دشمن مشترک آمریکا، ایران و سوریه کیست؟

۲۵ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۲۶۱۲۲ سرخط اخبار

ایرنا - ترکیب مسایل کنونی در سوریه وضعیت پیچیده ای را به وجود آورده که آمریکا با سوریه و حامی اصلی آن یعنی ایران، دشمن مشترکی پیدا کرده اند، به ویژه دولت اسد توانسته بخش هایی از کشور را از مخالفان بازپس گیرد.
تلویزیون بی.بی.سی فارسی در ادامه گزارش خود افزوده است: حدود یک ماه دیگر دومین کنفرانس ژنو برای بحران سوریه برگزار می شود اما شرایط سوریه پس از یک سال و نیم از برگزاری دوره قبلی این مذاکرات تا کنون، کلی تغییر کرده است.

چند ماه پیش و بعد از تایید استفاده ازسلاح های شیمیایی، جهان می رفت که شاهد دخالت نظامی آمریکا در سوریه باشد اما آنچه توافق دمشق به نابودی سلاح هایش با وساطت روسیه خوانده شد، ظاهرا درآخرین دقایق مانع این حمله شد.

در ادامه گزارش آمده است: معادله چند مجهولی سوریه شرایط دشواری برای طرف های خارجی درگیر هم ایجاد کرده است. از یک طرف غرب دل خوشی از دولت اسد ندارد و حتی آمریکا رسما خواهان رفتن او شده و از طرف دیگر همه آنهایی که امروز در سوریه مقابل دولت می جنگند، بیرقدار آزادی و دموکراسی نیستند.

شماری ازافراطی ترین گروه های تندروازسراسر جهان امروز درخاک سوریه جولان می دهند؛ کمک به گروه هایی مانند امارت عراق و شام، جبهه النصره و دیگر گروه های وابسته به القاعده آخرین کاری است که دولت های غربی بخواهند به آن متهم شوند.

اگر دولت اسد برای امنیت آمریکا و اسرائیل مایه نگرانی است، در عوض القاعده نیز دشمن قسم خورده آنها است.

به تازگی جبهه با عنوان اسلامی با حمله به مواضع ارتش آزاد سوریه در شمال این کشور بخشی از سلاح های آنها را مصادره کرد و گزارش شده در پی این حمله، ژنرال ادریس فرمانده ارتش آزاد به ترکیه گریخته است.

اما در کنفرانس ژنو 2 نه همه طرف های درگیر دعوت شده اند، نه همه دعوت شدگان خواهند آمد ونه همه آنهایی که می آیند، آماده سازش هستند؛ وقتی سیاستمداران امیدوار رسیدن به نتیجه دشوار می دانند وای به حال زمانی که امیدوار نباشند.

بعد ازاین همه خونریزی وتلفات نظامی وخشونت هایی که مشابه آن درتاریخ معاصر کمتر دیده شده، هیچ کس کلید طلایی برای حل بحران سوریه ندارد و تلاش خیلی ها شاید یافتن راه حلی باشد که بد باشد اما بدترین نه.


نظر شما :