سانتریفیوژهای پیشرفته، مهمترین مسئله مذاکرات ایران و غرب

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۲۷۱۲۵ سرخط اخبار

تأکید ترکیه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه، ادعای آمادگی ایران برای قطع حمایت از دولت سوریه، دیدار دیپلمات های ارشد ایران و اتحادیه اروپا برای بحث درباره موضوع هسته ای، خوشبینی وزیر خارجه ایران به مذاکرات هسته ای و ادعای عدم توافق ایران و غرب بر سر سانتریفیوژهای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک تر شدن به زمان پیش بینی شده برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح سوریه، حجم روزافزونی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران، به مواضع ایران در این زمینه اختصاص پیدا کرده است. در این زمینه، خبرگزاری «ترند» اظهارات سفیر ترکیه در ایران را بازتاب داده که بر ضرورت دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس «ژنو 2» تأکید کرده است. سفیر ترکیه در تهران که در دیدار با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی سخن می گفته، اظهار داشته که به اعتقاد آنکارا، شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2، کمک خواهد کرد تا این کنفرانس گامی موثر به سوی حل و فصل درگیری های خشونت بار در سوریه بردارد. 

در همین حال، برخی مطبوعات و رسانه های غربی، در تلاش برای فضاسازی علیه ایران و القای این موضوع هستند که شرکت احتمالی ایران در کنفرانس صلح سوریه، به معنای دست کشیدن از حمایت از دولت دمشق خواهد بود. خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره امکان نقش آفرینی ایران در کنفرانس ژنو 2 به معنای احتمال وقوع تغییر موضعی از سوی ایران در قبال سوریه بوده است. بر این اساس، رویترز به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که از وی نام نبرده ادعا می کند در صورتی که ایران اطمینان پیدا کند گزینه جایگزین اسد در سوریه گزینه مطمئنی خواهد بود، مخالفتی با کنار رفتن اسد از قدرت نخواهد داشت.

در مطلبی در موضوع هسته ای، روزنامه «شانگهای دیلی» از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائل باقیمانده مربوط به توافق هسته ای خبر داده است. این روزنامه به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می نویسد مقامات ایرانی و اروپایی روزهای پنجشنبه و جمعه در ژنو با یکدیگر دیدار می کنند تا درباره موضوعات باقیمانده در خصوص اجرایی کردن توافق هسته ای به گفت و گو بپردازند. در این راستا، قرار است عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند. این روزنامه همچنین اشاره می کند که پیش از این، کارشناسان ایران و گروه 1+5 در سه مرحله درباره اجرایی کردن توافق ژنو به گفت و گو پرداخته اند.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نسبت به توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرده است. روزنامه «گالف تودی» با اشاره به سخنان ظریف، به نقل از وی می نویسد مذاکرات هسته ای ایران بر مبنای اراده سیاسی قوی در حال پیشرفت بوده است. ظریف همچنین گفته مذاکرات کارشناسی برگزار شده میان ایران و گروه 1+5، دربردارنده نتایج مثبتی بوده است. وزیر خارجه ایران بر این نکته نیز تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران درباره ادامه روند مذاکرات که قرار است پس از اجرای توافق مقدماتی هسته ای آغاز شود، بسیار جدی است.

در نهایت، روزنامه «نیویورک تایمز» نیز با انتشار مطلبی درباره مذاکرات هسته ای ایران، مدعی شده مذاکرات بر سر نحوه اجرایی کردن توافق هسته ای ژنو، به واسطه عدم توافق طرفین بر سر موضوع تحقیقات مربوط به سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران، با مانع مواجه شده است. برخی دیپلمات های غربی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در این زمینه گفته اند از جمله موضوعاتی است که قرار است در مذاکرات امروز و فردا میان عراقچی و اشمید درباره آن ها بحث و تصمیم گیری شود، مسائل مربوط به تحقیق و توسعه نسل جدیدی از سانتریفیوژهاست که ایران می گوید اقدام به نصب آن ها کرده است. 

کلید واژه ها: سوریه ایران وزیر خارجه ایران


نظر شما :