صالحی: ایران از خطوط قرمز تعیین شده رهبری عدول نخواهد کرد

۲۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۲:۲۲ کد : ۱۹۲۵۹۱۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت وگو با برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در میان مدت چهارهزار مگاوات نیروگاه هسته ای را باید آماده کنیم که بهتر است در مناطق نزدیک به آب باشد. اولویت اول ما جنوب ایران است چون نه تنها باید برق تولید کنیم، باید از طریق این انرژی و حرارت تولید شده آب دریا را شیرین کنیم. اصرار بر این است که نیروگاه های هسته ای ما از این پس از همراه با آب شیرین کن باشد.

صالحی افزود: در افق میان مدت قریب یک میلیون متر مکعب آب شیرین به بوشهر تزریق خواهد شد. برنامه میان مدت ما تنظیم شده است.

برای این 5 هزار مگاوات قطعا باید از حالا اقدامات لازم را انجام دهیم چون هر نیروگاهی عمر متوسطش 60 تا 70 سال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: از همین حالا نیروگاه بوشهر وارد چرخه زندگی مردم شده و سالانه جلوی 7 میلیون تن آلاینده را می گیرد.

وی با اشاره به تولید انواع رادیوداروها در صنایع هسته ای کشور به اختلافات ایران با غرب بر سر تولید سوخت 20 درصد پرداخت و تاکید کرد که رآکتور تهران هرگز بدون سوخت نمانده است. ایران 15 رادیودارو می تواند تولید کند که برخی تشخیصی و برخی درمانی است. رادیوداروهای تشخیصی بر اساس اعلام نیاز تولید می شوند.

صالحی اضافه کرد: توان مندی ایران در تولید رادیودارو به جایی رسیده که اکنون مطالبات خارجی برای صادرات نیز دارد.

در صنعت کشاورزی نیز صالحی به برخی دستآوردهای صنایع هسته ای اشاره و بر توسعه آنها تاکید کرد. «یود 125» نیز تولید و بر روی حیوانات آزمایش شده و برای درمان چشم به کار می رود.

وی تولید هیدروژن برای التیام زخم های سوختگی را هم از دیگر دست آوردهای سازمان انرژی اتمی دانست و ابراز داشت که از این طریق کشور ماهی یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت.

صالحی در خصوص برنامه مشترک اقدام ژنو تصریح کرد که تحقیق و توسعه حقی است که ریشه در حقوق بشر دارد و در این بیانیه هیچ محدودیتی برای ایران در نظر گرفته نشده است. تحقیق و توسعه از اکتشاف تا تولید سوخت و ... را دربرمی گیرد.

وی افزود: طبق تعهدی که داریم، باید 180 روز قبل از ورود مواد هسته ای به سایت ها آن را به آژانس اعلام کنیم که به تعهد خود پایبند هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بازدید بازرسان از آژانس تاکید کرد که بر اساس موافقتنامه آژانس اجازه بازدید نداشت و تنها برای اعتمادسازی اجازه بازدید داده شد.

وی تصریح کرد که ایران بر روی نسل های مختلف سانتریفیوژ تحقیق می کند و در این خصوص اطلاعات به هنگام نیز به آژانس داده است.

صالحی در خصوص توافقنامه آرمانی با طرف غربی ابراز داشت که این توافقنامه می توانست با توجه به فتوای مقام معظم رهبری که فتوای شرعی و حکومتی است، چنین باشد طرف غربی این فتوا را به عنوان فصل الخطاب قبول کند. اما چون طرف غربی حسن نیت ندارد، در شرایط فعلی، این توافقنامه قدمی مثبت و رو به جلو است.

عده ای از عزیزان نقد دارند. این نقدها دلسوزانه است و از طرف خودی ها مطرح می شود و باید به آنها پاسخ داد. ما مراحل دیگری هم داریم. سعه صدر در نظام وجود دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما تشکر می کنیم که آنها 20 درصد را به ما ندادند و این تشکر قلبی است. این تحریم اینجا به ما خدمت کرد. همچنین بابت استاکس نت متشکریم چون وقتی آمد باعث شد ما در ابعاد نرم افزاری پیشرفت کنیم.

صالحی تاکید کرد که ایران از توقف غنی سازی 20 درصدی ضرر نمی کند. تولید 20 درصد تنها به تولید 5 درصد تبدیل می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی غنی سازی را حق اساسی و مسلم ایران دانست و اذعان کرد که این جمله به این شکل در توافق ژنو نیامده اما تصریح کرد که آنچه در توافق آمده شناسایی ضمنی این حق است. همچنین در ایستگاه نهایی نیز قرار است که در خصوص غنی سازی به یک تفاهم مشترک برسیم. این هم یعنی پذیرش ضمنی حق غنی سازی ایران. از حالا به بعد وارد جزئیات می شویم و نقدهایی که می شود در اینجا خوب است.

وی خطاب به ملت تاکید کرد که نگران نباشند چرا که ایران حتی یک میلی متر از خطوط قرمز تعیین شده رهبری عدول نخواهد کرد.‬‬

صالحی اضافه کرد که مذاکره با 1+5 و آژانس دو مسیر مستقل است و تنها آژانس در بعد فنی حق دارد اظهار نظر کند. اما پرونده ایران یک بعد سیاسی هم پیدا کرده است. این دو راه مستقل از هم است اما مکمل یکدیگر است.

وی با اشاره به مذاکرات کارشناسی تصریح کرد که طرف غربی در حال برخی شیطنت هاست اما جمهوری اسلامی با حسن نیت به میدان آمده است. تمام بهانه ها واقعا بچگانه است لذا انتظار داریم طرف مقابل این فرصت را درک کند و بار دیگر ایران را آزمایش نکند.‬

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5


نظر شما :