بازدید بازرسان آژانس از صنایع موشکی ایران

۲۸ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۹۲۶۲۸۰ سرخط اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با وجود اینکه مرجعی برای بازدید از صنایع موشکی و نظامی وجود ندارد، ولی بازرسان آژانس اتمی برای شفاف سازی بیشتر از صنایع موشکی ما بازدید می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، علی اکبر صالحی در پایان دیدار با مراجع اعظام تقلید در قم در گفتگو با خبرنگاران پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در تفاهم نامه اخیر با کشورهای 1+5 را مهمترین محور دیدار شش تن از مراجع تقلید ذکر کرد و گفت: در این دیدارها راجع به جزئیات تفاهم نامه و ابهاماتی که در رسانه های جمعی مطرح شده و در ذهن مردم ما وجود دارد، صحبت شد و تا جایی که میسور بود رفع تکلیف کردیم.

وی اظهار کرد: ما اطمینان می دهیم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از چارچوب قوانین NPT عدول نخواهد کرد و پایبند به تعهدات هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار با مراجع تقلید را مفید ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم تیم مذاکره کننده در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعریف و تبیین کردند و با ارشادات ایشان بتوانند بقیه راه را به خوبی طی کنند و جمهوری اسلامی ایران با سرافرازی از این پرونده ساختگی رها شود.

صالحی با اشاره به تضمین غربی ها برای اجرای توافقنامه کشورهای 1+5 گفت: در این توافقنامه هر اتفاقی بیافتد، جمهوری اسلامی ایران برنده نهایی آن خواهد بود. اگر آنها متعهد به توافقنامه باشند که چه بهتر، اما اگر نقض عهد کنند، جمهوری اسلامی ایران به افکار عمومی جهان نشان داده است که اهل پایبندی به تعهدات و تفاهم و تعامل است و این طرف مقابل است که لجاجت می کند و به دنبال فشار وارد کردن به جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: در آن شرایط افکار عمومی جهان خواهند فهمید که چه کسی نقض عهد می کند و دنبال بهانه برای فشار به جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل است و تابع هیچ اراده سیاسی دیگری نیست و این افتخار را با زحمت زیادی بدست آورده و روی آن ایستاده است.

صالحی تصریح کرد: امیدواریم طرف مقابل بیش از این جمهوری اسلامی ایران را امتحان نکند؛ چراکه آنها 34 سال ما را امتحان کردند و متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران روز به روز مقتدرتر و عزیزتر می شود.

غنی سازی متوقف نمی شود

وی با بیان اینکه غنی سازی هسته ای در جمهوری اسلامی ایران متوقف نمی شود، گفت: غنی سازی پنج درصدی از ابتدا تاکنون وجود داشت، ولی یک زمانی نیاز به غنی سازی 20 درصدی احساس می شد، اما آنها استنکاف کردند و جمهوری اسلامی ایران با همت جوانان غیور خود توانست به 20 درصد غنی سازی برسد و دنیای غرب را به شگفتی وا دارد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی غنی سازی در حد نیاز حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است و اگر قرار باشد ایران برای تحقق منافع ملی قدمی بردارد، با اقتدار برمی دارد.

بازدید بازرسان از صنایع موشکی ایران

صالحی در پاسخ به ادعای غربی ها مبنی بر تولید کلاهک هسته ای در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آنها از همه سایت های هسته ای ما به طور دائم بازدید می کنند و طبق توافق نامه پادمانی که با آنها داریم، دوربین های آنها 24 ساعته در تاسیسات هسته ای ما روشن است و بازرسان در این تاسیسات حضور دارند.

وی تصریح کرد: تمام تاسیسات ما که با مواد هسته ای سروکار دارند، تحت نظارت و بازرسی آژانس بین المللی قرار دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آنها ادعا کردند صنایع موشکی ما کلاهک هسته ای می سازد ولی وقتی رهبر معظم انقلاب در حرام بودن تولید بمب هسته ای فتوا دادند ما هم ملزم به رعایت آن هستیم.

صالحی تاکید کرد: ما این ادعای غربی ها را ادعای باطلی می دانیم و به شدت آن را نفی و تکذیب می کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران گفتگوهای خوبی با آژانس انرژی اتمی دارد، اظهار کرد: مرجع و معاهداتی برای بازدید از صنایع موشکی و نظامی وجود ندارد ولی چون ما مطمئن به کار خودمان هستیم برای شفاف سازی بیشتر با آژانس انرژی اتمی تفاهم نامه ای امضا کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تشریح جزئیات این تفاهم نامه گفت: آنها شش خواسته از ما داشتند که در حال بررسی و انجام آنها هستیم.


نظر شما :