آمریکا برای حضور ایران در ژنو۲ شرط گذاشت

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۷۵۷۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد، در صورتیکه ایران حمایت خود از اعلامیه «ژنو۱» که خواستار گذار سیاسی در سوریه با توافق دو طرف است را اعلام نکند، دعوت از این کشور در «ژنو۲» باید پس گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «بی بی سی»، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس «ژنو2» تصریح کرد که این دعوت مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از بیانیه ژنو و از جمله استقرار هیأت ناظر بر گذار سیاسی در سوریه است.

وی ضمن اعلام این مطلب گفت که ایران پیشتر هرگز از بیانیه ژنو 1 اعلام حمایت نکرده است و آمریکا آن را از مدت ها پیش ضروری می دانسته است.

ساکی با خط و نشان کشیدن برای ایران ادامه داد در صورتی که ایران حمایت خود از بیانیه ژنو یک را علنی نکند این دعوت می بایست پس گرفته شود.

وی در عین حال گفت: واشنگتن کماکان نسبت به نقش ایران در «سرکوب ظالمانه مردم سوریه» توسط حکومت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نگران است.

یک سخنگوی هیأت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به سخنان بان کی مون گفت: حالا زمان آن رسیده که ایران روشن کند دعوت دبیر کل سازمان ملل را پذیرفته است. این کار مشخص می کند که اساس شرکت افراد در کنفرانس ژنو دو، اعمال مفاد اعلامیه ژنو یک است که در تابستان سال 2012 صادر شد و خواستار گذار سیاسی در سوریه با توافق دو طرف شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه روز شنبه اعلام کرد در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرده ایران هیچ پیش شرطی را برای حضور در نشست ژنو دو درباره سوریه نمی پذیرد.


نظر شما :