نگاه توماس فریدمن به معامله هسته ای با ایران

ایران،کره شمالی می شود یا چین؟

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۰۷ کد : ۱۹۲۶۲۵۰ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی:توماس فریدمن، تحلیلگر مشهور در یاداشتی برای نیویورک تایمز از استراتژی که جان کری وزیر خارجه آمریکا در پیش گرفته و جسارت او برای پذیرش شکست احتمالی تمجید کرد. او در بخشی از این یادداشت نوشت:

نمی دانم جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دو اولویت انتخابی اش: تلاش برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطین و تنش زدایی با ایران که مانع ورود این کشور به باشگاه هسته ای می شود؛ موفق می شود یا خیر. اما تسلیم نشدن او را ستایش می کنم و استراتژی او را می پسندم: تلاش برای ساختن نوعی از دیپلماسی که ادامه  پرهیز از انتخاب های های موجودیتی را برای اسرائیل، فلسطین و ایارن غیر ممکن می کند.

فارغ از جزئیات توافق با ایران و هسته اصلی آن، کری این انتخاب را به ایران پیشنهاد داد: «می خواهید یک کره شمالی بزرگ باشید یا یک چین پارسی؟ اگر می خواهید قدرت و نفوذ شما با تعداد سلاح های هسته ای که می توانید تولید کنید، تعریف شود، می توانید این کار را انجام دهید. اما در این صورت یک کشور شکست خورده و ایزوله از جهان خارج خواهید بود که در آن مردم نمی توانند پتانسیل واقعی خود را درک کنند. اما اگر می خواهید استعداد و انرژی مردم – که پس از لغو تحریم ها و پایان یافتن ایزوله 34 ساله به طول کامل آزاد می شود – این قدرت را تعریف کند، باید از برنامه های غنی سازی - به جز عملیات محدود غنی سازی تحقیقاتی و تولید انرژی- دست بکشید. شما تصمیم می گیرید و معامله بهتری در کار نیست.»

فریدمن در پایان این یادداشت نوشت: تردیدی وجود ندارد، برای آمریکا، اسرائیل و فلسطین هنوز هم معامله نکردن بهتر از معامله ای است که به زودی به شکست برسد. آنچه کری برای تحقق آن تلاش می کند، در کنار هم قرار دادن معامله های دشواری است که می تواند فرصت کاهش ریسک ها را برای طرفین ایجاد کند. هرچند که شانس او برای موفقیت در مورد ایران یا صلح اسرائیل – فلسطین بسیار اندک است. اما جسارت او برای حرکت در مسیری که می تواند به شکست منجر شود، قابل ستایش است.


نظر شما :