هدف ناوهای ایرانی در اقیانوس اطلس چیست؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۲۸۵۱۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه اخبار روز شنبه در مورد اینکه یک ناو ایرانی به اقیانوس اطلس اعزام شده تا در نزدیکی سواحل آمریکا مانور نظامی انجام دهد را رد کرد. رویترز به نقل از این مقام گزارش داد که کشتی ها آزادند در آب های بین المللی به فعالیت بپردازند اما به نظر نمی رسد که ایران ناوهای خود را به نزدیکی مرزهای آبی آمریکا اعزام کرده باشد.

این در حالی است که افشین رضایی حداد، فرمانده نیروی دریایی شمالی ایران روز شنبه در اظهاراتی از آغاز ماموریت این ناو خبر داده و تاکید کرده بود ناو ایرانی در نزدیکی مرز آبی آمریکا مانور می دهد و این حامل یک پیام است.

کریستین ساینس مانیتور در این زمینه نوشت: مقامات ایرانی می گویند در واکنش به حضور کشتی های آمریکایی در خلیج فارس، این ناو را اعزام کرده اند.

آسوشیتدپرس نیز در مورد جزئیات این ماموریت نوشت: این ناوگروه ماموریت خود را ماه گذشته میلادی از بندرعباس آغاز کرده است. این ماموریت سه ماهه است و علاوه بر خدمه کشتی، 30 دانشجوی دریانوردی نیز برای آموزش در آن حضور دارند.

این در شرایطی است که آمریکا و متحدان اش همواره حضور نظامی خود را در چارچوب مانورهایی در خلیج فارس به نمایش می گذارند. آنها می گویند به دنبال اطمینان از آزادی دریانوردی در خلیج فارس هستند که 40 درصد منابع انرژی مورد نیاز جهان از طریق آن به بازارهای بین المللی صادر می شود. همچنین آمریکا ناوگان پنجم نیروی دریایی خود را در بحرین مستقر کرده و سال هاست که از آن استفاده می کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، ایران ، خلیج فارس را حیاط پشتی خود می داند و بر این باور است که گسترش حضور در این منطقه، منافع مشروع اش را تامین می کند. از سوی دیگر مقامات ایرانی در سال های گذشته بارها تهدید کرده اند در صورتی اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای، تنگه هرمز را مسدود می کنند و به نظر می رسد مانورهای نظامی غربی در این منطقه نیز تلاشی برای مقابله با چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.

از سوی دیگر ایران از سال 2010، حضور خود را در آب های بین المللی توسعه داده است. ایران ناوهایی را به اقیانوس هند اعزام کرده و چندی پیش ناوهای ایرانی از کانال سوئز نیز عبور کردند. همچنین ایران ناوهای خود را به سواحل سودان فرستاد و همکاری ناوی بین ایران و روسیه نیز در جریان است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :