سفیر بازنشسته امریکا در سوریه در اولین سخنرانی خود:

با ایران آنارشیستی برخورد می‌شود

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۲۹۵۹۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
رفتاری که در دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 صورت گرفت آنارشیستی بود، یک بار از ایران دعوت شد و هم‌زمان این دعوت پس گرفته شد.
با ایران آنارشیستی برخورد می‌شود

دیپلماسی ایرانی: رابرت فورد، سفیر تازه بازنشسته ایالات متحده امریکا در سوریه در اولین اظهار نظر خود پس از بازنشستگی بشار اسد و حامیان او را مسئول تحولات جاری در سوریه دانست در حالی که هیچ اشاره ای به مسئولیت جریان های افراطی و تروریستی که با حمایت امریکا و متحدانش روانه سوریه شدند، در تشدید و هرج و مرج اوضاع جاری در سوریه نکرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن وی در سخنرانی خود در دانشگاه "تافت" مخالفان سوری را چند دسته و از هم فروپاشیده توصیف کرد و نسبت به وجود القاعده در سوریه هشدار داد و از مخاطراتی که متوجه اقلیت ها در این کشور است ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین به جنگ نیروهای تندروی نزدیک به القاعده با دیگر جریان های مسلح اشاره کرد و گفت که این درگیری ها به روشنی نشان می دهد که چقدر مخالفان متزلزل هستند و قبل از هر چیز علیه یکدیگر فعالیت می کنند.

فورد خطاب به شنوندگان سخنرانی اش گفت که خبر خوشی از سوریه برایتان ندارم. نشست مذاکرات ژنو 2 با وجود تلاش های بسیار اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه که از خبرگی بسیاری برخوردار است و تا کنون توانسته مذاکرات بسیاری را به نمایندگی از سازمان ملل انجام دهد و حکومت انتقالی تشکیل دهد و آتش بس در مناطق مختلف برقرار کند، به بن بست رسید که دلیل این شکست هم به اشتباهات بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل که تیم مذاکره کننده دولت سوریه را رهبری می کرد، باز می گردد.  

وی همچنین گفت: «در این جا بعضی جزئیات را برایتان بیان می کنم. بیشتر بحث و گفت وگوها پشت درهای بسته انجام شد در حالی که نمایندگان حکومت سوریه به روشنی مخالفان را به باد حمله و انتقادهای لفظی خود قرار می دادند و به مخالفان می گفتند که شما نماینده هیچ کس نیستید.»

وی اذعان کرد که اقلیت علوی حامی سرسخت بشار اسد است و به رغم تظاهراتی که در شهر القرداحه، زادگاه بشار اسد علیه حکومت انجام دادند در نهایت به همراه دیگر اقلیت ها در کنار حکومت او ایستادند از ترس این که مبادا مورد تعرض و کشتار گروه های تروریستی خارجی در صورت سقوط حکومت اسد قرار بگیرند.

فورد در ادامه به وضعیت مخالفان اشاره کرد و گفت: «آنها تلاش عبثی را برای دور کردن خود از عناصر القاعده انجام دادند. در حالی که افراد بسیاری در کنار مخالفان هستند که زندگی بسیار بدی دارند و مخالفان توجهی به آنها نمی کنند.»

فورد همچنین گفت: «مخالفان باید چارچوب اطمینان بخشی تهیه کنند که در آن حمایت از اقلیت ها تضمین شده باشد. نمایندگان جامعه جهانی که در کنفرانس اخیر ژنو حضور داشتند به روشنی می دیدند که چه پیام های بسیاری از دمشق می آمد که حتی علوی ها نیز خواهان یافتن گذرگاهی برای عبور از مرحله فعلی هستند و نسبت به موفقیت مذاکرات امیدوارند. این نکته مهمی است که باید مخالفان به آن توجه کنند.»

سفیر سابق امریکا در ادامه سخنانش بر لزوم حضور گروه های مسلح در مذاکرات تاکید کرد و گفت که پیشرفت هایی در روابط ایالات متحده با گروه های مسلح حاصل شده و حتی چهار نفر از آنها که جزء جریان های تروریستی نبودند در مذاکرات ژنو حاضر بودند. وی نامی از این افراد به میان نیاورد.

