هاشمی: اینگونه به عربستان بروم چه بگویم؟

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۰۱:۲۲ کد : ۱۹۲۷۱۱۶ سرخط اخبار

در روزهای پایانی ماه صفر، در گفتگویی اختصاصی با آیت اله هاشمی رفسنجانی، پرسشهای خود درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی، ارزیابی عملکرد دولت اعتدال و موانع دولت برای تحقق برنامه اش را با ایشان مطرح ساخته و رییس مجمع تشخیص مصلح نظام ، دیدگاههای خود را در این موضوعات برای مخاطبان سایت «انتخاب» تشریح کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب»، گفت:  روابط ایران و عربستان در هیچ دوره ای اینقدر تیره نبوده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سفر احتمالی اش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که  مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می خواهیم و آنها چه می خواهند.

ایشان افزود: باید بحث های کارشناسی شود تا هر کسی که می رود ؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

آیت الله هاشمی در پاسخ به این سئوال که «فکر نمی کنید نیاز است در این برهه حساس، فردی چون حضرتعالی وارد میدان شده و ضمن سفر به عربستان، مشکلات را مرتفع سازید؟»، گفت:  اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم.  این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.

متن این بخش از گفت و گو در پی می آید:

○ با توجه به تشدید درگیری های در سوریه وعراق و افزایش حمایت مالی وتجهیزاتی از سلفیون و تکفیری ها ، نقش عربستان را در این فعالیت ها چقدر می دانید ؟

● عربستان هم الان از همین نیروهای تندرو در آن قسمت ها حمایت می کند.

○ درمورد سفر حضرت عالی به عربستان بحث هایی مطرح شده بود. آیا این امید وجود دارد؟

● اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می خواهیم و آنها چه می خواهند. باید بحث های کارشناسی شود تا هر کسی که می رود ؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

○ فکر می کنم روابط ایران و عربستان در هیچ دوره ای اینقدر تیره نبوده است.

● بله. الان خیلی تیره است.

○ فکر می کنید این حاصل تندروی های ما بوده یا آن طرف؟

● هر دو طرف

○ فکر نمی کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت عالی ورود کند؟

●  اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.


نظر شما :