سومین قطار بیلبوردها چه طرحی خواهند داشت؟

۲۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۳۰۰۱۹ سرخط اخبار

در چند روز اخیر در سطح شهر بیلبوردهایی با طرح های تازه ای نصب شده که پس از مذاکره هسته ای، این بار دیدار اشتون از ایران را به چالش کشیده تا این پرسش پیش آید که سری بعد این بنرها در چه مقطعی و با چه کیفیتی سطح شهرهای بزرگ کشور را فرا خواهد گرفت؟

به گزارش «تابناک»، در ابتدای آبان ماه و هنگامی که زمان طولانی از توافق ایران و غرب در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان نگذشته بود، بنرهای وسیعی تحت عنوان مشترک «صداقت آمریکایی» نصب شده است؛ طرح هایی که اشاراتی به مذاکرات ایران و آمریکا دارد و ابهامات و واکنش هایی را به وجود آورد و به نوعی یک شوک در فضای آرام پس از مذاکرات بود که انتظار حمایت از تیم هسته ای ایران می رفت.


فیلم: بنرهای مخالفت با مذاکره با آمریکا در خیابان‌های پایتخت


در یکی از این تصاویر، یک سوی میز مذاکره شخصی با کت و شلوار نظامی مقابل شخصی با ریش پرفسوری نشسته و ظاهراً اشاره مستقیمی به مذاکرات اخیر دارد. در تصویر دیگر دستی برای گرفتن دستی دیگر دراز شده که به دست شیطان تعبیر شده و در تصویر سومی که بیشتر در سطح پایتخت دیده می شود، مردی به همراه سگ وحشی پای میز مذاکره نشسته است. 

در ابتدا، حتی مسئولیت نصب این بنرها را نیز هیچ نهادی برعهده نمی گرفت، تا اینکه نشانه های پای این بنر ها نشان داد، تصاویر توسط سازمان هنری اوج به مدیرعاملی احسان محمدحسنی تهیه شده و نشر یافته و بالاخره موسسه «اوج» رسماً مسئولیت را برعهده گرفت و عقبه ماجرا نیز مشخص شد و هم حامیان این حرکت یک به یک اعلام موجودیت کردند. این گونه بود که بنرهای جمع شده از سطح پایتخت، در بسیاری از شهرهای ایران نصب شد و عملاً نصب این بنرها به یک دعوای سیاسی مبدل شد.


سومین قطار بیلبوردها چه طرحی خواهند داشت؟


در این میان پس از تغییر طرح صداقت آمریکایی، بنرهای دیگری نیز نصب شد که چندان ارتباط عمیقی با سیاست خارجی ایران و منافع ملی در این سطح نداشت، تا اینکه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد و با برخی افراد در سفارت اتریش دیدار کرد تا بلافاصله بیلبوردهای تازه ای سطح شهر را فرا گیرد.


در این بیلبوردهای جدید که احتمالاً مراحل طراحی، چاپ و هماهنگی اش برای نصب در سطح پایتخت به بیش از چند روز زمان و پیش از سفر اشتون به ایران بازمی گشته و شاید حرکت مسئول سیاست خارجی دولت اتحادیه اروپا تنها زمینه نشرش را فراهم کرده، چهره کاترین اشتون به دو نیم تقسیم شده که یک نیمه آن تصویر نیمرخ او و نیمه دیگرش تصویر صدام حسین رئیس جمهوری بعثی عراق است. در بخشی دیگری از این بیلبوردها که تحت عنوان «حقوق بشر به سبک غربی» منتشر شده، تصاویری از بمباران های شیمیایی و شهدای این بمباران ها نیز در کنار این تصویر دو چهره خودنمایی می کند.

دور تازه مذاکرات ایران و غرب درباره برنامه هسته ای کشورمان، 26 اسفندماه در وین برگزار خواهد شد، تا این پرسش مطرح شود که پس از «صداقت آمریکایی» و «حقوق بشر به سبک غربی»، همزمان با تحرک تازه در حوزه سیاست خارجی، شاهد چه تبلیغات شهری دیگری خواهیم بودیم و سومین قطار بیلبوردها چه طرحی خواهند داشت؟


نظر شما :