چگونه محور ایران-سوریه-لبنان سیستم مالی جهانی را دور میزند؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۳۰۳۱۶ سرخط اخبار
یکی از مهمترین سوالات در خصوص تامین ایران و دور زدن تحریم ها طی دو سال اخیر این است که اگر مقامات آمریکایی به خوبی از وضعیت و نحوه دور زدن تحریم توسط ایران مطلع هستند، پس چرا مانع این فعالیت نمیشوند؟ پاسخ این سوال را میتوان از دل جریان اوکراین و دخالت روسیه در آن و تحریم غرب بر علیه این کشور بیرون کشید.

به گزارش «تابناک» نشریه «فوربس» در مطلبی با اشاره به جریان دور زدن تحریم های مالی از سوی ایران و سوریه، این سوال را مطرح میکند که علیرغم آنکه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا از این جریان مالی مطلع است چرا از آن جلوگیری نمیکند؟ این مطلب با شاره به نکته ای ظریف و با استفاده از موضوع وابستگی غرب به پول روسیه و در نتیجه عدم توان برای تحریم این کشور، اذعان میکند که جلوگیری از دور زدن تحریم مالی توسط ایران میتواند منجر به زمین خوردن سیستم مالی و بانکی در سطح جهانی شود.

این مطلب آورده است:

در روزهای اخیر غوغایی بر سر موضوعی خاص به راه فتاده است. موضوع وابستگی لندن به پول اشرافی روسیه است و اینکه چگونه سیستم بانکی انگلستان طی سالهای اخیر به یک چنین سپرده گذاری معتاد شده است و چگونه این امر میتواند تحریم های تنبیهی غرب بر علیه کرملین بر سر موضوع اوکراین و کریمه را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر وابستگی آلمان به ذخایر انرژی روسیه در موازات وابستگی مالی انگلستان به روسیه قرار دارد که نتیجه همه اینها این است که غرب به ناچار مجبور به تجدید نظر و کوتاه آمدن در خواست تحریم و منزوی کردن کرملین است. این در حالی است که طی جنگ سرد، اقتصادهای غرب و شرق تا این حد وابستگی نداشتند و واشنگتن میتوانست در هماهنگی با متحدان، در کوتاه ترین زمان پاسخ های کوبنده را بر علیه کشورهای عضو پیمان ورشو به اجرا بگذارد. در آن زمان کشورهای شرق بیشتر به زخایر ارزی غربی وابسته بودند، تا غرب به آنها.

سوی دیگر این قضیه که البته کسی چندن به آن توجهی نمیکند، مربوط به سیستم بانکی ایالات متحده و درگیری آن با محور مالی ایران، سوریه و حزب الله است که البته به کرملین به عنوان یک متحد ثابت قدم و وفادار مرتبط است. آیا تا کنون این سوال پیش آمده است که ایران و سوریه چگونه تحت شدیدترین تحریم های مالی توانسته اند منابع پولی و مالی مورد نظر خود را تامین کنند؟

ممکن است در پاسخ به این سوال برخی به مورد بانک HSBC و بانک لبنان – کانادا اشاره کنند که مورد دوم حتی به خاطر دور زدن تحریم برای حزب الله لبنان، 102 میلیون دلار جریمه شد. HSBC نیز در دسامبر سال 2012 به دلیل نقض قانون تحریم برای ایران، لیبی، سودان، کوبا و چند کشور دیگر 1.9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. و همچنان رصد بانکهایی نظیر بانک فرانسوی BNP برای جلوگیری از اقدامات مشابه در تحریم ها ادامه دارد.

به نظر میرسد که مرکز این اقدامات مالی در لبنان و بانکهای لبنانی قرار دارد. شمایی کلی از این شبکه پیچیده میتواند به این شکل ترسیم شود: بسیاری از بانکهای لبنانی با سوریه قرارداد و داد و ستد مستقیم دارند و در نتیجه میتوانند بدون جلب توجه سیستم نظارتی SEC (کمیسیون مبادلات و اوراق بهادار ایالات متحده) تا مبالغ 10 هزار دلار را به شکل مستقیم جا به جا کنند. این عمل شبیه به جا به جایی مبالغ بین شعب بانک است.

پاسخ این سوال که این پولی که به دست ایران و سوریه میرسد از کجا تامین میشود، این است که: یک شبکه چند لایه در این خصوص در جریان است. حزب الله لبنان از طریق امتیاز و برتری دیپلماتیکی که در این کشور از آن برخوردار است به این جا به جایی ها دامن میزند و سایر درآمدها نیز از طریق ترفندهای ایران برای فروش نفت در همکاری با عراق تامین میشود.

در واقع نفت ایران تحت عنوان نفت عراق به فروش میرسد، اما تهران از منابع مالی آن بهره مند میشود. همچنین ایران بخشی از نفت عراق را خریداری کرده و بعد از پالایش آن مجددا آن را به عراق باز میگرداند که این امر در حدود 7 میلیارد دلار در سال برای ایران در بر دارد. این مبلغ و سایر درآمدها میتواند از طریق بانکهای لبنانی که تحت نظر و نظارت قرار ندارند، به شکل دلار وارد چرخه سیستم مالی جهانی شود.

اینگونه نیست که مقامات آمریکایی از وجود یک چنین سیستم و شبکه پیچیده ای در لبنان بی خبر باشند. در واقع داستان بانک لبنان-کانادا به خوبی نشان میدهد که وزارت خزانه داری ایالات متحده به خوبی از آنچه در جریان میباشد باخبر است. پس چرا این دروازه ها بسته نمیشوند؟

پاسخ این سوال این است که شاید همانند موضوع وابستگی لندن به پول روسیه، مجموع این مبادلات بیش از حد بزرگ است که بانکها به آن بی توجه باشند و از آن پرهیز کنند. ممکن است که جلوگیری از این جریان مالی منجر به آن شود که تنبیهات مالی و جرایم ناشی از کنترل بروکراتیک بانکها، زمین خوردن و در خطر افتادن سیستم مالی و بانکی جهانی را در پی داشته باشد.

کلید واژه ها: روسیه دور زدن تحریم


نظر شما :