وزیر دفاع آمریکا سرزده وارد افغانستان شد

۱۶ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۲۵۶۹۲ سرخط اخبار
ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا بعداز ظهر امروز (شنبه) در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل پایتخت افغانستان شد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان، هیگل هنگام ورود به کابل اعلام کرد که در این سفر برنامه ای برای دیدار با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ندارد و فقط با نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان دیدار خواهد کرد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و جیمز دابینز نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز طی دو هفته گذشته به کابل سفر کردند تا حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان را به امضای پیمان امنیتی دو کشور ترغیب کند اما نتوانستند کرزی را به امضای این پیمان راضی کنند.

کرزی در دیدار رایس و دابینز بر موضع قبلی خود پافشاری کرد و قطع عملیات نیروهای خارجی بر ضد منازل مسکونی افغان ها، لزوم همکاری صادقانه آمریکا در تامین صلح در افغانستان و آزادی زندانیان افغان در زندان گوانتانامو را از جمله شروط خود اعلام کرد و گفت پس از تصویب پیمان امنیتی کابل - واشنگتن در مجلس نمایندگان افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف بدون دخالت خارجی در فروردین 93 این پیمان را امضا خواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از رایس و دابینز به کابل سفر کرد و در دیدار با حامد کرزی کوشید رضایت وی را برای امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن جلب کند اما وی نیز با تکرار مواضع کرزی روبرو شد.

کرزی با اشاره به قطعنامه لویه جرگه مشورتی تاکید کرده است که امریکا باید به خواسته ها و پیشنهادات ذکر شده در قطعنامه لویه جرگه از جمله آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، عمل کند.

2500 تن از اعضای لویه جرگه مشورتی (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) افغانستان اخیرا در پی فراخوانی حامد کرزی در نشست 3 روزه خود در قطعنامه ای 31 ماده ای با تغییر، حذف و اضافه کردن موادی به پیمان امنیتی کابل واشنگتن، از جمله ضرورت آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، تشکیل دادگاه نظامیان آمریکایی متخلف در افغانستان و نبود زندان آمریکایی در افغانستان، عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر و عدم فعالیت های مذهبی آمریکاییها در افغانستان، کلیات این پیمان امنیتی را پذیرفت.

رییس جمهور افغانستان در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی این کشور با تاکید به لزوم صداقت آمریکا در قبال کشورش گفت: پیمان امنیتی کابل - واشنگتن پس از تصویب مجلس نمایندگان و برقراری صلح و امنیت و انتخابات شفاف ریاست جمهوری افغانستان در فروردین 93، امضا خواهد شد.

کرزی در این سخنان آمریکا را عامل اصلی ناامنی در افغانستان معرفی کرد و گفت که اگر آمریکا صادقانه رفتار کنند، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد.

کلید واژه ها: کرزی پیمان امنیتی حامد کرزی پیمان امنیتی کابل لویه جرگه


نظر شما :