8 دلیل برای مهم بودن انتخابات در هند

این انتخابات را زیر نظر داشته باشید

۲۵ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۳۱۲۵۱ آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
از موشکی که می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد تا تلاش ها برای از میان برداشتن مالیات بر طلا.انتخابات در هندوستان تنها یکی از 48 انتخابات مهمی نیست که در سال جاری برگزار می شود بلکه یکی از مهم ترین آنها است.
این انتخابات را زیر نظر داشته باشید

دیپلماسی ایرانی: امسال با وجود برگزاری انتخابات در 48 کشور جهان به راحتی می توان انتخابات عمومی ماه آوریل هند را با این عنوان که تنها یک تمرین دموکراسی دیگر است و لاغیر، نادیده گرفت. البته هند متفاوت است اما نه تنها به این دلیل که بزرگ تری دموکراسی جهان است. در جریان این انتخابات نخست وزیر فعلی، مانموهان سینگ از قدرت کنار خواهد رفت و چنین حرکتی به این معناست که رهبر جدیدی برای جمعیت 1.3 میلیون نفری شبه قاره خواهیم داشت. این رهبر جدید از میان هر 5 نفر بر 1 نفر به این سیاره زمین حکومت خواهد کرد.کسی که به نظر می رسد بیش ترین امتیاز را در این رقابت برای برنده شدن دارد، نارندرا مودی ملی گرای کاریزماتیک از حزب اپوزیسیون بهاراتیا جاناتا (BJP) است که انتظار می رود به دنبال یک برنامه ملی گرایانه هندو باشد.

هرکسی که در دوازدهمین روز از ماه می به عنوان برنده معرفی شود، با تصمیم گیری های دشواری روبه رو خواهد داشت که به هشت دلیل، تاثیری حقیقی بر مردم سراسر جهان خواهد داشت:

1. هند در حال گسترش یک موشک هسته ای است که برد آن به ایالات متحده می رسد.

مطمئنا بعید است که هند به دنبال به راه اندازی حمله هسته ای به ایالات متحده باشد؛ اما چنین چیزی باعث نشده که از طراحی موشکی که می تواند به آلاسکا برسد، دست بکشد. موشک آگنی 5 قرار است اولین پرواز آزمایشی خود را در 2017 انجام دهد و گزارش شده برد در نظر گرفته شده برای آن 10000 کیلومتر (6200 مایل) است. فاصله نیویورک تا دهلی 11500 کیلومتر (7150 مایل) است.

هند در حال حاضر دارای یک موشک بالستیک قاره پیما با برد 5000 کیلومتر (3100 مایل) است: موشک آگنی 5 که قادر است به پکن و تهران هم برسد. با اینهمه موشک زمین به زمین آگنی 6 به نخست وزیر هند این امکان را می دهد تا غرب اروپا، استرالیا و علاوه بر این ها بخش هایی از آمریکا را تهدید کند.

نارندرا مودی از طرفداران جدی زرادخانه هسته ای هند است. سال گذشته در آزمایش اولیه هسته ای، در زمان نخست وزیری آتال بیهاری واجپایی از BJP نوشت: این آزمایش، آزمون اراده سیاسی ما بود و البته این مرحله را با موفقیت کامل پشت سر گذاشتیم.

بلندپروازی های هسته ای هند ممکن است این امکان را به رهبر آینده این کشور بدهد تا برای احراز کرسی دایم در شورای امنیت سازمان ملل بیشتر فعالیت کند- چیزی که همه احزاب مشتاق به دست آوردن آن هستند.

2. حمله های مداوم چین به هند.

در یک سال گذشته سربازان چینی به طور مداوم به منطقه پر مناقشه لاداخ در کشمیر، مرز هیمالیا حمله کرده اند. جرقه تنش ها در درگیری 21 روزه ماه می گذشته، میان سریازان هندی و چینی زده شد.

این یکی از نمونه های پتانسیل موجود بروز تنش میان دو کشور است. تشنج میان دو کشوری که خانه دو سوم جمعیت جهان هستند. چین ادعای ارضی بر ایالت شرقی  آروناچال پرادش کرده است. همچنین اختلافات طولانی مدتی بر سر رود براهماپوترا که از تبت جریان یافته و سپس وارد هند می شود، هم ادامه دارد.

مساله مورد اختلاف بعدی میان چین و هند، مسئله دالایی لاما است که به نماد استقلال طلبی تبتی ها تبدیل شده است. مردی که از جانب چینی ها محصور و از طرف هندی ها حمایت می شود. علاوه بر این، هند روابط نزدیکی با ژاپن دارد، کشوری که وام های با بهرهٔ نازل آن بسیاری از زیر ساخت های رو به رشد هند را تامین کرده است. ژاپن و چین در حال حاضر بدون شک روابط سردی دارند.

نارندرا مودی که محبوبیت او متمرکز بر تصویری است که همگان از او به عنوان یک « مرد سرسخت» دارند، عموما به مساله سیاست خارجی در سیر مبارزات انتخاباتی خود اشاره نمی کرد، اما در ماه فوریه در این رابطه هم صحبت کرد.

