جزئیات دیدارهای ظریف با مقامات 5 کشور

۲۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۹۲۷۴۹۴ سرخط اخبار
عضو هیات همراه وزیرامورخارجه ضمن تشریح جزئیات دیدارهای ظریف با مقامات لبنان، عراق، اردن، سوریه و روسیه گفت: سفر اخیر ظریف نیاز منطقه بود و در زمان بسیار مناسبی انجام گرفت که این سفرها می تواند آینده خوبی برای منطقه و گسترش روابط میان کشورها رقم بزند.
 
به گزارش مهر، دومین دور سفر منطقه ای وزیر امور خارجه کشورمان با سفر به کشورهای لبنان، عراق، اردن، سوریه و روسیه روز جمعه پایان رسید سفری که ظریف هدف از آن را مبارزه با تروریسم، خشونت گرایی و فرقه گرایی در منطقه و همچنین بحث و گقتگو پیرامون بحران سوریه عنوان کرده بود.
 
محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اعضای هیات همراه وزیر امور خارجه در این سفر در گفتگو با مهر، ضمن تشریح دستاورده های این سفر به بیان جزئیات دیدارها و موضوعات مورد بحث هیات دیپلماتیک کشورمان با مقامات و شخصیت های سیاسی اردن، لبنان، عراق، سوریه و روسیه پرداخت.
 
وی با اشاره به سفر منطقه ای وزیرامورخارجه در آستانه ژنو 2 و با توجه به اینکه متاسفانه کشورهایی که  به ژنو 1 دعوت شدند خود نقش اساسی در بحران سوریه داشتند گفت: عربستان سعودی یا قطر کشورهایی هستند که خودشان سلاح و نیرو به سوریه می فرستند بنابراین چطور ممکن است با این کشورها بشود بحران سوریه را حل کرد.  اصل مشکل خود این کشورها هستند. اگر اینها اعتقاد به حل مسئله سوریه دارند باید جلوی ارسال سلاح و نیرو را به سوریه بگیرند تا اینکه موضوع سوریه حل شود.
 
وی با اشاره به دلابل عدم موفقیت ژنو 1 گفت: یکی از اصلی ترین موضوعاتی که موجب شد ژنو 1 به نتیجه نرسید همین موضوع بود که از کسانی برای حضور در آن کشور دعوت کرده بودند که خودشان برای سوریه بحران ایجاد کردند و  به جای اینکه برای این کشورها شرط بگذارند و شرطشان این باشد که اگر می خواهید در ژنو 2 حضور پیدا کنید باید جلوی اعزام نیرو و سلاح را به سوریه بگیرند، متاسفانه می بینیم برای جمهوری اسلامی که نقش سازنده ای در موضوع سوریه دارد شرط می گذارند.
 
وی در ادامه با اشاره به موضع مقامات 5 کشور هدف ظریف در دور دوم سفر منطقه ای در خصوص عدم حضور ایران در ژنو 2 گفت: نوری المالکی از این موضع آمریکایی در خصوص عدم حضور جمهوری اسلامی ایران به شدت گلایه مند بود و به صراحت گفت ما شکایت می کنیم و به آقای زیباری ماموریت داد که موضوع حضور جمهوری اسلامی در ژنو 2 را پیگیر باشد.
 
وی با بیان اینکه  آقای لاوروف هم قرار شد این موضوع را پیگیر باشند بادآور شد: ایران اعتقاد دارد اگر می خواهد موضوع سوریه حل شود باید در ژنو 2 کشورهایی حضور داشته باشند که واقعا به دنبال حل مسئله سوریه از طریق خود مردم سوریه هستند و حضور کشورهایی که خود اسحله و نیرو به این کشور وارد می کنند قطعا نمی تواند کمکی به حل بحران سوریه کند.
 
وی با بیان اینکه در موضوع کمک به تروریست ها عربستان نقش بسیار بسزایی دارد، گفت:  در موضوع انفجاری که جلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت رخ داد نقش عربستان سعودی برای ما کاملا محرز و روشن است و نوری مالکی هم نسبت به تجهیز و کمک عربستان به گروههای تروریستی در این کشور بخصوص در الانبار و فلوجه ابزار شکایت کرد.
 
