خاورمیانه خشمگین است

تلاش اوباما برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات کری

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۹۴۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
رسانه‌های امریکایی می‌گویند که دیدار رئیس جمهوری امریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات تحریک آمیز وزیر امور خارجه‌اش است.
تلاش اوباما برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات کری

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا قصد دارد به زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کند تا آن طور که برخی رسانه ها می گویند سنگ بنای پیشبرد مذاکرات صلح و به نتیجه رساندن آن را بگذارد. گفته می شود که این دیدار نتیجه تلاش های جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در خاورمیانه در پرونده مذاکرات صلح است که ادعا می شود پیشرفت های تازه ای داشته است. اما ظاهرا این خبرها چیزی در حد ادعا است. چرا که با توجه به خشم مقام های حکومت خودگردان فلسطینی از تحرکات اخیر امریکا در پرونده صلح خاورمیانه که با پیشنهادهای عجیب و غریب کری همراه شده و از آن سو ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اظهارات منتشر شده در رابطه با قبول پیشنهاد کری در این پرونده را رد کرده است، می توان این گونه برداشت کرد که آن چه در رسانه ها گفته می شود، ادعایی بیش نیست و چه بسا تحرکات اخیر واشنگتن که به دیدار اوباما با نتانیاهو ختم خواهد شد، مانوری دیپلماتیک برای فشار به حکومت خودگردان فلسطینی برای قبول دیکته امریکایی باشد. حکومت خودگردان فلسطینی معتقد است که جان کری تنها بر اساس خواسته اسرائیلی ها عمل کرده و آن چه می گوید و پیشنهاد می دهد نیز بیش از همه منافع اسرائیل را مد نظر دارد. از قبول به اعتراف یهودی بودن اسرائیل تا اعلام پایتخت جدید برای فلسطینیان همگی مطابق با خواسته ها و منافف اسرائیل است که باعث خشم فلسطینیان شده است.

در این میان شبکه خبری روسیه الیوم در وبسایت خود گزارش داد که دیدار رئیس جمهوری امریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات تحریک آمیز وزیر امور خارجه اش است.

روسیه الیوم گزارش می دهد که رسانه های امریکایی می گویند که به زودی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نقشی اساسی در حل مشکلات خاورمیانه ایفا خواهد کرد و در همین چارچوب تلاش دارد جلوی تاثیر اشتباهات جان کری را که با پیشنهاد اعلام بیت حنین به عنوان پایتخت کشور فلسطینی و انضمام وادی اردن به اسرائیل و به رسمت شناختن یهودی بودن اسرائیل که باعث خشم محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی شده است را بگیرد و از شکست مذاکرات صلح جلوگیری کند.  

روسیه الیوم همچنین به نقل از روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش می دهد که اوباما عزم خود را جزم کرده است تا در مذاکرات فلسطین – اسرائیل نقشی فعال داشته باشد به ویژه که از ابتدای آغاز به کار دوران ریاست جمهوری اش این موضوع را یکی از اولویت های اصلی خود در سیاست خارجی دانسته است. در دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما تلاش ها برای پیشرفت در مذاکرات صلح به شکست انجامید. اما در دوم ریاست جمهوری اش جان کری، وزیر امور خارجه اش تلاش کرد نفسی تازه به مذاکرات صلح بدمد و در همین رابطه 11 بار از خاورمیانه دیدن کرد. در حال حاضر اوباما خود رهبری مذاکرات را بر عهده گرفته است و قصد دارد در ماه مارس با میزبانی از نتانیاهو و همچنین تلاش برای دعوت از محمود عباس برای سفر به واشنگتن و شرکت در نشستی سه جانبه تحرکی تازه در مذاکرات صلح ایجاد کند. گفته می شود که باراک اوباما نقشه راه مفصل تازه ای طراحی کرده است که شامل مسائل اصلی گفت وگوهای فلسطینی – اسرائیلی می شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده کری پیشنهاد داده است که منطقه امنیتی ویژه ای محصور با دیوارهای بلند که به تکنولوژی بسیار پیشرفته امنیتی مجهز باشد در این منطقه احداث شود. همچنین هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای تجسسی نیز در این منطقه فعال باشند.

در همین رابطه روسیه الیوم به نقل از روزنامه فلسطینی القدس به جزئیات دیدار هفته گذشته کری با عباس در پاریس اشاره می کند که به دلیل پیشنهادهای کری به عباس به مشاجره شدید میان دو طرف کشیده شد به گونه ای که عباس به شدت از اظهارات کری و پیشنهادهایش خشمگین شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه گزارش می دهد که عباس پس از شنیدن پیشنهادی کری به او گفته است که "مواضع فلسطین همچنان بر رد یهودی بودن اسرائیل است و کسی نمی تواند این موضع فلسطینی ها را تغییر دهد."

گفته می شود این وضعیت سبب شده تا اوباما بیش از پیش بر لزوم دعوت از عباس برای سفر به امریکا اصرار بورزد.

در همین حال روزنامه جوراژلم پست نیز نوشت که اوباما قصد ندارد قبل از دیدار با عباس پیشنهادهای خود بر سر مذاکرات صلح را با نتانیاهو در میان بگذارد.

مساله پیچیده دیگر، سرنوشت وادی اردن است. روشن است که رام الله آمادگی انتقال تامین امنیت این منطقه به نیروهای اسرائیلی به مدت پنج سال و پس از آن جایگزین شدن نیروهای بین المللی از جمله نیروهای ناتو در این منطقه را دارد. اما مواضع تلاویو بر سر این مساله بسیار تندتر است. اسرائیل فقط حضور نیروهای خود در این منطقه آن هم بر سال های طولانی را می پذیرد. بر اساس اطلاعات به دست آمده کری پیشنهاد داده است که منطقه امنیتی ویژه ای محصور با دیوارهای بلند که به تکنولوژی بسیار پیشرفته امنیتی مجهز باشد در این منطقه احداث شود. همچنین هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای تجسسی نیز در این منطقه فعال باشند. عملا هنوز اسرائیل این پیشنهاد را رد نکرده است اما نسبت به آن شبهاتی دارد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عباس مذاکرات صلح جان کری حکومت خودگردان فلسطینی خاورمیانه باراک اوباما نتانیاهو


نظر شما :