تحلیل النهار از عواقب اظهارات یعالون علیه جان کری

واشنگتن، تلاویو را فدا نمی کند

۲۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۲۷۴۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تاریخ روابط ایالات متحده امریکا با اسرائیل همواره نشان داده که هیچ کدام از تلاش های ناکام امریکا به راه حل مسالمت آمیز منازعات فلسطینی – اسرائیلی منجر نشده و این مساله به هیچ وجه خطری متوجه این دو پیمان تاریخی نکرده است.
واشنگتن، تلاویو را فدا نمی کند

دیپلماسی ایرانی: طوفانی که در روابط امریکا و اسرائیل بر سر اظهارات انتقادآمیز موشه یعالون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی علیه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده به راه افتاده است و طی آن وی پیشنهادهای امریکا برای رسیدن به چارچوبی برای توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل را رد کرد، آغاز رویارویی تازه احتمالی میان کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با دولت ائتلاف راست تندرو به ریاست بینامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

کری چند روز پیش در حالی اسرائیل را ترک کرد که بر این اعتقاد بود که موفق شده از عواقب پیشنهادهای اخیر خود مبنی بر تعرض به مسیر توافقات صلح که می تواند دریچه ای برای عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس ایجاد کند، جلوگیری کند. اما اظهارات یعالون نشان داد که همه چیز کاملا خلاف توقعات جان کری است. یعالون به صراحت گفت که پیشنهادهای کری تضمین کننده امنیت اسرائیل نیست و صلحی را موجب نمی شود و تنها وجود نیروهای ارتش اسرائیل در غور اردن است که می تواند از فرودگاه بن گوریون در مرکز اسرائیل پشتیبانی کند. وی همچنین گفت که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی شریکی برای صلح با اسرائیل نیست و تا زمانی که در راس قدرت است ارتش اسرائیل نیز بر حضور خود در کرانه باختری حساب ویژه می کند. وی همچنین پیش بینی کرد که در صورت عقب نشینی اسرائیل از نوار باختری حکومت خودگردان به ریاست محمود عباس سقوط کند. یعالون عقب نشینی اسرائیل از رود اردن را بر مذاکرات صلحی که جان کری برگزار می کند بسیار تاثیر گذار دانست.

واقعیت این است که ترتیبات امنیتی ای که امریکایی ها این روزها پیشنهاد داده اند ماحصل ماه ها همکاری مشترک میان کارشناسان نظامی امریکایی به فرماندهی ژنرال جان آلان و با مشارکت نظامیان اسرائیلی است تا به واسطه آن بتوان به راه حلی که به مشکلات امنیتی در اسرائیل بعد از عقب نشینی از کرانه باختری پایان دهد، رسید. برای همین وقتی که نخستین مسئول در نهاد امنیتی اسرائیل این پیشنهادها را رد می کند به این معنا است که باب فروپاشی روند صلح میان اسرائیلیان و فلسطینیان گشوده شده است.

این در حالی است که عده ای نیز بر این اعتقادند که آن چه یعلون گفت در حقیقت آن چیزی است که نتانیاهو فکر می کند و نمی خواهد علنا بیان کند، چرا که نخست وزیر اسرائیل امروز خود را در برابر انعطافی سخت می بیند، او باید میان عقب نشینی از غور اردن یا قبول شکست در برابر فلسطینیان با حمایت امریکا یکی را انتخاب کند. برخی از صاحب نظران بر این اعتقادند که رد پیشنهادهای امریکا تا اندازه بسیاری مشروعیت دولت اسرائیلی را که همواره تلاش کرده به حمایت امریکا از خود استناد کند، تحت الشعاع قرار خواهد داد. برای همین تا کنون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به طور روشن "نه" نگفته است و همچنان تلاش دارد در چارچوب همیشگی وقت تلف کردن و فرار از مذاکره و اتخاذ تصمیم های حیاتی فعالیت کند و کری را راضی کند که مذاکرات را یک سال دیگر تمدید کند.

اما حتی اگر نتانیاهو پیشنهادهای کری را رد کند نیز این مساله باعث شکست هم پیمان امریکایی اش نخواهد شد. تاریخ روابط ایالات متحده امریکا با اسرائیل همواره نشان داده که هیچ کدام از تلاش های ناکام امریکا به راه حل مسالمت آمیز منازعات فلسطینی – اسرائیلی منجر نشده و این مساله به هیچ وجه خطری متوجه این دو پیمان تاریخی نکرده است. برای این که اسرائیل هم پیمان ثابت و مدافع همیشگی منافع امریکا در خاورمیانه همیشه بحرانی بوده است.

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یعالون جان کری نتانیاهو امریکا و اسرائیل


نظر شما :