کارشناسان روس پاسخ می دهند: احتمال حمله روسیه به اوکراین

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۰ کد : ۱۹۲۹۵۹۱ سرخط اخبار

♦ایراس؛ آیا "ولادیمیر پوتین" در نهایت در مورد اعزام گروه محدود نیروهای روس به اوکراین تصمیم خواهد گرفت؟ چنین تصمیمی به برقرار شدن ثبات یا بی ثباتی اوضاع کشور همسایه منجر می شود، و عواقب امر برای روسیه از نقطه نظر واکنش جامعه جهانی چگونه خواهد بود؟ نظر کارشناسان در رابطه با تصمیم روسیه در ذیل می آید.


♦ گلب پاولوفسکی، رئیس بنیاد سیاست مؤثر: 

"اگر پوتین قصد نمایش ژست شدید و آنچه که "نمایش پرچم" نامیده می شود را داشته باشد، نیروها اعزام نمی شوند. ولی اگر در مورد اعزام نیرو تصمیم گرفته پس این قدم را تا بروز استدلال نیرومند به تعویق خواهد انداخت. اما از آنجا که اوضاع اوکراین ۱۵ دقیقه یک بار تغییر می یابد، از این رو هر دعوای خیابانی می تواند به عنوان تهدیدی برای ناوگان دریای سیاه ارزیابی شود. 

ولی باید درک شود این قدم تا چه اندازه خطرناک و بدون بازگشت می باشد. نیروهای روس پس از وارد شدن به اوکراین که امروز کنترل دولتی در آن از بین رفته، به توپی تبدیل می شوند که نیروهای مختلف به آن ضربه می زنند. گروه های مسلح مجهول با پرتاب کوکتل مولوتف به سوی نظامیان روس ریسک نمی کنند. اما روسیه در موقعیت آسیب پذیر قرار می گیرد. وارد کردن نیروها به انقلاب اوکراین مساعدت می کند. آنجا بین رادیکال ها و اپوزیسیون پارلمانی سابق که به هرج و مرج در خیابان ها علاقمند نیست توازن خیلی شکننده بروز کرده است. اما اگر جنگ شروع شود آن وقت اپوزیسیون پارلمانی به حلقه غیر استفاده ای تبدیل می شود. در صورت وارد کردن نیروها ما در واقع بنزین روی آتش انقلاب اوکراین خواهیم رفت، انقلابی که خودمان با آن می جنگیم. 

مأموریت ما در حال حاضر محدود کردن مسئله می باشد. ما البته حق داریم ضمانت منافع خود در کریمه و همچنین ضمانت پس دادن وام ۲ میلیارد دلاری را درخواست کنیم. ولی به نظر من وارد کردن گروه نیروهایی که به هدفی برای تمام اوکراین تبدیل می شود معنایی ندارد. نیروهای ما در کانون دوربین های عکسبرداری و فیلم برداری قرار گرفته و تصویر هولناک روسیه در جهان را ایجاد می کنند که تبلیغات روسی قادر نخواهد بود آن را اصلاح کند. 

وارد کردن نیروها در عرصه بین المللی به عنوان تجاوز ارزیابی می شود، اعتبار روسیه در جهان به طور هولناک پایین می رود. این قدم باعث بی اعتمادی متحدان در جامعه کشورهای مشترک المنافع می شود، زیرا آنها این حوادث را نسبت به خود تصور می کنند. اوباما خوشحال می شود و ما اوکراین را از دست خواهیم داد. اما درون روسیه این امر باعث می شود ارتباط حکومت با طبقه متوسط از دست برود. این طبقه نمی خواهد قیمت جنگ را بپردازد و نمی خواهد در جنگ شرکت کند. البته غرب که پس از امضای موافقتنامه از طرف یانوکوویچ از وی دفاع نکرد مانند خوک رفتار کرد. پوتین حق دارد در این مورد غضبناک شود ولی ما حق نداریم کاری بکنیم که بعد باید ده ها سال تاوان عواقب آن پرداخته شود".


♦ آلکسی چسناکوف، رئیس مرکز فرصت های سیاسی: 

تصمیم پوتین در مورد زمان و مکان به کار گرفتن گروه محدود نیروها در اوکراین به میزان حاد شدن اوضاع آن بستگی خواهد داشت. اگر رادیکال ها به "بسیج سراسری" پرداخته و تهدید شهروندان غیر نظامی را ادامه دهند این تصمیم می تواند به سرعت اتخاذ شود. اگر رادیکال ها شدت پرخاشجویی خود را کاهش دهند ممکن است نیازی به اعزام نیرو نباشد.
 
طبیعی است حضور نیروهای روس در اوکراین باعث فعال شدن بیشتر رادیکال ها، به طور اخص در غرب و مرکز کشور می شود. ولی این امر به دشواری عامل اصلی باشد که رئیس جمهور حین اتخاذ تصمیم در نظر خواهد گرفت. 

باید در نظر گرفت که بخش ملموس جامعه جهانی به وارد کردن نیروهای روس واکنش فوق العاده شدیدی نشان می دهد.
ولی در موقعیت کنونی رهبر کشور ناگزیر باید ارزش ها و منافع ملی را رهنمود قرار دهد که گاه خیلی مهمتر از واکنش جامعه جهانی و تعبیر ذهنی اصل حاکمیت می باشد".