فورد تاکید کرد، ایالات متحده انتظار دارد که تحولاتی بیش از این حادث شود. موافقت جبهه اسلامی مورد حمایت عربستان می تواند این هدف را محقق سازد. نمی توان مذاکرات جدی ای داشت بدون این که با گروه های مسلح گفت وگو نکرد. این جنگ آنها است و باید در مذاکرات حضور یابند. حتی این مساله شامل حال حکومت سوریه، گروه های شبه نظامی لبنانی و حزب الله که هزاران نیروی مبارز را برای جنگیدن در کنار حکومت اسد به سوریه فرستاده اند، نیز می شود.

فورد تصریح کرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمتر به صورت علنی فعالیت می کند اما به طور جدی از حکومت پشتیبانی می کند.

فورد تصریح کرد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کمتر به صورت علنی فعالیت می کند اما به طور جدی از حکومت پشتیبانی می کند.

وی در ادامه درباره نقش ایران در سوریه گفت: «رفتاری که در دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 صورت گرفت آنارشیستی بود، یک بار از ایران دعوت شد و هم زمان این دعوت پس گرفته شد. به اعتقاد من ایرانی ها به حکومت اسد می گفتند که ثابت قدم باشید و کوتاه نیایید، ما با شما هستیم، ما گمان نمی کنیم که با نبودن ما در کنفرانس ژنو چیزی را از دست داده ایم. ایران یکی از بزرگ ترین حامیان اسد است و برای حفظ آن در قدرت بسیار تلاش می کند. ایران اگر چه حاضر به کوتاه آمدن از مواضعش نشده است اما باید در دور بعدی مذاکرات در آینده حضور داشته باشد.»

وی درباره خودداری ایالات متحده از حمله به سوریه گفت: «این تصمیمی بود که رئیس جمهور اتخاذ کرد، من چندان مطمئن نیستم، اما می دانم که این مساله بسیار مورد بحث قرار گرفته است. اگر ما از نیروی زور استفاده می کردیم جنگ داخلی سوریه تمام نمی شد. آن گاه مردم از ما پرسیدند "پس شما در آن جا چه می کنید؟" آن گاه اوضاع بدتر می شد. این مساله سبب شد تا رئیس جمهور در اتخاذ چنین تصمیمی مردد باشد. به اعتقاد من رئیس جمهور می خواهد بداند که اگر حمله کنیم در ابتدای امر چه به دست می آوریم، چگونه کنترل می کنیم و به کجا خواهیم رفت. رئیس جمهور اوباما ابایی ندارد که از قدرت نظامی استفاده کند. او به دنبال فرصتی است تا بتواند نتایج خوبی به دست آورد، همان طور که با بن لادن این کار را کرد. من نمی خواهم بگویم که ایالات متحده از نیروی نظامی در سوریه استفاده نخواهد کرد، به چنین چیزی اعتقاد ندارم.»

وی همچنین تاکید کرد که بشار اسد نباید در انتخابات پیش روی سوریه نامزد شود. نباید اجازه داد که کشور بر روی یک مرد قمار کند. من فکر نمی کنم سوریه در تابستان امسال به شکل خوبی آماده برگزاری انتخابات باشد. 9 میلیون نفر از کشور گریخته اند و کشور نیز سابقه برگزاری انتخابات آزاد ندارد که بتواند مصداق باشد.

فورد درباره سرنوشت سوریه گفت: «در نهایت جریان های مسلح بر سوریه مسلط خواهند شد، وضعیت سوریه به وضعیت بسیار بدی خواهد رسید، این کشور به تدریج از هم متلاشی خواهد شد. حکومت توانایی بازگرداندن بعضی مناطقی که از دست داده است مانند رقه و دیر الزور یا مناطق کردنشین شمالی را ندارد و نمی تواند هم روی مبارزان خارجی چندان حساب کند. مخالفان نیز به هیچ وجه نمی توانند در بیشتر مناطق سراسر سوریه حکومت را شکست دهند. در نتیجه بر بخشی از کشور گروه های مسلح حکومت خواهند کرد و بی شک سوریه دیگر کشور سال 2010 نخواهد بود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنج شنبه 15 اسفند 1392/انتشار مجدد: 19 اسفند 1392

کلید واژه ها: بشار اسد رابرت فورد


نظر شما :