دو روستای شیعی مهم حلب همچنان در محاصره سلفی‌‌ها

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۲۶۲۴۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، «نبل» و «الزهراء» در استان «حلب» در شمال سوریه تنها 2 روستا به شمار نمی آیند، بلکه نمونه روستاهایی هستند که در محاصره و تنگنای کشنده و شدید از سوی گروه های مسلح طی بحران سوریه قرار دارند.

این محاصره زمانی برای اهالی این 2 روستا بسیار سخت و طاقت فرسا می شود که این روزها سوریه شاهد کاهش شدید دمای هوا و برودت و سرما است که اغلب استان ها و مناطق این کشور از جمله استان حلب را فرا گرفته است.

منابع محلی در این خصوص تاکید می کنند که 2 روستای نبل و الزهراء همچنان تحت محاصره ای قرار دارند که گروه تروریستی «امارت اسلامی عراق و شام» یا همان «داعش» تحمیل کرده اند و در این بین تنها راه ارتباطی آنها با دنیای خارج از شهرک «عفرین» است که اغلب اهالی و ساکنان آن را کُردهای سوریه تشکیل می دهند و فقط از این روستا است که آنها می توانند مواد غذایی و سوخت و مایحتاج زندگی خود را تامین کنند.

اما در عین حال این منابع تاکید می کنند که با سرد شدن هوا و بارش برف و باران، دستیابی به مسیرهای ارتباطی «عفرین» بسیار سخت و همین موضوع موجب شده تا مواد اساسی و مورد نیاز مردم کمتر وارد این 2 روستا شود و آنها بیش از پیش در تنگنا و فشار قرار گیرند و این موضوع به شکلی خاص درباره سوخت قابل ملاحظه است، به ویژه آنکه قطعی مستمر برق در این 2 روستا عاملی شده تا اهالی برای گرم کردن خود و روشن کردن منازل شان روی به استفاده از هیزم و مواد سوختنی بیشتری آورند. در چنین شرایطی گلوله باران این 2 روستا از سوی گروه های تروریستی مسلح نیز همچنان ادامه دارد.

با این حال اهالی این روستاها که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می دهند و به همین دلیل مورد خشم و غضب گروه های سلفی جهادی داعش قرار گرفته اند، همچنان به مقاومت خود در قبال تروریست ها ادامه می دهند و با اندک سلاح هایی که از شهر عفرین و نیروهای مقاومت مردمی به آنها می رسد، تاکنون نفوذ تروریست ها را به این 2 روستا ناکام گذاشته اند.

روز بیست و سوم ژوئیه 2012 گروه های سلفی جهادی وابسته به سازمان تروریستی «القاعده» و در راس آنها گروه «جبهه النصره» 2 روستای «نبل» و «الزهراء» را محاصره کردند.

این گروه های سلفی جهادی بر این باور بودند، به این جهت که اکثریت ساکنان این 2 روستا شیعی (علوی) بوده و کشتار آنها تحت عنوان اینکه «رافضی» ناپاک هستند، جایز و روا است.

حوادث جاری در 2 روستای «نبل و الزهرا» هیچ ارتباطی با آنچه از سوی معارضان سوری «انقلاب» نامیده شده و یا مقوله هایی همچون «جهاد» در سوریه و یا رویارویی «نظام سیاسی» حاکم بر سوریه و «معارضان سیاسی» سوری نیست که درباره آن در رسانه ها و مطبوعات تبلیغ می شود، بلکه آنچه در «نبل» و «الزهرا» روی می دهد، تلاش برای پیاده کردن و اجرای گفتمان دینی و مذهبی «سلفی وهابی» حاکم بر عربستان سعودی است که گروه های وابسته به این کشور تلاش دارند، فتواهای «ابن تیمیه حرانی» در خصوص جنگ علیه طوایف شیعی و باطنی و اینکه مبارزه با آنها حتی واجب تر و مهم تر از جنگ با یهودیان و مسیحیان است، را پیاده کنند.

پیش از آغاز بحران سوریه در اواسط مارس 2011 و به دنبال آن ورود گروه های سلفی جهادی به سوریه، هیچ رابطه تیره ای میان روستاهایی که اغلب ساکنان آن را شیعیان یا همان علوی ها تشکیل می دادند، با روستاهای دارای اکثریت اهل تسنن وجود نداشت.

آنچه در ماه های نخست بحران سوریه روی داد، چیزی جز فتنه انگیزی میان شیعیان، علوی ها و مسیحیان این مناطق نبود و گفتمان به کار رفته در این ارتباط چنین قوی و قدرتمند بود که حتی بر اهل تسننی که نمی خواستند، وارد این درگیری ها و مقوله ها شوند نیز تاثیر گذاشت، چون این گفتمان اهل سنی که در این فتنه با سلفی های وهابی همراهی نمی کرد، را افرادی کافر و مرتد می شناخت.

حدود 55 الی 60 هزار شهروند شیعی سوری در 2 روستای «نبل» و «الزهرا» زندگی می کنند. همین منابع تاکید می کنند، گروه های سلفی جهادی که از سوی عربستان سعودی هدایت می شوند، تلاش بسیاری دارند تا برنامه ها و طرح هایی را در این 2 روستا به اجرا بگذارند که آنها را در مساجد سلفی های وهابی فر گرفته اند. بنابراین نبردی که در «نبل» و «الزهرا» آغاز شد، نبردی اعتقادی – مذهبی بود.

2 روستای نبل و الزهراء تاکنون حدود 500 نفر از اهالی خود را در تجاوزات گروه های سلفی جهادی از دست داده که بیش از 100 نفر از آنها کودک بوده اند.

کلید واژه ها: گروه های سلفی جهادی


نظر شما :