مقام آمریکایی: پیشرفت‌هایی حاصل شد

۰۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۲۸۹۹۱ سرخط اخبار

یک مقام آمریکا در وین تصریح کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ با هدف اطمینان پیدا کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بود و هیأت آمریکا فردا به تل آویو و سپس عربستان سفر می کند تا درباره مذاکرات به آنها گزارش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از مقامات ارشد آمریکایی در کنفرانس خبری در وین درباره مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: این گفت وگوها با هدف اطمینان پیدا کردن از این است که ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: ما به پیشرفت هایی رسیدیم و ما مسیری برای اینکه چگونه این گفت وگوها پیش برود پیدا کردیم.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: ما مذاکرات سازنده ای درباره تمامی موضوعاتی که در مذاکره مورد بحث قرار گرفت داشتیم. هیچ دستورکار یا چارچوب مکتوب وجود نخواهد داشت اما ما می دانیم چه چیزی وجود دارد و تمامی موضوعات روی میز قرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما شروع به بررسی حوزه های توافق کردیم و همچنین برخی از موضوعات دشوار را نیز برشمردیم.گفت وگوهای حقیقی صورت گرفت. این حرف ها توصیف تمامی آنهایی بود که در دور میز بودند.

به گفته این مقام آمریکایی، کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، این یک فرایند پیچیده، دشوار و طولانی است ولی ما تلاش می کنیم که ظرف 6 ماه کار خود را پایان دهیم. تمامی ما خوشحال هستیم که جو شایسته ای بدون جدل صورت گرفت.

وی گفت: تمامی موضوعات مورد نگرانی ما مورد بحث قرار گرفت و بر روی میز قرار دارد. ما تاریخ دقیقی برای نشست های بیشتر در 4 ماه آینده را تعیین کردیم و هنوز تاریخ مذاکرات ماه آخر را مشخص نکردیم زیرا ممکن است بیشتر فشرده باشد.

این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد: هیأت آمریکایی فردا به اسرائیل و سپس به عربستان سعودی سفر می کند تا درباره مذاکرات وین به آنها گزارش دهد.

این مقام آمریکایی تأکید کرد: تمامی موضوعات مورد نگرانی ما بر روی میز قرار دارد و مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما به طیف گسترده ای از کارشناسان زنگ می زنیم و ما تیمی را برای مذاکرات مفصل پیش رو به وجود می آوریم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان آن وجود دارد یک مقام آمریکایی در صورت حصول پیشرفت به ایران سفر کند، گفت: همه چیز امکان دارد.

وی ادامه داد: ما چیزهایی در راستای این فرایند خواهیم گفت، آنچه مهم است چیزی است که ما انجام می دهیم و در میز مذاکرات درباره آن توافق می کنیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد:ما معتقدیم که برنامه اقدام مشترک ژنو تمامی نگرانی ها را برطرف می کند.


نظر شما :