پارادوکس اوباما در مواجه با نتانیاهو در کنفرانس آیپک

کنگره در مورد ایران یک نامه صادر می کند

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۳ کد : ۱۹۲۹۴۱۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اوباما امسال بیش از هر زمان دیگری به عملی کردن وعده انتخاباتی اش در توافق هسته ای با ایران نزدیک شده است. در حالی که نتانیاهو و هزاران عضو آیپک این هفته در واشینگتن گرد هم می آیند، چالش اوباما این است که نشان دهد بهبود روابط با ایران، روابط واشینگتن با اسرائیل را تخریب نکرده است.
کنگره در مورد ایران یک نامه صادر می کند

دیپلماسی ایرانی: درماه های اخیر گزارش های متعددی در مورد کاهش نقش و نفوذ آیپک در مساله ایران منتشر شد. متوقف شدن پروژه تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران که تحت تاثیر لابی اسرائیل بود ، یک شکست سنگین برای آیپک محسوب شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز که بارها مدعی شده بود در صورت ادامه فعالیت های غنی سازی در ایران، به تنهایی هم که شده به سراغ گزینه نظامی می رود، حالا می شنود که قرار است توافقی با ایران نهایی شود که در آن غنی سازی اورانیوم یکی از بخش های اصلی قرارداد است.

به هر ترتیب نتانیاهو این هفته میهمان واشینگتن است و تحولات چند روز اخیر در کنگره نیز ناشی از آماده شدن برای میزبانی این میهمان ناخوانده است که به نظر نمی رسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز برای پذیرایی از او تمایل چندانی داشته باشد. پس از توافق هسته ای سوم آذرماه در ژنو، نتانیاهو که به بی بی معروف است، آشکارا در انزوا قرار گرفته و کنفرانس آیپک نخستین فرصت برای اوست تا پس از توافق ژنو از یک تریبون جهانی برای بازسازی وجهه اش استفاده کند. هرچند که بسیاری بر این باورند اعتبار نتانیاهو به دنبال شکست هی پی در پی و پافشاری بر مواضع غیر منطقی اش تا حدود زیادی از دست رفته است.

اما باوجود تمامی نقاط ضعف نتانیاهو و لابی اسرائیل، هنوز هم حامیان اسرائیل در آمریکا پرشمارند  و می کوشند اتحاد آمریکا و اسرائیل را مانند گذشته به نمایش بگذارند. المانیتور نوشت:در حالی که کنفرانس سیاسی کمیته امور عمومی اسرائیل آمریکا (آیپک)، روز یکشنبه در واشینگتن برگزار می شود، اعضای کپیتال هیل دست کم سه ابتکار عمل را به نمایش گذاشته اند تا بر حمایت کنگره از اتحاد اسرائیل- آمریکا تاکید کنند. اعضای کنگره می کوشند نشان دهند از کمک های خارجی آمریکا به اسرائیل، شرکای پیمانی اش مصر و اردن و احیای مشارکت استراتژیک اسرائیل- آمریکا حمایت می کنند. در مورد ایران نیز تحرک هایی انجام شده و به نظر می رسد نامه ای در مجلس نمایندگان آمریکا به تایید برسد که متن آن پیش تر توسط اریک کنتور و ویپ استنی هویر، رهبر اکثریت سنا و نماینده دمکرات کنگره تدوین شده بود.

پیش تر بنا بود یک قطعنامه در کنگره به تصویب برسد اما نامه ای که برخی منابع آگاه از آن خبر می دهند در روز جمعه نگاراش به پایان رسیده و از دولت می خواهد مشاوره های منظم و جدی با کنگره در مورد مذاکرات هسته ای با ایران انجام دهد. در این نامه به غنی سازی صفر اشاره ای نشده است و برخی موضوعات مطرح شده که به توافق هسته ای ربطی ندارند. به گفته منابع آگاه، این نامه به این نکته اشاره می کند که دولت در صورت به نتیجه رسیدن توافق هسته ای با ایران، در زمینه لغو تحریم ها به کنگره نیاز پیدا می کند.