♦ کنستانتین کالاچف، رئیس گروه کارشناسی سیاسی: 

"فکر می کنم این جنگ اعصاب خواهد بود. در آینده بسیاری امور به رهبری اوکراین بستگی خواهد داشت: آیا پیام روسیه را درک می کنند یا به سوی حادتر شدن اوضاع حرکت خواهند کرد. پیام روسیه این است: ما قصد نداریم ناظر بی طرف باشیم ولی به این معنی نیست که رهبری روسیه آماده است از خط قرمز عبور کند. تصمیم شورای فدراسیون را می شود بیشتر به عنوان تشویق به مذاکره جدی ارزیابی کرد.
اما اگر در نهایت نیروها وارد (اوکراین) شوند همه امور به حجم توسل به زور بستگی خواهد داشت. اگر کنترل تأسیسات زیرساختی و تأمین نظم مطرح باشد این یک امر است. اما اگر در نتیجه اقدامات تحریک آمیز، ضمناً از هر طرف، قربانی بروز کند این ماجرای دیگری خواهد بود. در کریمه از نیروهای روس می توانند دوستانه استقبال کنند، اما در دیگر مناطق، حتی خارکوف، اوضاع یکنواخت نیست. 

اگر از عواقب بین المللی برای روسیه در صورت وارد کردن نیروها صحبت کنیم، در این مورد کسی که اعصابش محکمتر باشد پیروز می شود. بلاتردید از طرف جامعه جهانی اظهارات شدیدی بیان می شود، اما در آینده می توان حتی از عملیات حفاظت از صلح بین المللی در اوکراین سخن راند. ولی این کار امروز و حتی فردا نیست. انزوای بین المللی روسیه فقط در یک صورت ممکن است: خونریزی گسترده در اوکراین".


♦ استانیلاو بلکوفسکی، کارشناس سیاسی: 

"تأکید کنم که موضع من هر ساعت – بسته به اطلاعات دریافت شده از منابع در کی یف – تغییر می کند. اینک، پس از دریافت اطلاعات جدید از منابع در کی یف، معتقدم ما با سناریوی هماهنگ شده سر کار آوردن یولیا تیموشنکو در اوکراین سرو کار داریم. او با پوتین روابط خیلی خوبی دارد، آنها دوست و شریک یکدیگر هستند. تیموشنکو می خواهد رئیس جمهور اوکراین باشد ولی او در "میدان استقلال" محبوب نیست، معترضین او را قبول ندارند، من در کی یف بودم و این را با چشمان خودم دیدم. تصور کنیم اینک تیموشنکو وارد صحنه شده و اوضاع با روسیه را رفع و رجوع کند. او رئیس جمهور می شود. من به این اطلاعات اطمینان صد در صد ندارم ولی این فرضیه بنظرم قانع کننده است. 

اما اگر در نهایت ما نیروها را وارد کنیم نمیدانم در اوکراین این امر به چه منجر می شود ولی عواقب برای روسیه از لحاظ واکنش جامعه جهانی فاجعه آمیز خواهد بود. توقیف حسابهای بانکی الیگارشی و مقامات روسیه آغاز می شود. این شکست مطلق خواهد بود".


♦وادیم کارایف، مدیر انستیتوی تحقیقات راهبردی جهانی: 

"به نظر من نیروها اعزام نمی شوند. تصمیم شورای فدراسیون بیشتر پیامی نظامی است تا برنامه حمله. این سناریو، با توجه به واکنش بین المللی و بسیج داخلی، برای پوتین زیاده از حد خطرناک می باشد. نخبگان شرق (اوکراین) از آنچه امروز در جریان است حمایت نمی کنند. حتی نخبگان طرفدار روسیه رفتار محتاط دارند. اعلامیه مسکو به احتمال قریب به یقین به معنی امید بستن به گروههای نامفهوم بین مردم است ولی اگر نخبگان حمایت نکنند پس نتیجه ای حاصل نمی شود. استالین نویسنده دیگری نداشت، اما پوتین رهبران (نخبگان) دیگری ندارد که بتواند جنبش مقاومت جنوب شرق را ترتیب دهد. 

معتقدم همه اینها قدمی برای آغاز دادو ستد، نیل به موافقت با گسترش خودمختاری کریمه و احتمالاً جنوب شرق اوکراین می باشد. امکان دارد سناریوی فدراسیون جنوب شرق (اوکراین) یا کریمه در دست طراحی باشد. ولی کریمه که پایگاه نظامی ناوگان دریای سیاه در آن می تواند از چارچوب مقررات قرارداد خارج شود یک موضوع و مناطق شرقی کشور موضوع دیگری است. حضور یافتن نیروهای روس در این مناطق به عنوان تجاوز مستقیم نظامی ارزیابی می شود. 

واکنش محتاطانه "دمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه و اعلامیه او در مورد اینکه پوتین هنوز در حال تفکر است و هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده از اینجا ریشه می گیرد. این امر به دشواری برنامه واقعی باشد.
اما اگر نیروها وارد شوند کشور وارد جنگ می شود. درصد جمعیت فعال و وطن پرست در اوکراین خیلی بالا است. و شرق وارد اردوی پوتین نمی شود. بخشی ناسیونالیست شده و بخش دیگر ستون پنجم طرفدار روسیه خواهد بود. پوتین باید یک موضوع را درک کند: تمامیت ارضی و استقلال اوکراین ارزش مشترک برای همه اوکراینی ها است. آنها می توانند روس گرا یا غرب گرا باشند ولی عشق به اوکراین بالاتر از هر ارجحیت سیاسی است. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی gazeta.ru


نظر شما :