دو دلیل توقف تلاش رژیم اسرائیل برای ترور دانشمندان ایرانی

۱۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۲۹۴۶۲ سرخط اخبار

در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه دوم فوریه به سوی واشنگتن پرواز خواهد کرد تا برای دیدار با باراک اوباما در روز دوشنبه آماده شود، دو طرف آشکارا چندین مساله چالش برانگیز را پیش روی خود دارند.

به گزارش «تابناک»، شبکه اشاره آمریکایی سی بی اس به اشاره به این که دو طرف متحدان یکدیگر هستند، اذعان می کند که آنها بر سر جزئیات مسائل مختلف، اختلافاتی دارند: مذاکرات سازش با فلسطینی ها، مذاکرات هسته ای با ایران، شیوه بر خورد با مسائل مصر و سوریه و به طور کلان مسائل خاورمیانه از این جمله است.

دان راویو نویسنده این گزارش سی بی اس مدعی شده است که اخیرا و در جریان نگارش کتابی در مورد تاریخچه سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل، منابع نزدیک به این سازمانها مدعی شده اند که فشاری از جانب دولت اوباما برای توقف ترور دانشمندان ایرانی را احساس کرده اند.

هر چند که رژیم اسرائیل به نقش خود در ترور دانشمندان ایرانی اعتراف نکرده است، ولی مجموعه اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی به موساد منتسب می شود. هدف این اقدامات کند کردن روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران و ایجاد مانع در پیوستن قشر تحصیلکرده و ماهر به برنامه هسته ای ایران ارزیابی می شود.

حداقل پنج دانشمند ایرانی در این روند به قتل رسیده اند که بیشتر آنها با اتصال بمب به خودروی آنها در ساعات صبحگاهی بوده است. اگر چه هیچ عامل اسرائیلی به خاطر این ترورها دستگیر نشده است ولی چندین ایرانی متهم به همکاری با اسرائیل دستگیر و مجازات شده اند.

علاوه بر هشدارهای دولت اوباما برای متوقف شدن مجموعه اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی، مقامات موساد نیز به این نتیجه رسیده اند که اقدامات آنها به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است. آنها دیگر تمایلی به گرفتاری و اعدام بهترین ماموران خود ندارند.

دولت اوباما در ماه های اخیر و علی رغم فشار رژیم اسرائیل درگیر گفتگو بر سر برنامه هسته ای ایران شده است. منابع نزدیک به اسرائیل به راویو گفته اند که نتانیاهو به نهادهای اطلاعاتی این رژیم دستور داده است که اکنون به جای تلاش برای به قتل رساندن دانشمندان ایرانی بر یافتن مدارکی متمرکز شوند که اثبات کند ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود صادق نیست.

کلید واژه ها: دانشمندان ایرانی


نظر شما :