الجزیره:

تلاویو حامی بشار اسد است یا خیر؟

۱۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۱۰۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر عملا اسرائیل از حکومت بشار اسد حمایت می‌کرد به جای حمله به مصالح ایران در لبنان یا مناطق تحت نفوذ حزب الله در لبنان به گروه‌های تروریستی فعال در سوریه حمله می‌کرد.
تلاویو حامی بشار اسد است یا خیر؟

دیپلماسی ایرانی: مواضع اسرائیل در برابر بحران سوریه طی سه سال گذشته سوالات بسیاری ایجاد کرده است، به گونه ای که برخی می گویند این رژیم از بزرگترین حامیان بشار اسد است و این مساله را دلیلی برای بقای او تا به امروز می دانند. در حالی که در مقابل بسیاری بر این اعتقادند که اسرائیل بزرگترین توطئه گر علیه سوریه است به ویژه که سال ها است عنوان مقاومت علیه این رژیم را یدک می کشد.  

شبکه خبری الجزیره، در برنامه جنجالی و پربیننده خود موسوم به "الاتجاه المعاکس" به این موضوع پرداخت و کارشناسانی را برای بررسی این موضوع به استودیوی خود در دوحه دعوت کرد که وبسایت این شبکه گزارشی از آن را منتشر کرد. در این برنامه محمد درکوشی، نویسنده و استاد دانشگاه سوری و امیر موسوی، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین المللی شرکت داشتند در حالی که نظرسنجی ای نیز از سوی این شبکه در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود که در پایان برنامه نتایج آن اعلام شد. بر این اساس 91.5 درصد بر این اعتقادند که اسرائیل از قوی ترین حامیان بشار اسد است در حالی که 8.5 درصد عکس آن را اعتقاد داشتند.

شبکه الجزیره در ادامه می نویسد با نظری به نقشه جهان عرب در می یابیم که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر تنها 18 روز توانست در برابر انقلاب مردمی مصر مقاومت کند و بعد از آن سقوط کرد در حالی که بشار اسد بیش از سه سال است که در برابر مخالفانش ایستاده و همچنان در راس قدرت است. سوالی که در این جا به وجود می آید این است که آیا اکنون بهترنی فرصت برای اسرائیل برای خلاصی از حکومت اسد که آن را تهدیدی حقیقی برای خود می داند به وجود نیامده است؟

در عین حال عده ای نیز بر این اعتقادند که اسرائیل از این حکومت که نزدیک به چهل سال اجازه داد که بلندی های جولان تحت اشغال اسرائیل بمانند، حمایت می کند به ویژه که سابقه حمله به سفارت خانه ها و کنسولگری ها و اداره های حافظ صلح اسرائیل در خارج از کشور توسط برخی از جریان های مخالف حکومت سوریه را داشته است.

محمد درکوشی، نویسنده و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال ها گفت که "مقاومت و ممانعت" دروغی است که حکومت اسد در سوریه مطرح کرده و بر این باور است که این حکومت برای سال ها به رژیم صهیونیستی با عدم درگیر شدن در هر گونه جنگی علیه آن خدمت کرده است. به باور او سوریه حتی علیه مقاومت لبنان در برابر اسرائیل بارها مقاومت کرده و باعث شده تا از نقش تمدنی و تاثیرگذارش در این کشور فاصله بگیرد.

وی همچنین گفت که اگر سکوت و بی تفاوتی اسرائیل نسبت به بشار اسد نبود و در کنار آن به نوعی نمی ایستاد حکومت سوریه این همه مدت توان ایستادگی در برابر مخالفانش را نداشت و دلیل این ادعای خود را نیز خودداری اسرائیل از حمله نظامی به سوریه قلمداد می کند و این که تلاویو سال ها است خود را به جای حکومت سوریه پاسدار بلندی های جولان می داند.

در ادامه این ادعاها درکوشی مدعی شد که طرحی با حمایت اسرائیل وجود دارد که به موجب آن کشوری علوی در سواحل سوریه به وجود آید که هدف از آن پاسداری و حمایت از بلندی های جولان از جانب منطقه سوری آن است. منطقه ای که اگر به دست مخالفان بشار بیفتد آن را یکی از بزگترین پیروزی ها برای خود قلمداد می کنند.

طرحی شیطانی برای هدف قرار دادن مقاومت وجود دارد که شامل ایران و سوریه نیز می شود که برای نمونه به کنفرانسی که یک سال پیش در هرتزلیا برگزار شد و در آن شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شرکت کردند، می توان اشاره کرد.

در برابر این ادعاها امیر موسوی مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل در اظهاراتی اتهام های کوشی را رد کرد و گفت که این اعضای ائتلاف مخالفان سوری بودند که بارها با مقام های اسرائیلی دیدار کردند و به آنها وعده و وعید دادند.

موسوی گفت که اگر این اتهام ها صحیح نبودند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جرات نمی کردند که از تکفیری ها و گروه های تروریستی در سوریه حمایت کنند.

موسوی تاکید کرد، طرحی شیطانی برای هدف قرار دادن مقاومت وجود دارد که شامل ایران و سوریه نیز می شود که برای نمونه به کنفرانسی که یک سال پیش در هرتزلیا برگزار شد و در آن شماری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شرکت کردند، می توان اشاره کرد.

موسوی همچنین الجزیره را نیز متهم به مشارکت در این توطئه کرد و گفت که الجزیره نیز در طرح شیطانی برخورد با مقاومت و خط ممانعت دست دارد.

امیر موسوی برای صحه گذاشتن بر اظهارات خود این سوال را مطرح کرد که اگر غیر از این است چرا عربستان سعودی اسرائیل یا هر کدام از سازمان ها و جریان های وابسته به آن را در فهرست گروه های تروریستی که اخیرا اعلام کرده است، نمی گنجاند؟ چرا شیوخ و روحانیون مذهبی این کشورها از طریق منبرهای دینی و رسانه ها علیه رژیم صهیونیستی موضع نمی گیرند؟

وی در پایان گفت که اگر عملا اسرائیل از حکومت بشار اسد حمایت می کرد به جای حمله به مصالح ایران در لبنان یا مناطق تحت نفوذ حزب الله در لبنان به گروه های تروریستی فعال در سوریه حمله می کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد الجزیره


نظر شما :