محموله‌های سلاح سعودی در راه سوریه

۳۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۲۶۳۴۵ سرخط اخبار

برخی منابع فاش کردند که عربستان بزودی چند محموله سلاح را برای کمک به تروریست های تکفیری به منظور جنگ با دولت سوریه ارسال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العالم، این منابع گفتند: عربستان، با هدف کمک به تکفیری ها در جنگ با دولت سوریه و حزب الله چندین کشتی سلاح را از طریق بندر عقبه اردن برای آنها می فرستد.

سایت شام تایمز به نقل از این منابع افزود: عربستان و چند کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس، درصدد هستند تا به زودی چندین محموله بزرگ سلاح را به وسیله کشتی های باری از طریق بندر عقبه اردن برای گروه های سلفی سوریه از جمله جبهه النصره ارسال نمایند و آنها را از طریق مرزهای اردن و سوریه به دست تروریست ها برسانند.

برخی گزارش ها حاکی از اقدام عربستان برای خرید سلاح های سنگین از کشورهای اروپایی مانند اوکراین، چک و کرواسی می باشد و از جمله سلاح های خریداری شده برای ارسال به سوریه، می توان به خرید موشک های پیشرفته برای تروریست ها و گروه های افراطی برای جنگ علیه دولت سوریه و حزب الله اشاره کرد.

عربستان در گذشته نیز بارها محموله های سلاح فراوانی را از طریق منطقه طرابلس در شمال لبنان برای تروریست ها در سوریه ارسال کرد. در این میان، دولت لبنان توانست پس از چندین بار ناکامی در رهگیری محموله های سلاح مذکور، کشتی موسوم به "لطف الله 2" را که حامل مقادیر فراوانی مهمان برای گروه های تروریستی بود مصادره کند. بعدها مشخص شد که عامل ارسال این کشتی، عربستان بوده است.

حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی از افراد مسلح و گروه های مختلف تروریست در سوریه علنی است.

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» چند روز پیش اعلام کرد: عربستان به خرید پانزده هزار موشک ضد تانک به ارزش یک میلیارد دلار اقدام کرده است.

این نشریه نوشت: مسئله اساسی درباره این قرارداد تسلیحاتی به ماهیت این تسلیحاتی مربوط می شود که اساسا در جنگ های زمینی کاربرد دارد.

به نوشته این نشریه، ناظران بر این باورند که این قرارداد خرید تسلیحاتی با هدف حمایت عربستان از افراد مسلح در سوریه امضا شده است.

در همین راستا، سفیر عربستان در انگلیس گفت که کشورش با همراهی غرب یا بدون همراهی آن به حمایت از مخالفان مسلح در سوریه ادامه خواهد داد.

"محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود" اظهار داشت: عربستان به تنهایی وارد عمل خواهد شد و درسایه عدم تحرک غرب، به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های مسلح در سوریه ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اختلاف نظر عربستان و کشورهای غربی درباره سوریه افزود: گزینه های سیاست خارجی برخی کشورهای غربی ثبات منطقه خصوصا امنیت همه جهان عرب را به خطر می اندازد و ریاض اعلام می کند که به تنهایی (در سوریه) وارد عمل می شود، و گزینه دیگری به جز حرکت با عزم بیشتر در امور بین المللی ندارد.

سفیر سعودی بر حمایت عربستان از گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و مخالفان نظام این کشور تاکید کرد و گفت: ابزار مقابله با افزایش تندروی در سوریه و سایر مناطق همان حمایت مالی و در صورت لزوم تسلیحاتی از جناح میانه رو است.

این درحالی است که گزارش ها از حمایت عربستان از سایر گروه های مسلح در سوریه نظیر جبهه اسلامی و جبهه النصره نیز حکایت دارد.


نظر شما :