او در یک گردهمایی در شمال هند گفت: چین باید نگرش توسعه طلبانه خود را کنار بگذارد و یک طرز فکر تکاملی اتخاذ کند. هیچ قدرتی نمی تواند حتی یک اینچ از هند را تصاحب کند.

البته خشن صحبت کردن یک چیز است و دستیابی به یک قدرت هسته ای دیگر یک چیز. تحلیلگران بر این باورند که بعید است تغییرات قابل توجهی در سیاست خارجی هند بوجود آید؛ اما لفاظی ها و تنش های مداوم بین دو کشور چیزی نیست که جامعه بین المللی قادر به چشم پوشی از آن باشد.

3. هند پیشگام در سوپر باکتری های مضر است.

داروهای آنتی بیوتیک، سنگ بنای خدمات درمانی مدرن است اما بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک در هند موجب بوجود آمدن مشکلات عمده سلامتی شده است.در نشست منطقه ای سازمان بهداشت جهانی (WHO) سال گذشته، محققان تاکید کردند که مقاومت به آنتی بیوتیک در بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به وبا و 50 درصد از موارد تب حصبه گزارش شده است. به گفته محققان بریتانیایی نزدیک به 17000 هندی مبتلا به مقاومت دارویی سل هستند و هر 200 میلیون هندی می توانند حامل آنزیمی باشند که آن ها را در برابر انواع دارهای آنتی بیوتیک مقاوم سازد. به گفته محققان سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آنتی بیوتیک ها برای انسان و حیوانات در هند بدون نسخه و تنها با چند دستور العمل در بیمارستان قابل دسترس است.

بدتر از همه این است که دولت مشتاق نیست تا مستقیما به این مشکل رسیدگی کند. برای مثال محقق بریتانیایی، تیم والش، می گوید در سال 2010 بعد از کشف سوپر باکتری NDM-1 یا New Delhi Metallo 1 از ورود وی به هند ممانعت شده بود.

آقای والش در این خصوص به وال استریت ژورنال می گوید:« ما به هند ممنوع الورود شدیم زیرا هند به شکل گسترده ای از بیرون فرستادن هرگونه اطلاعات بیولوژیکی جلوگیری می کرد. هندی ها از کار کردن با من یا هرکسی در اروپا منع شده بودند. کل این موضوع یک مبارزه سیستماتیک برای کنترل تحقیقات مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هند بود.«

4. یک پنجم ثروتمندان جهان هندی هستند.

نارندرا مودی، چهره محبوبی در دنیای تجارت، به خصوص در هند است. او در کنار راتان تاتا سرمایه دار چای و فولاد، موکش آمبانی سرمایه دار بزرگ نفت و گوتام ادیانی تاجر الماس و زغال سنگ ظاهر شده است. آدانی بزرگ ترین بندر هند-موندرا در گجرات- را کنترل می کند و امیدوار است دولت مودی با کاهش خط قرمزها به او اجازه توسعه این بندر را دهد.سرمایه گذاران بر این باورند که دولت وی توانایی بیشتری نسبت به دولت کنونی ائتلافی به رهبری کنگره دارد. نارندرا مودی همچنین در رابطه سرمایه گذاری خارجی در هند بسیار مثبت صحبت کرده است. شرکت های بین المللی شکایت کرده اند که در شرایط نامشخصی کار می کنند، نوکیا و وودافون هردو با میلیاردها دلار ادعای مالیاتی مواجه اند و شرکت های دیگر از مقررات پیچیده و یکنواخت اعمال شده انتقاد می کنند.

5. تعداد زیادی از هندی های مهاجر و با استعداد که در شرکت ها تجاری غربی کار می کنند، در صورتی که احساس کنند در کشور خودشان فرصت های بیشتری وجود دارد، ممکن تصمیم بازگشت به کشورشان را بگیرند.

پراکندگی هندی ها به اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا کمک بزرگی کرده است. از دهه 1990 دولت هند تلاش کرده تا آن ها را برای بازگشت به خانه ترغیب کند و هزاران نفر در طول دهه 2000 و رونق اقتصادی بازگشتند.تعداد بازگشت مهاجران پس از بحران مالی در جهان و سقوط اقتصاد هند کم شد اما بهبود وضعیت و بیشتر شدن ثروت هند تعداد بیشتری را به کشور باز می گرداند.نارندرا مودی به طور منظم برای هندی های مقیم ایالات متحده سخنرانی های تلویزیونی می کند. وی به عنوان وزیر ایالتی گجرات موفق به جلب نظر مهاجران هند، معروف به NRI یا هندی های غیر مقیم شده است.

6. سیاستمداران هند تغییرات جوی را بسیار جدی می گیرند.

