ارزیابی نهمین نشست اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی

فرصت های متقابل ایران و اتحادیه بین المجالس

۰۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۲۹۰۴۷ خاورمیانه یادداشت
محمدرضا ناصری، کارشناس ارشد در مباحث بین الملل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی جایگاه اتحادیه بین المجالس و اهمیت آن برای ایران و نقش آفرینی برای یافتن راه حلی به منظور پایان دادن به بحران های منطقه ای پرداخته است.
فرصت های متقابل ایران و اتحادیه بین المجالس

دیپلماسی ایرانی: سازمان همکاری اسلامی دومین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد با عضویت 57 کشور اسلامی در گستره بیش از چهار قاره جهان است . 57 عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) در ۴ قاره جهان پراکنده اند. از جمله در قاره اروپا از آلبانی و از قاره آمریکا سورینام عضو سازمان محسوب می شوند ، دیگر اعضای سازمان از قاره آسیا یا آفریقا هستند. همچنین، اعضاء براساس نوعی تقسیم بندی رسمی، به سه گروه عرب، آفریقایی و آسیایی تعلق دارند. گروه عرب به ویژه کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، کانون این سازمان به شمار می آیند. کشور ایران از همان بدو تشکیل سازمان در سال 1969 به عنوان عضو رسمی این سازمان پذیرفته و علنا بعد از انقلاب اسلامی به عنوان عضو فعال ، کار آمد و موثر ایفای نقش کرده است .

سازمان همکاری اسلامی(Organization of the Islamic Cooperation) (OIC) صدای جمعی جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در زمینه ترویج صلح بین المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. نام این سازمان از زمان تاسیس در سال ۱۹۶۹ تا سال 2011 سازمان کنفرانس اسلامی قلمداد می شود.

فلسفه وجودی و روند ریاست فعلی کشورمان بر اتحادیه بین المجالس

در پرتو همین امر و با تلاش بی وقفه مجلس شورای اسلامی در حوزه دیپلماسی عمومی و برای گفتمان بهتر و درکی عمیق تر بین ملت های مسلمان و تقویت روابط پارلمانی در سال 77 این نهاد بین الدولی تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان دوره ریاست سودان در اجلاس نهم میزبان  بیش از 30 کشور در سطح روسای مجالس، نواب رییس و هیات های عالی رتبه پارلمانی بوده و این حضور به دلیل نقش ایران در منطقه و شرایط خاص کشورهای اسلامی در سطح منطقه جهان ارزیابی می شود. در این نشست میان کشورهای آفریقایی عضو، نماینده ای از پارلمان نیجر به عنوان معاون آفریقایی این اتحادیه و از میان کشورهای عربی، نماینده ای از تونس به عنوان معاون عربی رئیس اتحادیه برای مدت یک سال انتخاب و قرار شد متعاقب آن میزبان اجلاس آتی اتحادیه در دوره بعد کشور مالی خواهد بود .

این سازمان مواردی را در منشور به عنوان اهداف در نظر گرفته که از آن جمله می توان به ارتقاء همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو، حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشورهای عضو در سازمان های بین المللی، تلاش برای محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در تمام اشکال آن و همچنین تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی مبتنی بر عدالت، هماهنگ کردن تلاش ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزادسازی آن ها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت برای بازپس گرفتن حقوق خود و آزاد کردن سرزمین، پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی شان و ایجاد جوی به منظور ارتقاء همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها اشاره کرد.

 

در این نشست با بحث و  تصویب 26 قطعنامه در مباحث مختلف در کمیته سیاسی و امور بین الملل از جمله موضوعاتی مانند سوریه ، بحث فلسطین ، تقویت مقاومت ، دفاع از حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای غیر اسلامی ، اجرای احکام اسلامی و نقض حقوق بشر در کشورهای غیر اسلامی و از سویی برخورد با پدیده تکفیری ها و خشونتها تاکید بر حقوق کشورها و ملت ها برای دستیابی به تکنولوژی های جدید و به کارگیری آن در اهداف صلح آمیز میتوان نام برد .از سویی بحث گسترش روابط کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد ، ایجاد بازار مشترک اسلامی، گسترش روابط اقتصادی ، تجارت آزاد و رفع موانع گمرکی میان کشورهای اسلامی در قطعنامه ها آمده است .

مهمترین اهداف در این اتحادیه

نقش همکاری سازمان های غیر دولتی و مراکز وابسته از جمله مراکز پژوهشی علمی برای اهداف کلان اتحادیه امری لازم و حیاتی و از سویی حضور گروه های ناظر بسیار حائز اهمیت و در زمینه های حقوق وامنیت زنان ، مباحث بشر دوستانه ، کمک به آسیب دیدگان اجتماعی تسهیل صدور روادید صادره میان کشورهای اسلامی برای آشنایی ملتهای عضو این سازمان از مباحث مهم و کاربردی تلقی می شود .

-        نقش ایران در حمایت از وحدت جهان اسلام

چگونگی ایجاد همبستگی و وحدت میان کشورهای اسلامی برای مقابله با راه کارهایی که سرنوشت امت اسلامی را مورد هدف قرار دادند، مبارزه با تعصب و اسلام هراسی ، مبارزه با افراط گرایی از مهمترین عوامل ایجاد این همبستگی خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه منطقه ای خود میتواند از ظرفیتهای بی بدیل خود بهره برداری کند.

-        افراط گرایی خطری برای کل جامعه بشری

عملیات های تروریستی در لبنان و سوریه ریشه در خشونت و افراط گرایی داشته و باید با همکاری و انسجام کامل کشورهای عضو در تمامی ابعاد با این پدیده شوم مبارزه شود، وضعیت مسلمانان سودان، مالی، آفریقای مرکزی، میانمار، قبرس، جنوب فیلیپین وضعیت سومالی، ، وضعیت اقلیت های مسلمان در دنیا و وضعیت جامو و کشمیر و از سویی ضرورت برچیدن سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه و قطع کمکهای مالی به تروریست ها از مباحث مهم خواهد بود.

-        سازکار اجرائی برای پتانسیلهای مردمی برای گفتمانی بهتر

با بررسی ظرفیت های دیپلماتیک مجلس و از سویی بهره گیری از پتانسیل های سازمان های مردم نهاد می توان بهترین دستاوردها را در حوزه گفتگوی بین ادیان و فرهنگها ایجاد کرد، آنچه در برخی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در حال ظهور است می تواند برای همکاری های چند جانبه به خصوص در حوزه فرهنگی و اقتصادی مثمر ثمر واقع شود.

-        ابتکارایران مبنای مبارزه با تروریسم تشکیل گروه 2+5 برای حل بحران سوریه

این فرآیند نیز از سوی رییس مجلس نمایندگان لبنان نیز مطرح شد که مبنای عمل آن برای حل مشکلات منطقه ابتکار و مبارزه با تروریسم بوده که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران بود تا به توان نتیجه ای محسوس برای حل بحران سوریه آغاز کرد. منظور از گروه 2+5 ایران ، روسیه ، ترکیه ، عربستان و آمریکا بعلاوه اتحادیه اروپا و چین است. 

کلید واژه ها: محمدرضا ناصری نشست اتحادیه بین المجالس


نظر شما :