ما تاکید داریم امروز عربستان سعودی یکی از کشورهایی شده که از گروهک های تروریستی حمایت می کند و حامی آنها شده و متاسفانه سازمان و مجامع عمومی هیچ برخوردی با این کشور نمی کند.
 
وی با اشاره به مرگ مشکوک ماجد الماجد تصریح کرد:  ما اعتقاد داریم که وی کشته  شده است. دیروز هم خبرهایی شنیدیم مبنی بر اینکه جانشینش دستگیر شد و مطمئنا بایستی ارتش و دستگاه امنیتی لبنان به طور دقیق از این فرد تروریست نگهداری و حفاظت کند. این گنجینه اطلاعات است و باید مشخص شود که پشت پرده این تروریست ها و عملیات تروریستی که در لبنان، سوریه، عراق و حتی در روسیه شکل می گیرد چه کسی است .
 
وی افزود: اما موضوعی که در این سفر برای ما بسیار حائز اهمیت بود، هماهنگی بسیار خوب همه این کشورها در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بود . ولی متاسفانه اقدامات عملیاتی که باید از ناحیه این کشورها در مبارزه با ترور شکل بگیرد شاهد نیستیم و توقع این است که این کشورها در جهت مبارزه با عملیات تروریستی یک اقدام عملی داشته باشد.
 
لبنان: تاکید ایران بر حمایت از حزب الله در کنار مذاکرات هسته ای
وی در ادامه با اشاره به دیدار ظریف با سید حسن نصرالله گفت: در این دیدار حمایت از جبهه نیروهای مقاومت حزب الله به عنوان نیروهای اثرگذار و موثر در راستای ایجاد امنیت در لبنان مورد تاکید قرار گرفت.
 
وی افزود: همچین درباره مذاکرات هسته ای با 1+5 نیز بحث و گفتگو شد و تاکید شد ایران نمی گذارد این موضوع تاثیر منفی بر حمایت از حزب الله داشته باشد چراکه حمایت از جبهه های مقاومت را یک اصل اساسی برای جمهوری اسلامی می دانیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در این دیدارها بر نقش بسزای حزب الله در لبنان تاکید شد. در نشستی هم که با مسئولان لبنان داشتیم به این موضوع اذعان داشتند.
 
وی تصریح کرد: همچنین جلسه ای با علمای شیعه، سنی و مسیحی لبنان برگزار شد. در آن جلسه همگی بر وحدت میان ملت های مسلمان و مردم منطقه و بر مبارزه بر افراط گرایی و تروریست تاکید داشتند.
 
اعزام هیات عراقی سی بی اس به ایران برای گسترش رابطه میان دو کشور
وی در ادامه با اشاره به مذاکرات ظریف با مقامات عراقی گفت: بنا شده است به زودی هیاتی از سوی این کشور تحت عنوان سی بی اس برای پیگیری مسائل مربوط به بعد از جنگ و اقداماتی که قرار است در راستای توسعه روابط دو کشور شکل بگیرد به ایران بیاید.
 
وی افزود: همچنین  مقامات عراقی در این دیدار از این موضوع که مسئولان ایرانی به هیچ وجه چشمداشتی حتی به یک وجب از خاک عراق ندارند ابراز رضایت و خشنودی کردند و بدنبال این هستند که بتوانیم سطح روابط دو کشور را گسترش دهیم.
 
دستگیری عوامل جنایت تروریستی مهندسین ایرانی
وی با اشاره به عملیات تروریستی اخیر در عراق که منجر به شهادت چند تن از مهندسین ایرانی در این کشور شد، ادامه داد: آقای نوری مالکی گفته است تروریست ها دستگیر شده اند و قرار شد حفاظت بیشتری از این بابت از گروه مهندسین ایرانی داشته باشند تا شاهد این گونه اقدامات در منطقه نباشیم.
 
