باتوجه به پررنگ تر شدن نقش بازرسی ها

آژانس به دنبال دفتر در ایران است

۲۲ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۲۷۲۵۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به مسئولیت بزرگتری که پس از توافق هسته ای ژنو بر عهده دارد، احتمالا تعداد بازرسان خود را در ایران افزایش می دهد و همچنین می خواهد یک دفتر کوچک و موقت در ایران تاسیس کند.
آژانس به دنبال دفتر در ایران است

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات ها می گویند، آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال افزایش حضور خود در ایران است تا از نزدیک و به طور گسترده تر بر روند اجرای توافقنامه ژنو از سوی تهران نظارت داشته باشد.به گزارش رویترز، آژانس با توجه به مسئولیت بزرگتری که پس از توافق هسته ای ژنو بر عهده دارد، احتمالا تعداد بازرسان خود را در ایران افزایش می دهد و همچنین می خواهد یک دفتر کوچک و موقت در ایران تاسیس کند.

در حالی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور متناوب به ایران سفر می کنند تا بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت داشته باشند، تا کنونه چنین دفتری در ایران نداشته اند. البته هنوز مشخص نیست که آیا تا کنون مقامات آژانس این موضوع را با مقامات تهران مطرح کرده اند یا خیر. چرا که گشایش چنین دفتری به مجوز تهران بستگی دارد.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه می نویسد: گسترش نظارت آژانس می تواند برای جمهوری اسلامی چندان رضایت بخش نباشد چرا که تهران پیش از ایران آژانس را به نشست اطلاعات محرمانه فعالیت های هسته ای ایران متهم کرده بود. اطلاعاتی که به گفته تهران برای سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای و انجام عملیات تخریبی علیه فعالیت های هسته ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

اما روابط ایران و آژانس پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی بهبود یافت و راه راه برای از سرگیری روابط تهران با غرب هموار کرد.

یک دیپلمات غربی در پایتخت اتریش به رویترز گفت: گمان نمی کنم این موضوع خیلی حساس باشد. ما باید یک دسترسی روزانه و گسترده داشته باشیم و در صورتی که بازرسان ما در تهران مستقر باشند می توانند از دفتر به محل ماموریت بروند و بازگردند.  

نیاز به گسترش نظارت های آژانس از آنجایی ناشی می شود که پیش از توافقنامه هسته ای مقدماتی ژنو، آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول تایید پایبندی ایران به مفاد این قرارداد شد. به این ترتیب آژانس به بودجه مالی و نیروی انسانی بیشتر برای انجام فعالیت های جدید خود نیاز دارد. البته هنوز زمان اجرای توافق هسته ای مشخص نشده اما برخی کارشناسان می گویند احتمال دارد این توافق در پایان ماه جاری میلادی اجرا شود.

دیپلمات ها می گویند ایجاد یک دفتر در ایران ، روند لجستیکی و اداری بازرسی ها از سایت های غنی سازی ایران در نطنز و فوردو و دیگر سایت ها را تسهیل می کند.

در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی اتمی یک تا دو تیم متشکل از دو بازرس دارد که در زمان بازرسی ها در هتل اقامت می کنند. اما با اجرای توافق ژنو، تعداد این بازرسان هم افزایش می یابد. به گفته یگ مقام آگاه؛ دست کم یک تیم دیگر باید به بازرسان اضافه شود.

دیپلمات ها می گویند ایجاد یک دفتر در ایران ، روند لجستیکی و اداری بازرسی ها از سایت های غنی سازی ایران در نطنز و فوردو و دیگر سایت ها را تسهیل می کند.

بازرسی های روزمره

به این ترتیب در هزینه و زمان مورد نیاز برای سفر به ایران و بازگشت از این سفر صرفه جویی می شود و حمل و نقل تجهیزات ویژه بازرسی ها نیز آسان تر می شود. به گفته دیپلمات ها این دفتر در کارآمدتر کردن فعالیت های آژانس در ایران موثر خواهد بود.

این در حالی است که آژانس بنی المللی انرژی اتمی به طور رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده و هیات نمایندگی ایران در آژانس نیز برای توضیح در این مورد در دسترس نبوده است.

انتظار می رود شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه جاری مسلادی نشستی به منظور بررسی فعالیت های مضاعف آژانس در ایران پس از اجرای توافنقامه ژنو، برگزار کند. دیپلمات ها می گویند به طور تقریبی هزینه افزایش فعالیت های آژانس در ایران را 5 میلیون یورو برآورد می کنند که بخشی از آن می تواند از سوی کشورهای عضو آژانس و به طور داوطلبانه تامین شود.

دیپلمات ها می گویند دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران یک دفتر منطقه ای دیگر از آژانس مانند آنچه در توکیو و تورنتو به شمار نمی رود اما می تواند یک دفتر مانند دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ریو دو ژانیرو باشد که در آن کارمندان آژانس فعالیت دارند و تجهیزات خود را نگهداری می کنند. این دفتر در یک هتل است.

اولی هاینونن، رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که هم اکنون در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد فعالیت دارد ، می گوید: یک محیط اداری کوچک برای آژانس در ایران مزیت هایی دارد که می تواند بر روند نظارت بر تعداد سانتریفوژها و تولید و ذخیره اورانیوم غنی شده نیز تاثیرگذار باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آژانس بین المللی انرژی اتمی دفتر بازرسی


نظر شما :