تشکیلات خودگردان فلسطین در صدد استخراج نفت است

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۳۰۲۶۹ سرخط اخبار

خبرگزاری ˈآسوشیتد پرسˈ، ضمن اعلام خبر آغاز این طرح در نزدیکی یک میدان نفتی در اراضی اشغالی افزود: هر چند این اقدام گامی در جهت تحقق آرمان های این تشکیلات در راستای توسعه اقتصادی و استقلال در کرانه باختری محسوب می شود، اما نباید فراموش کرد که طرح های کوچک تر قبلی در قیاس با طرح های نفتی به دلیل کارشکنی های رژیم صهیونیستی با مانع مواجه شده است.

ˈمحمد مصطفیˈ معاون نخست وزیر تشکیلات خودگردان در امور اقتصادی نیز از بررسی پیشنهاد مناقصه شرکت های بین المللی در زمینه اکتشاف و استخراج نفت در شمال کرانه باختری خبر داد.

وی به آسوشیتد پرس گفت: طرح استخراج نفت از جمله ابتکار عمل هایی بود که از سوی ˈتونی بلرˈ نخست وزیر سابق و فرستاده ویژه ˈگروه چهار جانبه ، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، سازمان مللˈ در خاورمیانه در جهت کمک به توسعه اقتصادی فلسطین ارایه شده بود.

وی افزود: ملت فلسطین حق دارد از منابع سرزمینشان بهره برداری کند.

بلر در پیشنهاد خود طرحی چند ساله در راستای توسعه اقتصادی فلسطین و به عنوان مکمل مذاکرات سازشی که با میانجیگری و ابتکار عمل آمریکا در نظر گرفته شده بود، ارایه کرد. اما وی در تحقق این طرح که بر هشت زمینه اقتصادی از جمله کشاورزی، عمران، گردشگری و انرژی معطوف بود، پیشرفت چندانی حاصل نکرد.

طبق گزارش آسوشیتد پرس، دلیل حاصل نشدن پیشرفت آن بود که بسیاری از این طرح ها لازم است در 60 درصد کرانه باختری که به موجب توافق های موقت سازش دو دهه قبل تحت اشغالگری رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود، صورت گیرد.

مقامات فلسطینی می گویند که بدون امکان توسعه این منطقه قادر به تشکیل دولت نیستند و مقامات صهیونیست را به کارشکنی در مسیر تلاش هایشان متهم می کنند.

طبق نقشه ای که از سوی فلسطینی ها منتشر شده است، منطقه اکتشافات نفتی بیش از 400 کیلومتر مربع را در بر می گیرد که در راستای مرز اراضی اشغالی قرار دارد. بخش عظیمی از این منطقه، همچنان تحت کنترل کامل نظامیان صهیونیست قرار دارد.

دفتر بلر در بیانیه ای اعلام کرد: بخش انرژی یکی از هشت بخشی است که در ابتکار عمل گروه چهارجانبه پیشنهاد شده بود. طبق این بیانیه، ˈمنابع قابل اعتماد انرژی برای توسعه و پیشرفت تمامی بخش های اقتصاد فلسطین لازم و حیاتی است.

در بیانیه مذکور اشاره ای به طرح تشکیلات خودگردان و یا مکان دقیق انجام این طرح در کرانه باختری نشده است.

دفتر ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

بر اساس این گزارش، برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی از تل آویو خواسته اند با لغو محدودیت ها اجازه دهد تشکیلات خودگردان به توسعه و ادامه طرح های خود در مناطقی از کرانه باختری که تحت سیطره این رژیم قرار دارد، ادامه دهد.

مصطفی که اقتصاددان سابق بانک جهانی و دانش آموخته آمریکا است، در اعلام این خبر گفت که مطالعات اولیه نشان می دهند که این منطقه ممکن است حاوی ذخایر نفتی با ظرفیت 30 تا 186 میلیون بشکه نفت باشد. به گفته او، این رقم هر چند در مقیاس جهانی رقم بالایی نیست، اما طرح مذکور می تواند درآمدی در حدود یک میلیارد دلار برای فلسطین به همراه داشته باشد.

وی اعلام کرد: تشکیلات خودگردان تا ماه ژوئن (خرداد ماه) پیشنهاد مناقصه شرکای احتمالی را از سراسر جهان پذیرا خواهد بود.

این مقام تشکیلات خودگردان افزود: وجود نفت در فلسطین فرصتی اقتصادی و بسیار نوید بخش محسوب می شود.

بر خلاف کشورهای همسایه فلسطین، از دیرباز تصور این بوده که مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی و فلسطین از منابع طبیعی اندکی برخوردارند. در سال های اخیر، رژیم صهیونیستی میدان های گاز طبیعی در راستای سواحل مدیترانه خود کشف و ایجاد کرده و استخراج نفت را از میدان نفتی کوچکی که در نزدیکی مرز کرانه باختری و منطقه ای که فلسطین امیدوار است بتواند طرح نفتی خود را در آن عملی سازد، آغاز کرده است.

مدیر اجرایی شرکت نفت رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره طرح فلسطین امتناع کرد، اما گفت که شرکت متبوعش از ذخایر نفت واقع در اراضی کرانه باختری بهره برداری نمی کند و به دلیل عمودی بودن حفاری های این شرکت، آنچه استخراج می شود مربوط به اراضی تحت کنترل صهیونیستها است.


نظر شما :