مذاکره بدون تشریفات در وین

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۳۰۲۷۴ سرخط اخبار
شاید حوادث متعددی شما را از پیگیری خبرهای دومین دور مذاکرات هسته ای بازداشته باشد، از آتش بازی «چهارشنبه سوری» تا دغدغه های بی شمار روزهای پایانی سال که گویی کش پیدا می کند.

 اما روز گذشته شهر وین شاهد دومین دور مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بر سر برنامه هسته ای بود. اگرچه شب قبل، شام کاری ظریف و اشتون لغو شد اما بالاخره باید کسی میانداری می کرد تا برنامه مذاکره دوروزه چیده شود. «هلگا اشمیت» و «عباس عراقچی» معاونان «کاترین اشتون» و «محمدجواد ظریف» در دیدار دوجانبه ای برنامه دوروز مذاکره را چیدند. اما صبح دیروز، مذاکره بدون عکس یادگاری آغاز شد، برخلاف قبل.

 همان طور که لغو شام کاری هم، سابقه نداشته، شواهد و شنیده ها نشان می دهد علت این اتفاقات، برخی دیدارهای اشتون با فعالان زن بوده که در تهران هزینه های گزافی برای وزیرخارجه و وزارتخانه اش به دنبال داشت. شاید هم نتیجه همین رفتارها بود که سخنگوی کاترین اشتون در جمع خبرنگاران در مورد دیدارهای مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران گفت که اشتون در همه سفرهایش با فعالان زن دیدار می کند اما لزوما این دیدارها با دولت ها و وزارت خارجه هماهنگ نمی شود. این هم یکی از آن موارد بوده است.

سخنی که از روز اول سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفت اما مخالفان به آن وقعی نگذاشتند. «مایکل مان» همچنین در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» گفت که «محمدجواد ظریف»، وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون به تازگی با یکدیگر در تهران ملاقات داشتند و از این رو نیازی برای چنین دیداری (شام کاری) در دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 وجود نداشت.


بدون عکس یادگاری
این دور مذاکره در وین قرار است بر همکاری های هسته ای، غنی سازی و نیروگاه آب سنگین اراک تمرکز پیدا کند اما همانند دوره های پیش، مذاکره پشت درهای بسته انجام می شود و خبرنگاران منتظر خبر می مانند؛ خبرنگارانی که تعدادشان نسبت به قبل به طرز محسوسی کاسته شده است به ویژه خبرنگاران ایرانی که گویا بیشتر درگیر عید بوده اند.

 اولین روز از دومین دور مذاکره در وین برای رسیدن به برنامه جامع صبح روز گذشته در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد. نشست دوجانبه ای بین جواد ظریف و کاترین اشتون ساعتی به طول انجامید اما به مذاکره با اعضای کشورهای 1+5 متصل شد. در تیم هیات مذاکره کننده ایرانی البته رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس هم اضافه شده است. اشتون و ظریف اندکی بعد هدایت مذاکره را به معاونان خود سپردند و از اتاق خارج شدند. مذاکره بدون درز خبری ادامه پیدا کرد تا بعد از حدود یک ساعت ونیم در هتل محل اقامت مذاکره کنندگان، کوبورگ، ادامه پیدا کند.


مان: وارد مسایل کلیدی هسته ای شده ایم
خبری هم اگر باشد در این بین، در توییتر منتشر می شود. مایکل مان، سخنگوی اشتون، دیدار صبح ظریف و اشتون را سازنده توصیف کرد. اما دوساعتی بعد که در جمع خبرنگاران حاضر شد دوباره بر سخت و پیچیده بودن مذاکرات تاکید کرد. «ما وارد مذاکرات جدی، محتوایی و واقعی در مورد مسایل کلیدی هسته ای شده ایم.» او همچنین یادآوری کرد که «من هیچ دلیلی نمی بینم که باور کنم طرفین با نیت خوب مذاکره نکنند.

 ما یک توافق خیلی خوبی در ماه نوامبر به دست آوردیم و می خواهیم با همین روحیه مثبت به مذاکرات ادامه دهیم. موضوع های کلیدی شناسایی شده و ما الان وارد جزییات می شویم. ما توافقی خوب و محکم و در اولین فرصت می خواهیم.» او همچنین پیشرفت به دست آمده را خوب و دلگرم کننده توصیف کرد، مایکل مان که می تواند اندکی فارسی حرف بزند به ندرت این کار را می کند اما روز گذشته توییتی فارسی نوشت که خبر پایان مذاکره در سطح معاونان را اعلام می کرد. مایکل مان در مورد دیدارهای اشتون در تهران که برای خبرنگاران خارجی هم سوال بود، گفت که این دیدار با وزیرخارجه هماهنگ نشده بود و بر مبنای آنچه او گفته، ظریف و اشتون در مذاکره صبح، دقایقی در مورد آن با یکدیگر صحبت کرده اند.

 ظریف در فاصله بین مذاکرات با فدحوتوف، مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در وین و مدیر اجرایی دفتر سازمان ملل برای مبارزه با موادمخدر و جرایم هم دیدار کرد. مذاکره وین برای رسیدن به توافق جامع انجام می شود و امروز هم ادامه پیدا می کند، روز ملی شدن صنعت نفت که امسال با سال تحویل به پایان می رسد مذاکره کنندگان هسته ای به خانه برمی گردند تا در سال جدید مذاکرات فشرده تری برای رسیدن به توافق نهایی را آغاز کنند. آنها قرار است در مذاکرات برای کشورهای غربی نسبت به صلح آمیزبودن برنامه هسته ای ایران اعتماد ایجاد کنند تا در مقابل کشورهای غربی نیز، آجر به آجر دیوار تحریم ها را کوتاه کنند.

نظر شما :