توان اقتصادی هند محدود به دسترسی ناکافی این کشور به انرژی ارزان است. هند منابع کمی از نفت و ذغال سنگ دارد و وابستگی آن به واردات سوخت باعث می شود تا در برابر تغییر قیمت نفت و نرخ ارز آسیب پذیر باشد.مودی یکی از معدود سیاستمدارانی است که تغییرات جوی را موضوع اصلی سخرانی های انتخاباتی خود قرار داده است؛ مانند ال گور، معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، او کتابی در رابطه با این موضوع نوشته و انرژی خورشیدی  را به عنوان بخشی از راه حل برای مشکلات انرژی هند مطرح کرده است.حدود 40 درصد از انرژی گجرات از انرژی خورشیدی تامین می شود و مودی معتقد است هند باید بیشتر بر انرژی های تجدید پذیر تمرکز داشته باشد. او در یک گردهمایی در ماه فوریه گفت:« زمان انقلاب زعفرانی فرا رسیده است و رنگ انرژی زعفرانی است.« وی همچنین گفت:« خداوند نعمت انرژی های تجدید پذیر را به کشور ما ارزانی داشته است. اگر این منابع انرژی تجدید پذیر به درستی مورد بهره برداری قرار می گرفتند ما نیازی به هزینه کردن برای واردات نفت خام، فرآورده های نفتی و معدن زغال سنگ نداشتیم."

بدون شک استفاده از انرژی تجدید پذیر به کاهش انتشار گاز کرین در هند کمک خواهد کرد، اما ایجاد بازار بزرگ تری برای پنل های خورشیدی می تواند تحقیقات را پیشرفت و کارایی سلول های خورشیدی را ارتقا دهد.

7. افغانستان در شرف تبدیل به مشکلی برای هند و پاکستان.

با خروج سربازان ناتو از افغانستان، بار مسئولیت بر دوش همسایگان منطقه ای این کشور است تا اطمینان دهند این کشور همچنان به سمت رسیدن به ثبات می رود.این امر به اندازه کافی سخت است- حتما دلیلی دارد که افغانستان معروف به « گورستان امپراتوری ها» است- اما چنین چیزی به این معنا است که نخست وزیر آینده هند باید با پاکستان همکاری کند. بله همان کشوری که هند از زمان استقلال در سال 1947 سه بار با آن جنگیده است.شک و تردیدهای عمیقی بین مشارکت دو کشور در افغانستان وجود دارد. مدت زیادی است که پاکستان از دک ترین « عمق استراتژیک» در افغانستان پشتیبانی کرده و این بدان معنا است که منطقه مرزی افغانستان را به عنوان محلی که در صورت حمله هند، رهبری اش به آن جا عقب نشینی کند در نظر گرفته است. هند معتقد است نفوذ پاکستان، شبه نظامیانی مانند لشکر طیبه را قادر کرده تا این منطقه را به پایگاهی برای هدایت حملات تروریستی به هند تبدیل کنند. در همین حال پاکستان نیز معتقد است هند از نفوذ رو به رشد خود در افغانستان برای کمک به جدایی طلبان بلوچستان استفاده می کند.در حالی که نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور داشتند، دو کشور فضای کمتری برای اثر گذاری داشتند. با خروج سربازها احتمال یک تضاد جدید برای جنگ بر سر کشمیر به وجود می آید.نخست وزیر جدید با انتخاب میان گسترش نفوذ هند در افغانستان و تحریک احتمالی پاکستان و یا اتخاذ رویکردی دقیق تر که ممکن است به چین اجازه پیشبرد منافعش را دهد، مواجه است.مودی به عنوان وزیر ایالتی گجرات در کمک های هند به افغانستان دخالت داشته و در ملاقاتش با نانسی پاول، سفیر ایالات متحده در ماه فوریه در این رابطه هم صحبت هایی کرد.از جانب عده ای انتظار می رود مودی به عنوان مردی قدرتمند و ملی گرا خط مشی ثابت و جدی برای هند اتخاذ کند اما ممکن است شیوه آتال بیهاری واجپایی را برای تلاش در ایجاد صلح میان دو کشور دنبال کند.

8. طلای شما می تواند بار دیگر با ارزش تر شود.

طلا بخشی از زندگی هندی ها است. هر عروس هندی انتظار دریافت مقداری طلا در روز عروسی خود دارد که نشانه ای برای موفقیت است و همین طور سرمایه گذاری مطمئن محسوب می شود. تقاضای طلا در هند به این معناست که هند هر سال حدود 950 تن واردات طلا دارد.اما در جولای 2013 دولت هند مالیات بر طلا را افزایش داد تا مشکل کسری حساب جاری را حل کند. هدف این بود که کاهش تقاضا باعث می شود که پولی که به خارج از هند می رود نیز کاهش پیدا کند.قیمت جهانی طلا نیز کاهش پیدا کرد اما هند با افزایش عظیم قاچاق طلا مواجه شده است. مودی و BJP از مالیات واردات طلا انتقاد کرده اند و احتمالا تعرفه ها را کاهش می دهند و یا مالیات را لغو می کنند.

منبع:گلوبال پست

انتشار اولیه: پنجشنبه 21 فروردین 1393/ باز انتشار: دوشنبه 25 فروردین 1393

کلید واژه ها: هند پاکستان


نظر شما :