منابع مطلع می گویند مشخص نیست که از سوی سنا نیز نامه مشابهی منتشر می شود یا خیر اما احتمال این اقدام زیاد است. آنگونه که المانتیور گزارش می دهد، اعضای آیپک در هفته جاری با سناتورها لابی می کنند تا از طرح تحریم های جدید کرک – منندز که باراک اوباما قول وتوی آن را داده، حمایت کنند .این طرح پس از اینکه به گردش درآمد 59 امضاء جمع کرد اما گفته می شود آیپک خواستار به تعویق انداختن رای گیری در مورد آن شد تا مطمئن شود حتما 67 سناتور آن را امضاء می کنند تا به این ترتیب قدرت وتو از اوباما سلب شود.

منابع خبری می گویند مطمئن نیستند که دمکرات هایی که تا کنون این طرح را امضاء نکرده اند به خاطر لابی آیپک آن را امضاء کنند.

این نامه به این نکته اشاره می کند که دولت در صورت به نتیجه رسیدن توافق هسته ای با ایران، در زمینه لغو تحریم ها به کنگره نیاز پیدا می کند.

در همین حال، هری رید، رهبر اکثریت دمکرات سنا و میچ مک کونل، رهبر اقلیت قرار است بعداز ظهر دوشنبه نشستی را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برگزار کنند. نتانیاهو قرار است با باراک اواباما و جان کری، وزیر خارجه اش ملاقات کند و روز سه شنبه نیز در کنفرانس آیپک سخنرانی خواهد کرد. همچنین کری هم بعداظهر دوشنبه به وقت واشینگتن در کنفرانس آیپک سخنرانی می کند. جک لیو، رئیس خزانه داری آمریکا به نمایندگی از دولت در کنفرانس امسال حاضر خواهد بود.

واشینگتن پست نیز با اشاره به کنفرانس آیپک در واشینگتن نوشت: نتانیاهو روز دوشنبه میهمان اوباما می شود و یک نمایش تکراری انجام خواهد شد: رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای حمایت می کند که نخست وزیر اسرائیل هم اکنون آن را رد کرده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، اوباما امسال بیش از هر زمان دیگری به عملی کردن وعده انتخاباتی اش در توافق هسته ای با ایران نزدیک شده است. در حالی که نتانیاهو و هزاران عضو آیپک این هفته در واشینگتن گرد هم می آیند، چالش اوباما این است که نشان دهد بهبود روابط با ایران، روابط واشینگتن با اسرائیل را تخریب نکرده است.

نشست آیپک نمونه ای از موقعیت منحصر به فرد اسرائیل در بین متحدان آمریکا و نفوذ آن در کیپتال هیل به شمار می رود. صدها هیات با کنگره در موضوعاتی مانند ایران، صلح خاورمیانه و سوریه لابی می کنند. تلاش های دوحزبی که تا کنون مانع اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شده نیز با آیپک دوباره آن را به جریان می اندازد.

هرچند امسال، بر خلاف سال های گذشته اوباما در آیپک سخنرانی نمی کند اما در حاشیه آن با نتانیاهو ملاقات می کند و به گفته جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید موضوعاتی نظیر ایران را بررسی خواهد کرد.

انتظار می رود که موضع ایران، نشست آیپک را تحت تاثیر خود قرار دهد. نتانیاهو مخالفت توافق هسته ای با ایران است و در ملاقات اخیر با آنگلا مرکل ، صدر اعظم آلمان به غنی سازی، سانتریفوژها و تولید پلوتونیوم در ایران سه «نه» بزرگ گفت. این در شرایطی است که از هم اکنون آمریکا موافقت خود را با غنی سازی در ایران اعلام کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آیپک نتانیاهو ایران کنفرانس آیپک


نظر شما :