اتحاد نفتی ایران و عراق غول عربستان را کنار می زند

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۲۸۰۳۲ سرخط اخبار

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا با انتشار گزارشی نوشت در صورت تحقق اهداف توسعه و سرمایه گذاری در بخش های نفت عراق و ایران و افزایش ظرفیت تولید این دو کشور، جایگاه عربستان در بازار جهانی نفت و اوپک تا سال 2020 به چالش کشیده خواهد شد.

به گزارش عصر ایران، تلگراف به نقل از حسین شهرستانی "معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی" که برای شرکت در کنفرانس انرژی خاورمیانه در اندیشکده " چتم هاوس" به لندن رفته است ، نوشت هدف عراق از توسعه ظرفیت تولید نفت رسیدن به ظرفیت تولید 9 میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2020 است.

الشهرستانی به تلگراف می گوید پیش بینی تقاضای بازار جهانی نفت در سال 2020 مشکل است اما عراق در نظر دارد ظرفیت تولید نفت خود را برای تضمین رشد و شکوفایی اقتصاد خود تا 6 سال آینده به 9 میلیون بشکه در روز برساند.

ظرفیت تولید نفت عراق هم اکنون 3 میلیون بشکه است و عراقی ها در نظر دارند با جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت خود این میزان را به سه برابر تا 6 سال آینده برسانند.

بنا بر این گزارش شرکت های نفتی بریتانیایی همچون "بریتیش پترولیوم" و " رویال داچ شل" هم اکنون قرار داد توسعه دو میدان نفتی بزرگ در جنوب عراق را در دست اجرا دارند که دولت عراق توسعه این دو میدان نفتی را در افزایش ظرفیت تولید نفت خود بسیار موثر می داند.

شهرستانی به این روزنامه بریتانیایی می گوید ایران نیز می خواهد ظرفیت تولید نفت خود را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش دهد و در مورد قرار دادهای توسعه میادین نفتی جدید خود و خلاصی از تحریم ها با عراق در حال همکاری و رایزنی است.

وی می افزاید: ایران در تماس با ماست و می خواهد از تجربه توافقات اخیر ما با شرکت های خارجی و شیوه انعقاد آنها کسب اطلاع کند و شرکت های نفتی خارجی نیز برای بستن قرار دادهای جدید با ایران آماده می شوند.

دیلی تلگراف می افزاید در صورت همکاری ایران و عراق در زمینه افزایش ظرفیت تولید نفت و رسیدن ظرفیت تولید این دو کشور به رقم های پیش بینی شده در اهداف و چشم انداز میان مدت این دو کشور، سرآمدی عربستان در بازار جهانی نفت و اوپک با چالش بزرگی روبرو خواهد شد و عراق و ایران ، عربستان را از جایگاه نخست تولید و صادرات نفت در جهان به زیر خواهند کشید، چرا که دو کشور در مجموع ذخائر نفتی بیشتری از عربستان دارند.

کلید واژه ها: ظرفیت تولید تولید نفت ظرفیت تولید نفت تلگراف


نظر شما :