تاکید ائتلاف گروههای مخالف سازش در رژیم صهیونیستی بر وحدت گروههای مقاومت
 
وی بیان داشت: دیداری هم وزیر امورخارجه با گروه های مقاومت فلسطینی در سوریه داشتند که همه این گروهها بر ایجاد وحدت و یکپارچگی میان گروه های مقاومت فلسطینی تاکید داشتند ایران نیز خواستار کمک همه کشورهای اسلامی برای جلوگیری از توسعه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در منطقه فلسطین شد.
 
نشست روسای جمهوری حاشیه دریای خزر در مسکو
وی همچنین با اشاره به دیدار ظریف با رئیس جمهور و وزیر امورخارجه روسیه گفت: در این دیدارها بحث هایی در مورد دریای خزر صورت گرفت و دو کشور تاکید داشتند باید جلوی هر گونه حضور نیروی نظامی به خزر گرفته شود موارد مورد اختلاف به دست خود کشورهای همسایه و اطراف دریای خزر گذاشته شود و به همین منظور قرار است در آینده ای نزدیک نشست روسای جمهور کشورهای عضو دریای خزر برگزار شود.
 
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که نشست روسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر چه زمان برگزار خواهد شد گفت: این نشست در طی چند ماه آینده و در مسکو برگزار می شود.
 
پیگیری بحث موشک های اس 330 با مقامات روسی
وی با بیان اینکه بحث موشک های اس 300 از دیگر موضوعاتی بود که با آقای پوتین مطرح شد گفت: ما تاکید داشتیم که باید تکلیف موشک های اس 300 که روسیه ملزم به دادن آن به ایران است،مشخص شود . لذا باید هر چه سریعتر این کشور موشک های اس 300 را به همراه خسارتی که در این زمان برای ما متحمل شده بدهد.
 
ماموریت وزارت نفت و اقتصاد برای گسترش سطح مبادلات اقتصادی ایران و روسیه
وی همچنین به بحث مبادله اقتصادی میان ایران و روسیه گفت: در این زمینه قرار شد وزارت نفت و وزارت اقتصاد ما نسبت به موضوع بحث اقتصادی تجاری میان ایران و روسیه گام های موثری بردارند.
 
وی با شاره به جلسه ظریف با نخبگان روس گفت: در این جلسه توسعه سطح روابط بین ایران و روس مورد گفتگوی دو طرف بود که هر دو طرف تاکید بر این موضوع داشتند که سطح روابط ایران و روس گسترش پیدا کند.
 
پوتین دیدار با رهبری را بهترین ملاقات دوران خدمتش نامید
وی همچنین با اشاره به دیدار آقای ظریف و پوتین گفت: در این دیدار پوتین از ملاقاتی که دو سال پیش با مقام معظم رهبری داشت به خوبی یاد کرده است و گفت این یکی از ملاقات خوبش در دوران خدمتش با مقام معظم رهبری بود و همچنین گفت سلام من را خدمت ایشان برسانید.
 
نشست سه جانبه بر جلوگیری از تشدید بحران در سوریه در ژنو 2 تاکید کرد
وی با شاره به برگزاری نشست سه جانبه میان ایران، روسیه و سوریه گفت:  این نشست که با محوریت یحران سوریه برگزار شد بر این موضوع که ژنو 2 باید سمت و سویش به طرفی رود که آرامش را در سوریه رقم بزند و جلوی تشدید بحران در سوریه را بگیرد تاکید داشت.
 
وی افزود: این نشست تنها راه حل بحران سوریه را از طریق صندوق های رای دانست و تاکید داشت کاربرد نظامی در سوریه به هیچ وجه اثرگذار نیست و نخواهد بود.
 
پیگیری دیدارمنافقین با برخی از نمایندگان اردن در دیدار با نخست وزیر این کشور
وی با اشاره به رفت و آمدهای اخیر سرکرده های گروهک تروریستی منافقین با برخی از نمایندگان اردن گفت: این موضوع یکی از مواردی بود که در دیدار با مقامات اردنی پیرامون آن بحث و گفتگو شد و ایران تاکید داشت گروهک منافقین گروه های تروریستی هستند و با توجه به اینکه آنها را از عراق اخراج کرده اند و هیچ کشوری آنها را نپذیرفته اند اردن هم باید به ایران در مورد این قضیه کمک کند و اجازه اسکان به اینها را ندهد .
 
