ساخت پهپاد جستجو و نجات ایرانی

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۲۶۲۱۰ سرخط اخبار

رئیس سازمان امداد و نجات از ساخت پهپاد جستجو و نجات ایرانی توسط مبتکران کشورمان برای نخستین بار در جهان خبر داد و گفت: این پهپاد در زمان تاریکی با استفاده از دوربین های مادون قرمز، حرارت بدن مصدوم را شناسایی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود مظفر با اشاره به ساخت پهپاد جستجو و نجات ایرانی توسط مبتکران کشورمان برای نخستین بار در جهان که قابلیت پرواز عمود را دارد و امدادرسانی در نقاط صعب العبور همچون کوهستان و دریا را نیز تسهیل می کند، اظهار داشت: این پهپاد که دارای گوی های نجات است در حوادث دریایی و ساحلی با سرعت بیشتری نسبت به تیم های غریق نجات وارد عمل شده است که در تست ها این مسئله به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به قابلیتهای دید در شب پهپاد جستجو و نجات ایرانی که می تواند تصاویر مناطق ماموریتی خود را به صورت زنده مخابره کند، عنوان کرد: این پهپاد در زمان تاریکی با استفاده از دوربین های مادون قرمز، حرارت بدن مصدوم غرق شده را شناسایی و امدادگران موفق به نجات فرد می شوند.

قابلیت طی کردن مسیر ۴ کیلومتری

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه پهپاد جستجو و نجات ایرانی قابلیت طی کردن مسیری بالغ بر ۴ کیلومتر به صورت رفت و برگشت را دارد، ادامه داد: سال گذشته در جشنواره رباط های امدادگر در استان گلستان، جمعی از نخبگان کشور این طرح را ارائه کردند که خوشبختانه امسال موفق به عملیاتی کردن این طرح در کشور شده اند. براین اساس این پهپاد به صورت آزمایشی استفاده و تمام نواقص آن رفع شده است به صورتی که در آینده ۲۱ پایگاه امدادی کشور مجهز به این پهپاد خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه پهپاد جستجو و نجات ایرانی ۱۰۰ درصد با توان بومی کشور ساخته شده است، خاطرنشان کرد: هزینه ساخت این پهپاد ۲۳ میلیون تومان است که برای نخستین بار توسط مبتکران ایرانی کشورمان در جهان ساخته شده است.

آموزش پیشرفته امداد و نجات هسته ای

حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات از آموزش پیشرفته امداد و نجات هسته ای به امدادگران ۶ استان کشور خبر داد و گفت: این آموزشها قرار است در استانهای تهران، اصفهان، یزد، بوشهر، قم و اراک برگزار شود.

وی افزود: باید قبول کنیم که کشور ما یک کشور هسته ای است و ما نمی توانیم از حوادث و بحران فرار کنیم.

درخشان ادامه داد: ایده اولیه برگزاری چنین آموزشهایی از آنجایی ایجاد شد که من از نزدیک شاهد حادثه فوکوشیما ژاپن بودم و دیدم بر اثر سونامی و آسیب دیدن نیروگاه هسته ای، چه مشکلاتی برای این کشور به وجود آمد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم آموزشهای مقدماتی امداد و نجات هسته ای را از ابتدای امسال اجرا کنیم، البته این آموزشها بیشتر در استانهای هسته ای کشورمان انجام شده است.

آموزش تصفیه آب از مواد رادیواکتیو

سخنگوی سازمان امداد و نجات در مورد نوع آموزشهایی که در این دوره ها به امدادگران داده می شود گفت: آشنایی با مواد هسته ای، چگونگی ورود به مناطق آلوده، مراحل اطفا و رها سازی افراد در نیروگاهها، چگونگی ضدعفونی کردن محل حادثه دیده و اسکان دادن افراد و تشخیص شعاع آلودگی همگی از جمله مواردی است که امدادگران با آن آشنا شدند.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله پیشرفته نیز سعی کردیم با تجهیزات و امکانات وارد مرحله عملیاتی شویم.

درخشان تصریح کرد: تصفیه آب از مواد رادیواکتیو، مبارزه با بیماریهای عفونی که ممکن است بر اثر تشعشع رادیواکتیو ایجاد شود همگی از مواردی است که در این دوره ها امدادگران با آن آشنا می شوند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات به زلزله های اخیر بوشهر اشاره کرد و گفت: کسی فکرش را نمی کرد که در یک سال دوبار در بوشهر زلزله داشته باشیم.

مظفر خاطر نشان کرد: هر چند این زلزله ها تا حدی نبود که اسیبی به نیروگاهها وارد کند اما ممکن است یک طوفان شدید یا یک زلزله قوی تر تمام معادلات را بهم بریزد و اتفاقای مانند فوکوشیمای ژاپن برای ما رخ دهد.

به گفته درخشان در این دوره ها امدادگران تا مرحله مربیگری آموزشهای لازم را می بینند تا با برنامه ریزی های صورت گرفته و تا ۵ سال آینده هر استان یک تیم ۳۰ نفره آموزش دیده هسته ای داشته باشد.

ارائه آموزشهای عمومی در ۶ استان

سخنگوی سازمان امداد و نجات در خصوص تعداد امدادگران هسته ای مورد نیاز در کشور، گفت: اگر در کشور هزار امدادگر هسته ای داشته باشیم می توانیم بگوییم که در زمان حادثه مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: این آموزشها در حال حاضر تنها برای امدادگران مرد برگزار می شود و در مراحل بعدی امدادگران زن نیز آموزشهای امداد و نجات هسته ای را فرا می گیرند.

درخشان تصریح کرد: برنامه ای نیز برای شهروندان این استانها در حال تدوین است و قرار است بزودی آموزشهایی عمومی در این استانها برای مقابله با حوادث هسته ای برگزار شود.

کلید واژه ها: پهپاد سازمان امداد و نجات


نظر شما :