از توهین به رییس جمهور تا برگزاری مانور

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۳۲۱۶۸ سرخط اخبار

فرارو- تنش در روابط کره شمالی و کره جنوبی به اوج خود رسیده است. کره جنوبی می گوید امروز همسایه شمالی اش بار دیگر مرز دریایی با کشورش را توپ باران کرده است.

به گزارش فرارو، وزارت دفاع کره جنوبی نهم اردیبهشت ماه گفت پیونگ یانگ -پس از آنکه پیشتر سئول را مطلع کرده بود که مرز دریایی میان دو همسایه را، یک ماه پس از اقدامی مشابه، بار دیگر توپ باران می کند- دست به انجام این کار زد.

پیش تر کره جنوبی اعلام کرده بود همسایه شمالی به این کشور اطلاع داده است که تمرین نظامی با مهمات واقعی در نزدیکی دو جزیره  یئون پیونگ و بائن نیونگ در غرب شبه جزیره کره انجام خواهد داد. این مرز دریایی مورد قبول کره شمالی نیست.

کره جنوبی اعلام کرده است که ارتش این کشور کاملا آماده است. وزارت دفاع کره جنوبی در عین حال تهدید کرده بود در صورتی که گلوله ای از خط آبی رد شود، پاسخ کره جنوبی را همراه خواهد داشت.

این دومین بار در یک ماهه اخیر است که کره شمالی در این ناحیه مانور نظامی برگزار می کند.

دو کره در این ناحیه بارها با یکدیگر درگیر شده اند که شدیدترین آن در سال 2010 رخ داد.

در مانور ماه مارس کره شمالی در این منطقه پیونگ یانگ بیش از 500 شلیک توپخانه ای در نزدیک خط محدود شمالی انجام داد که همین موضوع باعث شد تا کره جنوبی صدها گلوله به آب های کره شمالی شلیک کند.

این مانور در شرایطی برگزار می شود که باراک اوباما در جریان سفر خود به آسیا جمعه 5 اردیبهشت ماه پیش وارد کره جنوبی شد.

سفر اوباما به کره جنوبی در حالی صورت گرفت که این کشور به خاطر مرگ و ناپدید شدن دهها نفر در واقعه غرق کشتی مسافربری سوگوار است، نخست وزیر کره جنوبی به همین خاطر چند روز پیش از سمت خود استعفا کرد. همزمان، احتمال آزمایش اتمی جدید کره شمالی باعث تشدید تنش در منطقه شده است.

کره شمالی پس از سفر اوباما به کره جنوبی واکنش بی سابقه و بسیار تندی را نشان داد.

کره شمالی پارک گون های، رئیس جمهور کره جنوبی را به فاحشه ای تشبیه کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا "دلال محبت" اوست.

کیم اوی دو، سخنگوی وزارت "اتحاد دو کره" در سئول، روز دوشنبه همسایه شمالی خود را ترغیب کرد که به توافقی که پیشتر میان دو طرف صورت گرفته پایبند باشد و از حملات لفظی خودداری کند.

او گفت: «اقدام کره شمالی در تکرار الفاظ رکیک و فحش های غیر قابل بیان، رفتاری غیر اخلاقی است.»

اوباما و خانم پارک در جریان  سفر رییس جمهور آمریکا به کره جنوبی به کره شمالی هشدار داده بودند که از انجام یک آزمایش هسته ای جدید خودداری کند.

کره شمالی تاکنون سه آزمایش هسته ای انجام داده و اخیرا گزارشهایی منتشر شده که از افزایش چشمگیر فعالیت در تاسیسات هسته ای آن کشور حکایت دارد.

کره شمالی در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به آزمایش "وسایل انفجاری اتمی" مبادرت ورزید که واکنش تند و تشدید تحریم های بین المللی علیه این کشور را به دنبال آورد.

پس از هشدار کره جنوبی و آمریکا به کره شمالی، رهبر این کشور به ارتش اعلام آماده باش کرد.

کیم جونگ اون گفت: «درحال حاضر هیچ چیز مهم تر از آمادگی برای رویارویی در صورت درگیری احتمالی با امریکا نیست.»


نظر شما :