ایران در فردو نداشتیم. و تنها چند روز پیش از اعلام عمومی آمریکا، انگلیس و فرانسه در سال 2009 بود که ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان قرار داد.»

وی در ادامه تاکید کرد که نگرانی دیگر اسرائیلی ها این است که ایران توافق نهایی هسته ای را نقض کند و این نقض از سوی واشنگتن آنقدر مبهم باشد که هیچ دلیلی دال بر آن یافت نشود. نگرانی اسرائیل این است که آمریکا دایما بگوید «ما در حال بررسی موضوع هستیم، ما به شواهد بیشتری نیاز داریم» 

یکی از کارشناسان مسائل ایران گفت: «آمریکا فاقد تهدید معتبر نظامی لازم برای ممانعت از نقض توافق آتی از سوی ایران است و این مسئله از دید اسرائیل مشکل ساز است.»

وی تاکید کرد که ارزیابی گروهشان این است که در جریان مذاکرات هسته ای، هیچ حمله یک جانبه ای از سوی اسرائیل صورت نخواهد گرفت.

آنچه باعث ناامیدی شدید مقامات اسرائیل می شود این است که آنها به شدت تحت تاثیر توافقی قرار خواهند گرفت که حتی امکان حضور در جلسات مذاکره ایران و گروه 1+5 در مورد آن را ندارند و حتی احساس نمی کنند که آمریکا آنها را در جریان تماس های دوجانبه محرمانه ایران-آمریکا که منجر به توافق هسته ای پائیز گذشته شد، قرار دهد.

مقامات اسرائیلی پس از آگاهی در مورد تماس های محرمانه ایران-آمریکا در مورد توافق هسته ای طی سال گذشت به شدت احساس می کردند که مورد خیانت قرار گرفته اند. آمریکا اعلام کرده که این محرمانه ماندن برای حفظ کانال حساس دوجانبه لازم بود و آنها قصد فریب دادن اسرائیل را نداشتند. با این حال حس خیانتی که در اسرائیل شکل گرفت به بی اعتمادی و عیب جویی اسرائیل از توافق موقتی که نوامبر گذشته در ژنو نهایی شد، منجر شده و مقامات آمریکایی و اسرائیل از آن زمان سعی در بازسازی این اعتماد از دست رفته داشته اند.

منابع اسرائیلی می گویند تفکر رسمی مقامات این است که اگر یک توافق هسته ای به ایران امکان حفظ توانمندی آستانه هسته ای را بدهد، این کشور می تواند با کنار رفتن تحریم ها، فناوری اروپایی و ژاپنی را برای پیشرفت خود به عنوان یک قدرت صنعتی به خدمت بگیرد و در عین حال سیاست های خصمانه خود در منطقه را حفظ کند. نگرانی اسرائیل و قدرت های سنی این است که با برداشته شدن تحریم ها، قدرت ایران تقویت شود و با حمایت از گروه های نیابتی که ثبات آنها را تهدید می کند، به دنبال توسعه قدرت و نفوذ خود در منطقه و ورای آن باشد.


نظر شما :