عدم موضع گیری اردنی ها برای شایعه انتقال لیبرتی به این کشور
وی در پاسخ به این سوال که خبرهایی مبنی بر انتقال پایگاه لیبرتی به اردن مطرح است آیا این موضوع در دیدار با مقامات اردنی مطرح شد، گفت: بله این موضوع مطرح شد و اردنی ها این موضوع را تکذیب نکردند.
 
وی افزود: گزارشاتی داشتیم که بعضی از سرکرده گروهک منافین دیداری با بعضی از نمایندگان مجلس اردن داشتند که این موضوع را هم در دیدار با نخست وزیر و هم وزیر خارجه اردن پیگیری کردیم و تاکید داشتیم گروهک منافقین دستشان به خون ایران آلوده است و دولت اردن نباید اجازه ورود این عناصر تروریستی را به منطقه بدهد.
 
وی با بیان اینکه  مقامات اردن هم بر توسعه سطح روابط با ایران تاکید داشتند، گفت:  مقامات اردن هم این تاکید را داشتند که این کشور جایگاهی برای گروه های تروریستی نیست.
 
اردن، عراق، لبنان مذاکرات هسته ای ایران را عامل توسعه منطقه دانستند
وی مذاکرات هسته ای ایران را از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدارها نام برد و گفت: همه این کشورها مذاکرات هسته ای ایران را مثبت تلقی کردند و گفتند که این مذاکرات سبب توسعه روابط در بین کشورهای منطقه و توسعه منطقه خواهد بود.
 
معرفی سفیر ایران در اردن طی دو هفته آینده
وی در پاسخ به این سئوال که آخرین خبرها از رد و بدل شدن سفیر میان دو کشور ایران و اردن چیست گفت: ظاهرا این موضوع حل شده و سفیر ایران در اردن انتخاب شده و دو هفته دیگر معرفی می شود.
 
وی افزود: اردن هم قرار شده است طرف خود را معرفی کند تا در سطح سفیر دو کشور با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
 
وی همچنین دعوت از روسای مجلس کشورهای اسلامی برای شرکت در اجلاس بین المجالس که قرار است در ماه آینده در تهران تشکیل شود را یکی دیگر از موضوعاتی نام برد که در این سفر دنبال شد.
 
افزایش کمک مالی عربستان به گروههای تکفیری ظرف 10 روز گذشته
وی با بیان اینکه کمک سعودی ها  به معارضین سوری و گروههای تکفیری منطقه افزایش یافته است، گفت: کمک مالی که عربستان در 10 روز گذشته به این معارضین کرده است برابری می کند به کمکی که سه ماه گذشته با آنان داشته است و این کشور فعالیت های خود را بیشتر کرده است.
 
وی با اشاره به تشکیل جبهه اسلامی توسط عربستان گفت: عربستان متوجه شده است که جبهه النصره و داعش دیگر آن پایگاه گذشته خود را میان مردم ندارند. لذا جبهه جدید به نام جبهه اسلامی تشکیل داد.
 
تشکیل جبهه جهاد  اسلامی سناریو جدید عربستان برای ژنو 2
وی تصریح کرد: عربستان بدنبال این است که هم خودش به عنوان یک عضو در ژنو 2 شرکت کند و هم شاخه جهاد اسلامی به عنوان یک گروه نظامی در این نشست شرکت کند تا دو برگ برنده داشته باشد که همه اینها گویای این است که این سناریویی که برای ژنو 2 در نظر گرفته اند مطمئنا به نتیجه نخواهد رسید.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک های مالی عربستان به گروههای تروریستی در دیدار  آقای ظریف با مقامات روسی مطرح نشد گفت: این موضوع را مطرح کردیم اما خوب موضعی واضحی از طرف مقابل ندیدیم.
 
وی گفت: سفر آقای ظریف به این کشورها نیاز منطقه بود و در زمان بسیار مناسبی انجام گرفت و این سفرها می تواند آینده خوبی برای منطقه و گسترش روابط میان کشورها رقم بزند.

کلید واژه ها: اردن روسیه خزر دریای خزر عراق


نظر شما :