بی خبری مجلس و وزارت خارجه از دیدار هیات اروپایی

۲۸ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۶ کد : ۱۹۲۶۲۶۰ سرخط اخبار

روز جمعه هیأت پارلمانی اروپا به تهران وارد شدند و در همان روز با «جعفر پناهی» و «نسرین ستوده» در محل سفارت یونان دیدار کردند. هیأت  پارلمانی اروپا از سوی مجلس شورای اسلامی، دعوت و مرکز پژوهش های مجلس میزبان این هیأت بود.

به گزارش «تابناک»، پس از این دیدار موج انتقادات از سفر هیأت اروپایی شدت گرفت. در سال های گذشته نیز دعوت از هیأت  پارلمانی اروپا صورت می گرفت، اما چون در گفت وگوهای صورت گرفته، دو طرف برای بازدید ها، نشست ها و دیدار ها به نتیجه نمی رسیدند و این هیأت ها درخواست دیدار با افراد خاصی را مطرح می کردند، این سفر ها شکل نمی گرفت. در واقع، سفر هیأت پارلمانی اروپا به ایران از سال ۸۸ تاکنون، چند بار لغو شده بود.

با توجه به این ملاحظات، این نوع سفر ها انجام نشد، تا اینکه برنامه حضور هیأت  پارلمانی اروپا در جمهوری اسلامی ایران بدون هماهنگی، دیدار با افراد خاص مورد موافقت قرار گرفت و این هیأت  به کشور ما سفر کرد.

«حسین شیخ الاسلام»، مشاور بین الملل رئیس مجلس، در گفت و گو با «تابناک» گفت: سال گذشته، یعنی آبان ماه ۹۱ سفر این هیأت لغو شد و علت آن نیز درخواست دیدار با جعفر پناهی و نسرین ستوده بود؛ اما این بار هیأت پارلمانی چنین درخواستی برای ملاقات نداد؛ بنابراین، هیچ توافقی بین طرف ایرانی و اروپایی برای دیدار شکل نگرفت.

همچنین شیخ الاسلام افزود: سفارت یونان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا دیدار با «جعفر پناهی» و «نسرین ستوده» را شکل داده است. به عبارت دیگر، سفارت یونان تدارکات لازم برای این کار را فراهم کرده است، حال آن که مجلس و یا وزارت خارجه هیچ گونه اطلاعی از این ملاقات ها نداشته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی حکومت پلیسی نیست، که همه تحرکات افراد را در سفارت خانه ها زیر نظر داشته باشد و این هم نخستین باری نیست که هیأت  خارجی با افرادی در کشور ملاقات می کند. این بار هم شوهر خانم ستوده خبر این ملاقات را در فیسبوک منتشر کرد. جالب اینکه هیأت پارلمانی در صحبت با ما می گفتند، چطور است که مخالفان در ایران، طرفدار دولت و نظام ایران هستند. در همین رابطه آقای لاریجانی شرح مفصلی از دمکراسی و روابط قدرت در ایران داد.

شیخ الاسلام در پایان گفت، در دوران اخیر، نقش پارلمان ها با گسترش دمکراسی افزایش پیدا کرده است. مثلا در دوران اخیر، این پارلمان های انگلیس و امریکا بودند که این کشور ها را از جنگ در سوریه بازداشتند.


نظر شما :