اوباما: با ایران مذاکرات محرمانه داشتیم

۱۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۹۲۵۷۴۲ سرخط اخبار

طی هفته های اخیر و به ویژه پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، گزارش ها و شایعات مختلفی درباره انجام مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا پیش از گفت و گوهای ژنو منتشر شده است. اما این بار در اتفاقی نادر، رئیس جمهور آمریکا به صراحت تأیید کرده که چنین مذاکراتی واقعاً میان دو طرف انجام گرفته است.

 
به گزارش «تابناک»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در کنفرانسی در موسسه «بروکینگز» حاضر شد و اظهاراتی را درباره توافق هسته ای اخیر با ایران مطرح نمود؛ از جمله اینکه از نظر وی بخت موفقیت مذاکرات 50- 50 یا کمتر است و اینکه دیپلماسی تنها راه حل مسئله هسته ای ایران است و انتظار برچیده شدن تأسیسات هسته ای ایران، انتظاری واقع بینانه نیست.
 
اما در این میان، آنچه از چشم اغلب مطبوعات و رسانه های داخلی و خارجی دور ماند، بخشی از سخنان نتانیاهو بود که در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، انجام مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا را تأیید کرده است. 
 
بر اساس ویدئویی که از صحبت های اوباما منتشر شده، خبرنگار روزنامه «اسرائیل هایوم» از وی درباره صحت گزارش های منتشر شده درباره انجام مذاکرات سری و محرمانه میان ایران و آمریکا می پرسد و اینکه این مذاکرات تا چه حد توانسته در تسهیل توافق میان طرفین در ژنو موثر باشد.
 
اوباما در پاسخ به این خبرنگار می گوید: «بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم، حقیقت این است که مذاکرات محرمانه زیادی انجام نشد. در اصل، آنچه اتفاق افتاد – و ما کاملاً درباره آن شفاف و صریح هستیم – این است که از وقتی من به ریاست جمهوری رسیدم، گفتم که ما خواستار تعامل با ایران هستیم و می خواهیم آن ها بدانند که آماده گشایش کانال دیپلماتیک هستیم». 
 
اوباما می افزاید مذاکرات اولیه چندان وارد مباحث محتوایی نشده و هدف ایالات متحده درک این مطلب بوده که ایرانی ها تا چه حد از فضا و اختیار لازم برای به نتیجه رساندن ماجرا برخوردار هستند. به گفته وی، وقتی مذاکرات ادامه پیدا کرد و به مباحث فنی رسید، با گفت و گوهای ایران و 1+5 «ادغام شد» و نتیجه نهایی آن، توافقی بود که در ژنو حاصل شد.

نظر شما :