بررسی ابعاد نظامی احتمالی در مذاکرات ایران و آژانس

۲۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۴ کد : ۱۹۲۸۴۸۴ سرخط اخبار

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چند دیپلمات آژانس بین المللی انرژی اتمی جزئیاتی را از موارد ادعایی این سازمان در مورد برنامه هسته ای ایران منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی به نقل از مقامات آژانس جزئیاتی از ادعاهای این سازمان در مورد آنچه «ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران» خوانده، منتشر کرده است.

یک دیپلمات آژانس که خواسته نامش فاش نشود، از آمادگی ایران برای پاسخگویی به ادعاهای آژانس در مورد این موضوعات خبر داده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات دیگر برخی از موضوعات ادعایی را که قرار بوده در تهران مورد بحث قرار گیرد، منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، آژانس مدعی موارد زیر است:

- نشانه هایی مبنی بر انجام تست بر روی مواد با قابلیت انفجاری بالا، تلاش برای ساخت چاشنی های انفجاری مورد استفاده برای انفجارهای هسته ای و همچنین مدلسازی رایانه ای هسته یک کلاهک اتمی از سوی ایران.

- فعالیت های مقدماتی احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته ای و تلاش برای ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته ای در موشک میان برد «شهاب 3».

- وجود اطلاعاتی مبنی بر گسترش فعالیت های تسلیحاتی زیرزمینی پیش از سال 2003.

این اولین بار نیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین ادعایی ها را مطرح می کند. مشابه این موارد یک بار پیش از این در گزارش نوامبر 2011 آژانس هم آمده بود. ایران بارها قویا این ادعا را رد کرده و ضمن تأکید بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود، اطلاعات آژانس را «غیردقیق» و «به کلی نادرست» دانسته و آن ها را بر گرفته از ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، آژانس در تلاش است تا به افراد، اسناد و محل های مرتبط با این ادعاها دسترسی پیدا کند.

یک دیپلمات دیگر در آژانس هم که او نیز خواسته نامش فاش نشود، گفته است که آمریکا و کشورهای اروپایی به «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس اعلام کرده اند که انتظار دارند وی تکلیف این موضوع را مشخص کند. دیپلمات دیگری هم گفته است که کارشناسان آژانس برای تسهیل روند مذاکرات، قصد دارند ابتدا موضوعات کمتر حساس را مطرح کنند.

آمانو هفته قبل به خبرگزاری رویترز گفته بود طرفین احتمالا در این دور از مذاکرات وارد موضوعات دشوارتر می شوند.


نظر شما :