قراردادهای جدی نفتی منطبق بر بازی برد ـ برد

۲۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۸۵۲۷ سرخط اخبار

با شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر حضور غول های نفتی جهان در ابر پروژه های نفت و گاز ایران، بازنگری در قرار دادهای نفتی ایران از چند ماه گذشته آغاز شد و به گفته رئیس کمیته اصلاح و بازبینی قراردادهای نفتی، نسل جدیدی از قراردادهای همکاری و توسعه ای سال آینده رونمایی خواهد شد.

به گزارش «جوان»، شرکت های غربی که طی دو دهه اخیر به دلیل آنچه آن را عدم جذابیت قراردادهای نفتی ایران می خواندند عملکرد قابل قبولی در توسعه میادین نفتی کشور از خود به جای نگذاشتند؛ ضعف هایی که پس از اتمام پروژه ها آشکار شد و سید مهدی حسینی، نفر اول قراردادهای بیع متقابل در نشست خبری روز گذشته خود بر آن صحه گذاشت.

وی با بیان اینکه در گذشته قراردادهای نفتی از شاخص خرد جمعی محروم بوده است و به همین دلیل برخی از شرکت های خارجی نتوانستند اهداف پروژه ها را تامین کنند، گفت: طی چهار ماه اخیر کارگروهی متشکل از بهترین کارشناسان ایرانی و مشاوران روی قراردادها بحث کردند تا مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را معرفی کنند که امید است رونمایی از آنها تا خرداد ماه سال 93 نهایی شود.  وی در پاسخ به این پرسش که نسل جدید قراردادها را چه نوع قراردادی می توان خواند، گفت: براساس مدل های موجود بین المللی که هرکدام اسمی دارد، این مدل یک مدل قرارداد ایرانی است و هنوز اسمی برای آن در نظر نگرفته ایم اما قطعاً از قاعده برد ـ برد برای هر دو طرف تبعیت می کند.

وی با اشاره به قرار داد بیع متقابل گفت: این قرار داد تنها یک عملکرد یکطرفه و به سود ایران داشت و شرکت های نفتی بین المللی نسبت به آن حس خوبی نداشتند، بنابراین باید مدلی را طراحی می کردیم که به اصطلاح مدل برد - برد باشد.  رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی ادامه داد: از طرف دیگر باید ظرفیت های داخلی را نیز در نظر بگیریم که خوشبختانه این مورد در قراردادهای جدید به خوبی دیده شد.

وی گفت: همه مدل های نفتی تا آنجا که امکان داشت مورد بررسی قرار گرفت و حتی مدل عراق را نیز بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در مدل قراردادی عراق رابطه خوبی بین درآمد و تولید ایجاد شده است، اما نواقصی دارد بنابراین سعی کردیم مدلی را طراحی کنیم که نواقصی درآن نداشته باشد و عدد معقولی را به دست بیاوریم که برای داخل و خارج برد - برد باشد.
حسینی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شرکت های بزرگی در عراق حضور دارند بنابراین کار با شرکت های بزرگ در یک حالت رقابتی است و قطعاً از مدلی که در عراق اجرا می شود، بسیار بهتر خواهد بود.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با ادامه به اینکه نمایندگان مجلس اجازه عقد قرار دادهای مشارکت در تولید را نیز به ما داده اند، گفت: به عنوان مثال می توان برای میادین مشترک و آب های عمیق از این مدل استفاده کرد اما ما سعی کردیم قرار دادی را طراحی کنیم که در هفت منطقه مورد اجرا باشد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پیمانکاران توانمند داخلی نیز که به عنوان ظرفیت محسوب می شوند مورد توجه قرار گرفته اند، به طوری که ما باید به سمت تشکیل شرکت های بزرگ نفتی حرکت کنیم و این یک اصل محسوب می شود.

حسینی با اشاره به اینکه تنها چهار ماه است که کار را شروع کردیم و توانستیم به یک مدل جدید دست پیدا کنیم و از طرفی نیز در این مدت از 11 مشاور و تعداد زیادی کارشناس بهره بردیم بنابراین در این شرایط نیز باید به دنبال جمع آوری نظرات مختلف باشیم به طوری که باید به یک اجماع حد اکثری برسیم.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون در شرایط تحریم هستیم اما این موضوع را نیز می دانیم که بستن قرار دادهای جدید زمانبر است، اما به محض برطرف کردن مشکلات تحریم دیگر نگرانی در این زمینه نداریم.  وی با اشاره به اینکه از این مدل قرار دادی نیز پیمانکاران داخلی هم می توانند استفاده کنند، گفت: اما ما با اصلاح قرار دادها فقط به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستیم که بتوانند مدت ها در ایران مشغول به کار شوند و ما نیز در کنار آنها بیاموزیم.

حسینی بیان کرد: علاوه بر جذب سرمایه به دنبال جذب تکنولوژی هستیم که این مورد نیز در قرار دادهای ما دیده شده است.

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه ایران بهشت شرکت های بزرگ نفتی است و جهان دیگر ایران را تحریم نخواهد کرد، گفت: یک مورد که باید اصلاح می شد همین قرار دادهای نفتی است از این رو با این اصلاح سعی کردیم تا شرکت های خارجی را روانه ایران کنیم و به محض برطرف کردن تحریم ها حرکت روبه جلویی در صنعت نفت ایران را می بینید.

کلید واژه ها: کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی


نظر شما :