عربستان دو ارتش جدید تشکیل می دهد

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۲۷۱۲۳ سرخط اخبار

نواف عبید مشاور وزیر خارجه عربستان و عضو مرکز علوم و امور بین المللی بلعر دانشگاه هاروارد از تلاش عربستان به منظور تشکیل دو ارتش جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم سایت الرای الیوم، در گزارش خود نوشت: ارتش اول که شامل صد هزار سرباز و افسر خواهد بود در چارچوب نیروهای فرماندهی نظامی مشترک خلیج فارس خواهد بود که در کنفرانس اخیر سران عرب در کویت توافق شد به عنوان جایگزین نیروهای سپر جزیره تاسیس شود.   

وی افزود: مقر این فرماندهی در ریاض خواهد بود که به همین دلیل، 50 تا 70 هزار نفر از نیروهایش و همچنین فرماندهان ارشد آن عربستانی می باشند.

این موضوع حساسیت بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برانگیخته که از سلطه عربستان شکوه دارند. 

نیروی دوم، شامل 50 هزار جنگجوی خارجی خواهد بود که احتمالا به 250هزار سرباز خواهد رسید و به مثابه نیروی واکنش سریع تحت امر عربستان تلقی خواهد شد.

بر اساس گزارش های غربی، مراکز آموزش این گروه در وسط صحرا و نزدیک مرز اردن می باشد.
استراتژی دیگر عربستان، متحد ساختن گروهه ای مخالف به منظور تسریع در سرنگون سازی نظام سوریه و مهار نفوذ ایران در منطقه است.  

لذا جنگ گروه های مسلح سوری مورد حمایت عربستان علیه داعش به خاطر مخالفت داعش با قرارگرفتن زیر پرچم عربستان می باشد.

منابع غربی افزودند: به احتمال زیاد، اعضای نیروی دوم از اردن، مغرب و تا حدودی از یمن خواهد بود که به خوبی مسلح خواهند شد و کارشناسان آمریکا به ویژه مارینز، انگلستان و فرانسه آموزش این نیروها را به عهده خواهند داشت. 

دیگر اهداف سیاسی عربستان اینگونه است:

1 – جلوگیری از حضور ایران در ژنو 2 و اصرار به عدم ایفای نقش بشار اسد رییس جمهور سوریه در دولت انتقالی.

2 – فرسایش حزب الله در جنگ داخلی در لبنان و تقویت ارتش لبنان با سه میلیارد دلار خرید تسلیحات پیشرفته از فرانسه.

3 – حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های سنی و نژادی غیر فارس مخالف نظام ایران برای تضعیف ایران از داخل که 50 درصد ساکنان این کشور را تشکیل می دهند.  

4 – پشتیبانی از دولت موقت مصر و عبدالفتاح السیسی حاکم فعلی در جنگ علیه اخوان المسلمین که دشمن اصلی عربستان است.

در سطح دیپلماسی عربی و خلیج فارس، تلاش عربستان مبتنی بر  افزایش انزوای حماس بدون تقویت روابط با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت همکاری با فرانسه به عنوان اولین جایگزین آمریکا و دورساختن روسیه از روند حمایت از اسد است.    

منابع غربی معتقدند امسال، سال کنفدراسیون میان عربستان و بحرین به عنوان اتحادیه گسترده خلیجی است.

محافل خبری در خلیج فارس نیز می گویند، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان قصد ایجاد کنفدراسیون کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را داشت اما کلمه کنفدراسیون را از سخنرانی اش در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حذف کرد.

به گزارش العالم، سعودی ها که این روزها به شدت در منطقه دچار بن بست شده اند، در حالی به در و دیوار می زنند که بیشتر طرح های آنها در منطقه با مخالفت کشورهای مختلف مواجه شده و و به دلیل بی عرضگی نظامی، همواره شکست می خورند.

کلید واژه ها: خلیج فارس


نظر شما :