روسیه انتظار خاصی از مذاکرات وین ندارد

اتفاق نظر تهران و واشینگتن در آغاز تدوین سند نهایی از ماه آینده

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۴:۵۵ کد : ۱۹۳۱۱۵۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
اظهارات اخیر ظریف به این منظور مطرح می شود که تهران نشان دهد به تعهد خود برای دستیابی به توافق نهایی تا ماه جولای، پایبند است. هرچند که مقامات غربی می گویند هنوز اختلاف نظرهای گسترده ای بین دو طرف وجود دارد.
اتفاق نظر تهران و واشینگتن در آغاز تدوین سند نهایی از ماه آینده

دیپلماسی ایرانی: مقامات ایران می گویند امیدوارند در مذاکرات امروز و فردا در وین به انداز کافی پیشرفت حاصل شود تا طرفین بتوانند از اواسط ماه می ( اردیبهشت) تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای برای پایان دادن به مجادله هسته ای ایران را آغاز کنند.

ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس؛ فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روزهای سه شنبه و چهارشنبه را در وین سپری می کنند تا در چندین دور مذاکره، در مورد راه های دستیابی به توافق نهایی گفت و گو کنند. دو طرف تا 20 جولای(پایان تیر) فرصت دارند تا توافق هسته ای نهایی را امضاء کنند، هرچند که گفته می شود احتمال تمدید اجرای توافق هسته ای مقدماتی ژنو برای شش ماه دیگر نیز وجود دارد. توافقی که در سوم آذرماه امضاء شد، از 30 دی به اجرا درآمد و تا 30 تیر اعتبار دارد.

این سومین نشست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه 1+5 از زمان اجرای توافق ژنو به شمار می رود. مقامات می گویند در این مذاکرات روی موضوعات متمرکز هستند که بخشی از توافق هسته ای جامع خواهند بود.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که در این دور از مذاکرات تمامی بحث ها به اتمام می رسد و راه برای تدوین سند نهایی در اردیبهشت ماه هموار می شود. به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی نیز هفته گذشته جدول زمانی مشابهی را پیش بینی کرده بود. وی ابراز امیدواری کرد که تدوین سند نهایی در ماه می آغاز شود.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، اظهارات اخیر ظریف به این منظور مطرح می شود که تهران نشان دهد به تعهد خود برای دستیابی به توافق نهایی تا ماه جولای، پایبند است. هرچند که مقامات غربی می گویند هنوز اختلاف نظرهای گسترده ای بین دو طرف وجود دارد. سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه مذاکرات وین اظهار داشت: این مذاکرات طبقه بندی شده و جدی خواهد بود. مایکل مان افزود: در این دور از گفت و گو ها تلاش بر این است تا مواضع در مورد هر یک از موضوعات روشن شود.

ایران می گوید قدرت های جهانی باید به حق بهره مندی تهران از انرژی صلح آمیز هسته ای احترام بگذارند. حقی که به گفته تهران شامل غنی سازی اورانیوم است. اما غرب نگران از کاربرد دوگانه غنی سازی در اهداف صلح آمیز و نظامی است.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اظهار داشت: این مذاکرات طبقه بندی شده و جدی خواهد بود. مایکل مان افزود: در این دور از گفت و گو ها تلاش بر این است تا مواضع در مورد هر یک از موضوعات روشن شود.

ظریف تصریح کرد، ما اعتقاد داریم که طرف های ما باید تصمیم های مهمی اتخاذ کنند که شامل احترام به واقعیت های موجود و حقوق ایران است. وی افزود: ما آماده همکاری برای رفع ابهامات در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود هستیم.

یک مقام آمریکایی خاطرنشان کرده است که احتمالا مذاکرات ماه های مارس و آوریل روی موضوعات مطرح در توافق نهایی متمرکز خواهد بود. موضوعاتی که باید پیش از آغاز تدوین پیش نویس توافقنامه جامع در ماه می، نهایی شوند.

با این حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده روسیه در گفت و گو با ایتارتاس این نکته را یادآور شد که انتظار خاصی از مذاکرات این هفته در وین ندارد . به گفته وی هنوز خیلی از شماری از موضوعات در مراحل اولیه رایزنی و مذاکره قرار دارند.

گفتنی است پس از بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و واکنش تند آمریکا و متحدان اروپایی اش به مسکو، برخی ناظران بین المللی در مورد احتمال استفاده کرملین از کارت ایران در مواجهه با غرب هشدار دادند. البته گروهی دیگر از تحلیلگران نیز می گویند از آنجایی که روسیه منافع خود را در مذاکرات هسته ای و دیپلماسی با ایران دنبال می کند، احتمال اینکه بخواهد در روند مذاکرات هسته ای اخلال ایجاد کند، اندک است. هر چند که احتمال استفاده مسکو از دیگر اهرم ها مانند تهاتر نفت در برابر کالا یا احیای قرارداد تحویل موشک های اس 300 به ایران وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روسیه مذاکرات هسته ای


نظر شما :